Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Om even bij mijn voorbeeld te blijven, dit compenseert op modaal 40k natuurlijk niet eventueel extreem gestegen energie en andere basis leefkosten. Maar dacht wel dat de grens wat lager lag. (Meer) Werken loont echt niet voor een bepaalde groep![]()
Voor alleenstaanden zal het anders zijn. Maar de stellen die ik ken waarbij ze beiden 40k/modaal verdienen wonen allemaal in een koophuis en gaan o.a. 2 keer per jaar op reis voor 2 weken.
Een baan met 40k salaris zal ook meer potentie hebben sneller door te groeien naar de 50k vergeleken die van 25k. En het kopen van een huis is onmogelijk met zo'n laag bruto inkomen. In dat opzicht loont het dan weer wel wat betreft deze perspectieven.
In 2015 iig niet 🥳Op 40K kun je net aan een schuur kopen ergens, of een garagebox.
![]()
Op 40K kun je net aan een schuur kopen ergens, of een garagebox.
![]()
Ik doelde op stellen met beiden 40k tegenover die met beiden 25k. Daarbij loont het wel om bruto meer te verdienen.
![]()

![]()
Wat was rentestand toen en was het anderhalf jaar geleden niet minstens net zo “gunstig”?het is wel grappig, heb even gekeken want mijn ouders waren 1 jaar ouder dan mijn vriendin en ik nu, toen ze hun eerste huis kochten, nu staat een zelfde huis er naast te koop op funda voor 500k, toen nog geen 300k gulden IIRC.
Toen zij het kochten waren ze kok en basisschooljuf, als je dat door mag rekeken naar vandaag ongeveer 35 en 40k respectievelijk, op basis van FT. Voor 500k hypotheek moet je nu samen ongeveer 105k verdienen.
Dan zouden ze nu dus bijna 150k hypotheek te kort komen om het zelfde huis te willen kopen. Uitgaande van geen schulden.
Als ze toch die woning zouden willen kopen zijn de maandlasten ongeveer 2400 euro, dus +-50% van hun netto jaarinkomen.
Oh en toen was het nieuwbouw nu is het 30 jaar oud ,met energielabel C.
Needless to say, wij kunnen dat huis volgend jaar nog niet kopen denk ik.
Edit:
Hij heeft wel een uitbouw en staat er kennelijk al 6 maanden op, er is nog hoop.
Voor alleenstaanden zal het anders zijn. Maar de stellen die ik ken waarbij ze beiden 40k/modaal verdienen wonen allemaal in een koophuis en gaan o.a. 2 keer per jaar op reis voor 2 weken.
Een baan met 40k salaris zal ook meer potentie hebben sneller door te groeien naar de 50k vergeleken die van 25k. En het kopen van een huis is onmogelijk met zo'n laag bruto inkomen. In dat opzicht loont het dan weer wel wat betreft deze perspectieven.
Klopt.Die lage rentestand heeft er mede voor gezorgd dat er teveel geldaanbod is, daarom zijn die huizenprijzen zo achterlijk hoog
Is het niet zo dat je met een lage rente een hogere hypotheek kunt krijgen bij een gelijk inkomen?En of de rente nu hoog of laag is, als je geen hypotheek kunt krijgen heb je er vrij weinig aan.
Klopt.
Is het niet zo dat je met een lage rente een hogere hypotheek kunt krijgen bij een gelijk inkomen?
Vreemd, ik ging er vanuit dat de rente ook invloed zou hebben want of je nu 30 jaar lang leent tegen 2% of tegen 5%, dat scheelt fors in je maandlasten. 5% rente levert ongeveer 50 hoger maandlasten op dan 2%.Theoretisch zou dat zo moeten werken, maar in de praktijk ligt het toch anders, o.a. door steeds veranderende regelgeving inzake het verstrekken van een hypotheek.
Een stukje uit de aanpassingen voor 2023, dat lijkt positief te stemmen, maar tussen de regels door lees je dat dit soort zaken dus niet 1 op 1 meer verruiming bieden;
In 2023 wordt het tweede inkomen volledig meegeteld bij het bepalen van de maximaal te dragen hypotheeklast (was 90%). Dit betekent niet automatisch een hogere maximale hypotheek; de leennormen zijn ook aangepast. ‘Gelukkig’ is inflatie niet volledig meegeteld in de aangepaste leennormen.
Vreemd, ik ging er vanuit dat de rente ook invloed zou hebben want of je nu 30 jaar lang leent tegen 2% of tegen 5%, dat scheelt fors in je maandlasten. 5% rente levert ongeveer 50 hoger maandlasten op dan 2%.

Het is ook niet zo dat het geen invloed heeft, alleen zoals altijd ligt het genuanceerder in het land waar regulatie koning is.
Koopje dit bij ons zuiderburen
![]()
![]()
150K, prima stek voor Jan Modaal.