AndroidHealthClinic

Onwijs lekkere eiwitrijke, koolhydraatarme pannenkoeken

Blokkiej

Novice
Waardering
2
Lengte
1m67
Massa
75kg
Al een poosje was ik op zoek naar een goed recept voor eiwitrijke pannenkoeken waar niet té veel koolhydraten en vetten in zitten voor als je aan het cutten bent.
Ook wilde ik ze eens per week bakken en dan gemakkelijk kunnen bewaren in de koelkast of meenemen naar school, werk, vriendje, sportschool etc.

Ik heb zelf maar wat geknutseld, en het resultaat mag er zijn :)
En dat kan ik jullie natuurlijk niet onthouden!

Ingrediënten:
- 6 kippenei eiwitten (200 gram)
- 30 gram havermout
- 200 gram franse magere kwark
- 1 dosering proteine poeder (21 gram precesion engeneerd milk&egg bijv.)
- naar eigen inzicht een paar druppels zoetstof

Bereidingswijze:
1. split de eiwitten van het eigeel, en gooi het eigeel weg
2. voeg de havermout bij het eiwit
3. voeg de kwark toe aan het mengsel
4. voeg de dosering proteine poeder aan het mengsel toe. (ik heb vanille gebruikt)
5. voeg tot slot wat druppels zoetstof toe
6. mix het geheel met een handmixer tot een gladde massa
7. gebruik bakspray of olijfolie om de pan in te vetten
8. bak de pannenkoekjes op gemiddeld vuur in ongeveer 2 minuten goudbruin

Uit 1 beslag haal ik 4 kleine maar dikke pannenkoekjes van ongeveer 100 gram per stuk.
per 100 gram bevat een pannenkoek:
- 11,66 gram eiwit
- 5,81 gram koolhydraten
- 1,04 gram vet
- 79 kcal per stuk

Deze waarden zijn berekend met havermout van quaker, middelgrote eieren, magere kwark van het ah huismerk en eiwit van precision engeneered... wanneer je andere producten gebruikt zijn uiteraard de voedingswaarden ook anders.
Je kan de pannenkoekjes warm eten maar ook koud als tussendoortje of als onderdeel van de laatste maaltijd oid... en ze blijven lang goed in de koelkast!

Eet smakelijk!!
Liefs Blokkiej

zien die er dan goed uit? Want zonder eigeel is er niet echt zo'n goede binding. En met die kwark en zonder melk ziet er mij dat toch een dikke pap uit die helemaal niet vloeibaar is?

Kwark bakken?

proteine poeder bakken? Is al veel discussie over geweest maar de meeste zijn het er over eens dat de eiwitten dan om zeep zijn

je kan altijd je pannenkoek bakken zonder whey en die er dan achteraf over strooien, ipv. de suiker.

• Topic Starter Topic Starter
Om even op jullie vragen te reageren;

beslag
het is een heel glad beslag, wel aan de dikke kant maar wanneer je met een lepel het beslag een beetje verdeeld in de koekenpan krijg je onwijs mooie pannenkoeken en zien er tiptop uit.
kwark
kwark bakken kan prima. je zou volgens mij ook cottage cheese kunnen gebruiken (huttenkase) maar die moet je langer mixen om tot een glad beslag te komen. ook kun je zemelen gebruiken ipv havermout.
geen melk/eigeel
de kwark is al een zuivelproduct en zorgt voor voldoende binding met de havermout en het eiwit. Ik heb deze pannenkoekjes nu al een aantal keer gemaakt en nog nooit last gehad met de binding van het beslag. Maar als je niet bang bent voor wat verzadigde vetten van het eigeel zou je er 1 of 2 eigeel doorheen kunnen doen.
proteine verwarmen
ik gebruik geen whey omdat daarvan wordt gezegd en uit sommige onderzoeken is gebleken dat de aminozuren verbranden en het dus zijn voedingswaarde verliest (wanneer je het boven een bepaalde temp. laat komen) En in de koekenpan bak je de pannenkoekjes heel snel, om en om, dus ik denk niet dat er veel verloren gaat. En je zou inderdaad de proteine er later overheen kunnen doen, of de pannenkoeken besmeren met kwark, smeerkaas, cottage cheese, kalkoenfilet, kipfilet etc....

Misschien moet ik maar eens foto's maken van mijn baksels, en hier posten...

liefs Blokkiej

Ik heb het zo ook wel eens gemaakt, maar dan gewoon met melk, havermout en ei.
En beetje choco whey erdoor heen en blenden maar, vervolgens de pan in.

Enigste wat er dan gebeurt is dat de vloeistof een vaste pannenkoek word, en dus langzaam opdroogd en verhard, zoals normaal.
Lijkt me sterk dat je dan eiwitten verliest hoor.

Best te eten, die van mij was wel zwaar op de maag haha.

smeer er pindakaas over ;)

Super lekker en valt lekker zwaar op de maag!
Alleen de pannenkoeken vallen wel telkens uit elkaar maarja, kleinigheidje hou je altijd;)

pics?

---------- Toegevoegd om 22:49 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:46 ----------

Ik heb het zo ook wel eens gemaakt, maar dan gewoon met melk, havermout en ei.
En beetje choco whey erdoor heen en blenden maar, vervolgens de pan in.

Enigste wat er dan gebeurt is dat de vloeistof een vaste pannenkoek word, en dus langzaam opdroogd en verhard, zoals normaal.
Lijkt me sterk dat je dan eiwitten verliest hoor.

Best te eten, die van mij was wel zwaar op de maag haha.
Mister10 heeft daar ooit eens een paar posting aan besteedt, bottom-line was dat het niet uitmaakte als je de eiwitten ging verhitten.

Hoe lang blijven ze goed?

Thanks!

ben wel benieuwd

Ontbijt:
"Pannenkoek:"
200g eiwit
85g havermout
5g koek- en speculaaskruiden

Overig:
125g banaan
150g melk

~600kcal
v6t8jp.jpg

Laatst bewerkt:
jou pannekoek, lijkt op een spons :cool:

Toffe banaan :roflol:

Dit kwam uit de magnetrom, vandaar de textuur. Was wel echt lekker door de kruidn

die banaan is wel knap :D

Bij mij werd het geheel geen vaste structuur. In de pan ermee maar ik kon ze niet omdraaien want pannenkoeken vielen volledig uit elkaar. Heb er dan maar een soort roeromelet van gemaakt en wat pindakaas met confituur opgepleurd. Was best wel lekker maar had toch liever mooie ronde pannenkoekjes gehad

Terug
Naar boven