MuscleMeat

Breaking News Oorlog - Rusland valt Oekraïne binnen

Also:

UA POV: Polish Prime Minister Donald Tusk reveals there are NATO soldiers, observers and engineers in Ukraine.

Reports dat RU Kharkov van verschillende kanten aanvalt.

Deze zag ik ook passeren:
IMG_3752.jpeg
Haha kut, ik was hierover net een bericht aan het typen. Je was me te snel af :D

Afgelopen nacht en vandaag ook meerdere berichten/filmpjes van artillerievuur en bombardementen rond de grensstreek. Ben benieuwd hoe de situatie zich ontwikkeld en in hoeverre deze aanval serieus is, 50.000 troepen is voor zo'n enorm stuk terrein niet veel, maar UA heeft nog steeds grote problemen als het om de hoeveelheid manschappen gaat en dit stelt de de legerleiding weer voor een dilemma.

Haha kut, ik was hierover net een bericht aan het typen. Je was me te snel af :D

Afgelopen nacht en vandaag ook meerdere berichten/filmpjes van artillerievuur en bombardementen rond de grensstreek. Ben benieuwd hoe de situatie zich ontwikkeld en in hoeverre deze aanval serieus is, 50.000 troepen is voor zo'n enorm stuk terrein niet veel, maar UA heeft nog steeds grote problemen als het om de hoeveelheid manschappen gaat en dit stelt de de legerleiding weer voor een dilemma.

Op deze manier ontstaan er op andere plekken aan het front zwakke plekken / gaten en is een definitieve doorbraak opeens heel dichtbij.

Reports dat RU Kharkov van verschillende kanten aanvalt.

Its happening?

Edit: i see multiple ru tg’s reporting it

🇷🇺🇺🇦 Kharkov direction.

Message from the field from our comrades: "The assaults are underway, we are slowly entering Liptsy and Volchansk."

Active assault operations continue, success and God's help to our guys from group North!!

Edit 2: From ‘RVvoenkor’

🇷🇺⚔️🇺🇦 About Kharkov: The Russian Army has begun an offensive from the border.

After reconnaissance, massive artillery preparation, and airstrikes, the forces of the "North" grouping attacked enemy positions in the Kharkov region from several directions. Ukrainian military-political sources are reporting this massively.

"According to available information, battles have erupted in the areas of the settlements Kudyivka, Hoptivka, Streletskoe, Krasne, Pylna, Borysivka, and Hatyshche," write Umrainian analysts.

"The main Russian forces have not yet been deployed," they add.

All the listed settlements are located near the border.

Deze zag ik ook passeren:
IMG_3752.jpeg
NAVO wacht te lang.
To little to late.

Russian forces advance 1 kilometer into Kharkiv region — Kyiv source​

Russian forces have advanced 1 kilometer (about 0.6 miles) into the northeastern Kharkiv region of Ukriaine near Vovchansk, according to a high-ranking Ukrainian military source.
The source said the Russian military was aiming to advance as much as 10 kilometers into the region on Friday in an effort to establish a buffer zone. The source told the Reuters news agency that Ukrainian forces were fighting to hold back Moscow's advance.
The Ukrainian Defense Ministry earlier said Russian forces tried to break through the border into Kharkiv, employing armored vehicles and heavy shelling in what is being seen as a possible bid to open a new front in its war on its neighbor.
"At approximately 5 a.m., there was an attempt by the enemy to break through our defensive line under the cover of armored vehicles," the ministry said.
Kyiv says it has sent reinforcements, but fighting is still raging in the border area.
Russia has also stepped up shelling the region. A local official in the town of Vovchansk said evacuations were ongoing due to intensified Russian shelling.
The reported incursion comes amid a recent buildup of Russian troops near the Kharkiv region, which borders Russia, that could herald an impending attack away from Moscow's previous focus on the Donetsk area.

Russian forces advance 1 kilometer into Kharkiv region — Kyiv source​

Russian forces have advanced 1 kilometer (about 0.6 miles) into the northeastern Kharkiv region of Ukriaine near Vovchansk, according to a high-ranking Ukrainian military source.
The source said the Russian military was aiming to advance as much as 10 kilometers into the region on Friday in an effort to establish a buffer zone. The source told the Reuters news agency that Ukrainian forces were fighting to hold back Moscow's advance.
The Ukrainian Defense Ministry earlier said Russian forces tried to break through the border into Kharkiv, employing armored vehicles and heavy shelling in what is being seen as a possible bid to open a new front in its war on its neighbor.
"At approximately 5 a.m., there was an attempt by the enemy to break through our defensive line under the cover of armored vehicles," the ministry said.
Kyiv says it has sent reinforcements, but fighting is still raging in the border area.
Russia has also stepped up shelling the region. A local official in the town of Vovchansk said evacuations were ongoing due to intensified Russian shelling.
The reported incursion comes amid a recent buildup of Russian troops near the Kharkiv region, which borders Russia, that could herald an impending attack away from Moscow's previous focus on the Donetsk area.
IMG_3755.png

Wat denken jullie? Grootschalig offensief in Kharkov? Een bufferzone creëren zodat Belgorod niet meer met MRLS kan beschoten worden? Iets anders?

