Fitness Seller

Breaking News Oorlog - Rusland valt Oekraïne binnen

Ligt er aan hoe je clusterbommen inzet en hoe je de effectiviteit bepaald en wat je daar onder verstaat.

Nou ja… als het doel was om binnen een weekje alles inclusief de Krim terug in te nemen en men na bijna 2 maanden 100 meter is opgeschoven mede dankzij de mijnenvelden, dan denk ik dat de effectiviteit ervan voor zich spreekt.

Met behulp van een clusterbom een munitiedepot 300km van de frontlinie opblazen is in zijn soort natuurlijk ook wel effectief maar het helpt de situatie aan het front niet echt en dat is toch waar het voornamelijk om gaat.

• Like
Waarderingen: Vonk
Mijnen zijn zoals nu ook blijkt ook tig keer zo effectief als clusterbommen.
Zeker, en de Russen hebben geleerd van Kherson en Kharkiv en ze bemijnen gebieden zelfs nog meer dan hun eigen doctrine voorschrijft. Anti-tank mijnen worden 3 lagen diep gelegd i.c.m. anti-personeelsmijnen, en om de beperkte hoeveelheid aan mijnrollers e.d. uit te schakelen stapelen ze 3 AT mijnen op elkaar. Er worden loopgraven gegraven die ze zelf niet gebruiken om UKR troepen hier in te lokken en daar worden AP mijnen in gelegd en/of mijnen die ze op afstand met behulp van een radio laten ontploffen. De mijnvelden staan daarnaast onder zicht van ATGM-teams en in de diepte blijken KA-52 helikopters ook zeer effectief met hun ATGM systemen die voertuigen tot wel 8 km afstand uit kunnen schakelen. Daar bovenop komt nog de artillerie en (FPV-)drones en Lancets die ze inzetten. Dit alles zorgt ervoor dat UKR geen grootschalige aanvallen kan inzetten, omdat ze simpelweg teveel verliezen lijden, en omdat ze combined arms niet op dergelijk schaalniveau kunnen organiseren (factor training).

Je ziet nu dus ook vooral aanvallen op peloton niveau. Dit wordt door sommige afgedaan als 'probing-attacks', maar dit is de huidige realiteit, waarbij gebieden handmatig worden ontmijnd en elke keer als ze een gebied hebben ontmijnd dan worden ze 's nachts weer aangevuld door drones en MLRS systemen die mijnen op afstand neerleggen (zoals @Pren al zei). De communicatielijnen die dus zijn gecleared worden gewoon weer opnieuw bezaaid met mijnen (in de rug van UKR) en zolang de druk niet hoog genoeg is worden de zwakkere troepen van RU die de frontlinie houden steeds versterkt door beter getrainde militairen (naval-infantry) en Spetsnaz troepen. Deze troepen zorgen niet alleen voor morele support (we blijven vechten, want hulp van de grote jongens komt), maar verzorgen ook tegenaanvallen zodat de tegenstand onder druk blijft en niet kan consolideren. Al met al is het een enorm complexe situatie voor UKR om hier te vechten en ik denk dat ieder NATO land, zonder air superiority en met dezelfde problemen, hier enorm mee zou strugglen en het niet erg veel beter zou doen.

Dit is een beetje de situatie beschrijving in het zuiden van UKR imo en vanuit RU perspectief. Rond Bahkmut ligt de situatie weer anders en bij Kupiyansk weer anders. Het is ook goed om te onthouden dat aan allebei de zijden de kwaliteit en variëteit van de troepen sterk verschilt.

Als laatst wil ik nog kwijt dat een offensief vaak bestaat uit een dynamische (manoeuvre) gedeelte en een statisch en uitputtingsgedeelte. De verassing, en eerste poging tot een breakthrough heeft duidelijk gefaald en dit heeft Zelensky ook toegegeven. Nu zitten ze duidelijk in het uitputtingsgedeelte, waaruit weer een dynamisch gedeelte kan voortvloeien. Dit betekent ook meteen dat het offensief nog niet definitief heeft gefaald. Kilometers zijn dan wel het meest tastbare en meetbare element, maar uitputting is lastig te meten, en al helemaal onmogelijk op basis van wat video's op Twitter. Clustermunitie is geen wunderwaffe, maar de V.S. heeft er genoeg van, en daarmee geeft het UKR de tijd en ruimte om te bepalen hoe zij het verder willen aanpakken. Hun time-window voor het offensief is daarmee vergroot en dat is veruit het grootste voordeel van deze munitie.

MLRS systeem dat gebieden op grote afstand kan bemijnen.
1690111292415.png

MAND.

Laatst bewerkt:
Oekraïne heeft meer hulp nodig dan dat het nu krijgt. Dit werkt het niet, niet voldoende en tegen te hoge verliezen. Navo levert niet genoeg steun aan ' bondgenoot'.

Oekraïne heeft meer hulp nodig dan dat het nu krijgt. Dit werkt het niet, niet voldoende en tegen te hoge verliezen. Navo levert niet genoeg steun aan ' bondgenoot'.
Oekraïne is gelukkig geen bondgenoot en wordt dat hopelijk nooit. Van mij hoeft mijn familie niet te lijden / onderhevig te staan aan oorlog voor een land dat niet eens gelijke normen en waarden heeft. Twee vechten twee schuld

Ik hoop dat Baudet en de zijnen, die het altijd over cultuur hebben ook opletten.
Of zou dat masker ook over zijn oren zitten?

Von der Leyen, kan je bijna niet me strot uit krijgen. Schrijven gaat nog 🤣😂🤣

NATO heeft nochtans duidelijke instructies gegeven om met de mijnenvelden om te gaan.

NATO heeft nochtans duidelijke instructies gegeven om met de mijnenvelden om te gaan.

Als je krijgsgevangenen moet geloven (maar die kan je in principe alles wel laten zeggen natuurlijk) stelt heel die NATO training ook helemaal geen reet voor. Ben wel geneigd het te geloven. Van een fabrieksarbeider maak je in 6 weken geen doorgewinterde soldaat, lijkt me.

En dan heb je nog het theorie vs praktijk verhaal. Zo’n Duitse instructeur kan je wel volgens het boekje allemaal dingen wijsmaken, maar wanneer is die kerel voor het laatst zelf in een echte oorlogssituatie geweest? Misschien wel helemaal nooit. Dan heb je er al helemaal niks aan.

In 6 wkn kun je best veel leren, mits je een vrije geest hebt en gemotiveerd bent.
Hoelang zal het duren om een Rus dat te leren ?

Terug
Naar boven