AndroidHealthClinic

Breaking News Oorlog - Rusland valt Oekraïne binnen

We zijn afhankelijk van Russisch gas.

Kolencentrales en kerncentrales draaien niet meer of op verminderde capaciteit.

Op dit moment is er schaarste, want de alternatieven zijn niet zomaar in te zetten.
Klopt, heel de logistiek van kolen import ligt op zijn gat en daar is het laatste half jaar amper wat in veranderd.

Wel hebben we stappen gemaakt wat import en verwerking van LNG betreft, maar dat zal voor grote delen van Europa niet voldoende zijn.

Klopt, heel de logistiek van kolen import ligt op zijn gat en daar is het laatste half jaar amper wat in veranderd.

Wel hebben we stappen gemaakt wat import en verwerking van LNG betreft, maar dat zal voor grote delen van Europa niet voldoende zijn.
LNG is buitenproportioneel onbetaalbaar als je dat uit USA gaat importeren. Best gek, als je zelfvoorzienend zou kunnen zijn, of vind je het logisch?

Hebben wij niet een veel grotere import/export dan hun en zijn we daardoor niet veel actiever op internationale markten?

Dan heb je nog meer nadeel, met een zwakke munt als de euro. (Ten opzichte van landen met een stabiele en waardevaste munteenheid).

Volgens mij is in alle EU landen de inflatie hoog, in NL een beetje extreem door de huizenprijzen, maar volgens mij niet heel veel anders dan niet euro EU landen.

En in de UK zitten ze ook al op 9 procent.

De eu komt hier sterker uit.
De navo komt hier beter uit.
Rusland trekt aan het kortste eind.

Of wij als Nederland hier ook beter uit komen, in vergelijking met andere europese landen, dat betwijfel ik en wij de burgers gaan betalen.

LNG is buitenproportioneel onbetaalbaar als je dat uit USA gaat importeren. Best gek, als je zelfvoorzienend zou kunnen zijn, of vind je het logisch?
Ik heb naar cijfers van vorig jaar gezocht maar, ben ze (nog) niet in dezelfde eenheden tegen gekomen en had geen zin om USD/MMBtu om te rekenen naar EUR/MWh of vice versa.

• Haha
Waarderingen: Vonk
De eu komt hier sterker uit.
De navo komt hier beter uit.
Rusland trekt aan het kortste eind.

Of wij als Nederland hier ook beter uit komen, in vergelijking met andere europese landen, dat betwijfel ik en wij de burgers gaan betalen.

Je kunt beter in Zuid europa wonen op dit moment. Een appartementje huren in Portugal o.i.d. is nog goedkoper dan hier blijven huren en energie betalen.

Ik heb naar cijfers van vorig jaar gezocht maar, ben ze (nog) niet in dezelfde eenheden tegen gekomen en had geen zin om USD/MMBtu om te rekenen naar EUR/MWh of vice versa.

Leuk weetje over stikstof en het gas uit USA in vergelijking tot ons gebruikte gas...

Ons Gronings gas is anders dan in andere landen. Het is wat slapper, er zit meer stikstof in en dus brandt het minder krachtig. Onze verwarmingsketels en ook veel Duitse ketels zijn ontworpen op dit Gronings gas, dus die kunnen daar goed mee overweg. Stel dat we er dit andere, explosievere gas in stoppen, dan komen er problemen.

Als we veel vloeibaar gas gaan importeren, dan moeten we dat dus eerst omzetten naar Groningse waarden, laagcalorisch maken in jargon. In de praktijk betekent dat extra stikstofgas toevoegen. Daar staan fabrieken voor in Nederland, maar nog lang niet genoeg voor grootschalig import. Dat verklaart waarom Duitsland ook naar Groningen kijkt. Aanzienlijk veel Oosterburen hebben specifiek ons gas nodig. En wij zelf ook.

Je kunt beter in Zuid europa wonen op dit moment. Een appartementje huren in Portugal o.i.d. is nog goedkoper dan hier blijven huren en energie betalen.
Dat ligt maar net aan je financiële situatie, voor Henk en Ingrid is het waarschijnlijk waar.

Wat is het belang/effect van stikstof in dit verhaal?

Hier het hele artikel, overigens stellen ze hier dat het goedkoop is :rolleyes:

Hier het hele artikel, overigens stellen ze hier dat het goedkoop is :rolleyes:

Ik lees het later door, maar mijn vraag aan jou blijft staan.

Wat is het belang/effect van stikstof in dit verhaal?
Dat er stikstof aan het gas moet worden toegevoegd omdat Gronings gas ‘laagcalorisch’ is.

De infrastructuur daarvoor is in aanbouw maar lang niet af. Met name Duitsland heeft zelf niets gedaan (want ze hadden Russisch gas tenslotte).

Wat zoek je precies? Het is een weetje, meeste weetjes heb je geen reet aan :haha:
Heeft het in jouw optiek iets te maken met de stikstof crisis?

Een relevant weetje is trouwens dat Russisch gas hoogcalorisch is, dus kan dit te kort prima met hoogcalorisch LNG worden aangevuld (los van de prijs en logistiek).

• Like
Waarderingen: Vonk
Dat er stikstof aan het gas moet worden toegevoegd omdat Gronings gas ‘laagcalorisch’ is.

De infrastructuur daarvoor is in aanbouw maar lang niet af. Met name Duitsland heeft zelf niets gedaan (want ze hadden Russisch gas tenslotte).
Russisch gas is ook hoogcalorisch en moet dus ook aangevuld worden met stikstof.

Heeft het in jouw optiek iets te maken met de stikstof crisis?

Een relevant weetje is trouwens dat Russisch gas hoogcalorisch is, dus kan dit te kort prima met hoogcalorisch LNG worden aangevuld (los van de prijs en logistiek).

Dit kan ik niet goed rijmen?

En nee, staat er los van. In mijn ogen.

Terug
Naar boven