De Oekraïense president Volodymyr Zelensky zei op een persconferentie dat zijn troepen in staat waren ook Russische grondaanvallen in de regio af te weren. Maar een Oekraïense militaire bron meldt aan persbureau Reuters dat het Russische leger de grens al over is.

Echt zo’n beetje alles wat uit de mond van Zelensky komt is niet waar :hahaha:

Wat is dit allemaal voor gekkigheid? Twee jaar geleden werden de Russen er verdreven en beweerde men dat ze de stad nooit zouden kunnen innemen en houden. Nu lijkt niemand nog te denken dat Oekraïne de stad kan houden na alle wapenleveringen en steunpakken. :emo:

Als dit niet aantoont hoe slecht Kiev er momenteel voor staat dan weet ik het ook niet meer. :dunno:
Wat denken jullie? Grootschalig offensief in Kharkov? Een bufferzone creëren zodat Belgorod niet meer met MRLS kan beschoten worden? Iets anders?
Ik denk het ontnemen van een belangrijke strategisch, en voor de oorlog industriële, stad voor Oekraïne. Het zou natuurlijk ook een epische propaganda coup zijn. Plus een sterkere positie aan de onderhandelingstafel. 't Zou me evenmin verwonderen als ze in Moskou de stad annexeren.

Dit zei Lavrov:

Lavrov verwees daarin naar het plan van president Vladimir Poetin om een gedemilitariseerde “sanitaire zone” in Oekraïne op te richten ter verdediging van Russische nederzettingen in Oekraïne.
Dit wijst toch op permanente bezetting.

Wat is dit allemaal voor gekkigheid? Twee jaar geleden werden de Russen er verdreven en beweerde men dat ze de stad nooit zouden kunnen innemen en houden. Nu lijkt niemand nog te denken dat Oekraïne de stad kan houden na alle wapenleveringen en steunpakken. :emo:

Ik denk het ontnemen van een belangrijke strategisch, en voor de oorlog industriële, stad voor Oekraïne. Het zou natuurlijk ook een epische propaganda coup zijn. Plus een sterkere positie aan de onderhandelingstafel. 't Zou me evenmin verwonderen als ze in Moskou de stad annexeren.

Dit zei Lavrov:

De stad eerst isoleren dmv de wegen naar Kiev blokkeren en vervolgens de stad wellicht innemen / annexeren zie ik ook nog wel gebeuren, maar ik vraag me een beetje af wat dan?

Er wonen 1 miljoen mensen ofzo en ik denk dat een aanzienlijk percentage toch ietwat gemengde gevoelens heeft mbt deze militaire interventie. Hoe ga je dat allemaal onder controle houden? Lastig allemaal.

In las ergens dat Putin rancune zou hebben jegens Kharkiv omwille van het feit dat Russische separatisten er destijds niet de bovenhand kregen. Dat lijkt me eerder amateur-psychologie giswerk.
Er wonen 1 miljoen mensen ofzo en ik denk dat een aanzienlijk percentage toch ietwat gemengde gevoelens heeft mbt deze militaire interventie. Hoe ga je dat allemaal onder controle houden? Lastig allemaal.
Door het gebrek aan wapens zie ik niet meteen een te vrezen verzetsbeweging ontstaan.

In las ergens dat Putin rancune zou hebben jegens Kharkiv omwille van het feit dat Russische separatisten er destijds niet de bovenhand kregen. Dat lijkt me eerder amateur-psychologie giswerk.

Door het gebrek aan wapens zie ik niet meteen een te vrezen verzetsbeweging ontstaan.

Ik bedoel ook niet zozeer een gewapende verzetsbeweging, maar meer gewoon hoe dat nu in de praktijk zal gaan in zo’n samenleving. Stel je vader of broer of zoon is omgekomen tijdens deze oorlog, ga je dan op straat gehoorzamen aan een Russische politieagent of ga je belasting betalen aan de Russische overheid?

Veel mensen zullen dan waarschijnlijk naar het Westen van Oekraine emigreren kan ik me zo voorstellen. En alleen Russischgezinden zullen overblijven. Durf er persoonlijk geen percentages op te plakken, geen idee eigenlijk.

Je hebt weinig of zelfs geen wapens nodig om het een bezetter enorm lastig te maken. Zie ook terroristische aanslagen. Met een mes, een beetje kunstmest of een stevige vrachtwagen kom je een heel eind. Tuurlijk zullen de Russen zich niet direct terugtrekken. Maar op de langetermijn kost een bezetting enorm veel geld en levens. Dan gaat men zich afvragen of het de moeite waard is.

Reports dat er in de Sumy regio vanavond/vannacht ook zal binnengevallen worden.

Terug
Naar boven