- Waardering
- 20.663
Je kan de vijandelijke troepen wel van een gebied verdrijven (en dus op de kaart het een rood kleurtje geven), maar dit betekent niet dat verzetsacties, ondermijning, opstanden, of andere manieren van guerrilla oorlogsvoering niet meer plaatsvinden door partizanen. Als jij het gebied wilt integreren of politieke instituties wilt oprichten (en alles wat daarbij komt kijken), dan zul je troepen of een gewapende politiemacht moeten stationeren die de orde handhaven. Ik denk dat 20 jaar Afghanistan wel een voorbeeld is dat een gebied wat op papier in handen is van de overheid niet direct gelijk staat aan controle hebben over datzelfde gebied, hier oversimplificeer ik de situatie wel een beetje.
Rusland heeft iets van 1 miljoen beroepsmilitairen in totaal. Nu in Oekraine zijn er iets van 150.000 actief volgens schattingen. Zou het dan niet kunnen dat ze, om veroverd gebied te controleren, meer militairen daar naartoe sturen, wanneer de meest heftige gevechten voorbij zijn?
Een gebied controleren lijkt me wel iets makkelijker dan proberen te veroveren. Dus het hoeven dan waarschijnlijk ook niet allemaal elite strijdkrachten te zijn.
Of werkt dat allemaal niet zo?

is niet lullig bedoelt, maar als ze geld hebben voor de rest van hun dag, zien ze morgen wel weer.
Dat gaat echt never nooit gebeuren.