XXL Nutrition

Breaking News Oorlog - Rusland valt Oekraïne binnen

Straalt ook behoorlijk in denk ik als het koud is buiten :lol:

Toen wij besloten om te gaan bouwen hebben we ons “grote” huis verkocht. Tijdelijk z’n Franse kap jaren 30 meuk huis gekocht. Wetende dat dit maar 1.5 jaar zou zijn. Energie label G. Nou ik kan je vertellen dat we afgezien hebben hoor maat. Was net of je aan het stoken was met alle ramen en deuren open. Kwam je terug na een dag weggeweest te zijn was het 11 graden in huis haha. Nooit meer

• Haha
Waarderingen: Vonk
Alleenstaand ben je gewoon zwaar kansloos op de huizenmarkt in deze tijd.
Toch vraag ik mij af hoe zwaar een vliegvakantie, dagje uit, auto, nieuwe tv of stereotoren etc. 35 jaar geleden drukte op het maandelijkse inkomen van een gezin.
Wonen zoveel goedkoper dan nu, maar was een dikke bmw of vliegvakantie niet voor weinigen weggelegd? Je kreeg nog de kleren van je oudere broer die er uit was gegroeid, nu ondenkbaar.

Toch vraag ik mij af hoe zwaar een vliegvakantie, dagje uit, auto, nieuwe tv of stereotoren etc. 35 jaar geleden drukte op het maandelijkse inkomen van een gezin.
Wonen zoveel goedkoper dan nu, maar was een dikke bmw of vliegvakantie niet voor weinigen weggelegd? Je kreeg nog de kleren van je oudere broer die er uit was gegroeid, nu ondenkbaar.

Auto's waren toen goedkoper dan nu, al waren ze wel minder luxe.

Vakanties en vooral vliegen zijn wel echt goedkoper inderdaad, en indd de stereo, dingen als telefoonabbonomenten en elektronische apparaten zijn echt veel goedkoper geworden. Kleding is ook veel goedkoper.

Maar diensten of producten met een hoog percentage arbeidkosten zijn veel duurder geworden.

Een 30 jarige in 1995 was rijker dan een 30 jarige in in 2023, omdat de de welvaard enorm is verschoven naar ouderen.

Mensen vergelijken vaak ook het modaal inkomen met de prijs van een modaal huis nu vs 30 jaar geleden, icm met de verschillen in rente en dan zijn de verschillen niet zo groot als ze soms lijken.

Alleen nu ben je veel verder in je leven voor je dat modaal salaris hebt dan 30 jaar geleden, die vergelijking is dus zo scheef als maar kan. Tenzij je dus vrede hebt met het idee dat mensen pas op hun 35ste hun eerste huis kopen en richting de 40 hun eerste kind krijgen.

Mensen die nu op hun 25ste een huis kopen zijn nu ook gewoon heel vaak geholpen door hun ouders, in de jaren 90 was dat volgens mij meer een uitzondering dan een regel.

Laatst bewerkt:
Vliegen was toen duurder, maar minder gebruikelijk.

Tegenwoordig hebben we ze meer ' spullen' en vakantie naar verre oorden lijken bijna verplicht. Bv naar Japon voor 10K en dan maar janken over de nrg prijs :D

Een dagje uit, bv dierentuin Emmen is wel veel veel duurder dan vroeger. Maar dan heet het tegenwoordig ook een beleving.

Tegenwoordig hebben we ze meer ' spullen' en vakantie naar verre oorden lijken bijna verplicht. Bv naar Japon voor 10K en dan maar janken over de nrg prijs :D

Een dagje uit, bv dierentuin Emmen is wel veel veel duurder dan vroeger. Maar dan heet het tegenwoordig ook een beleving.

Nachtjapon? Dat is alleszins toch geen grote hap uit iemand zijn of haar budget.

Klopt van die ton belastingvrije gift is gretig gebruik gemaakt.

Pizza bestellen en dienstplicht brieven uitdelen :roflol:

Terug
Naar boven