MuscleMeat

Breaking News Oorlog - Rusland valt Oekraïne binnen

Is die tegenwoordig netbeheerder?
Hij zit wel vuistdiep in de commissariaten bij bedrijven die met energie te maken hebben.

Als ik het me goed herinner van Arno Wellens, oa in een Belgisch bedrijf dat lng vervoerd in schepen. Laat ik het zo zeggen, een bedrijf dat er allerlei belangen bij heeft om Oekraïne dichter bij de EU te halen.

Ik geef grif toe dat ik het moest opzoeken, maar als ik Zweden en Finland niet meeneem gezien zij na de invasie zijn toegetreden, zijn in een ( relatief) recent verleden Noord Macedonië ( 2020 ) en Montenegro ( 2017 ) als laatste toegetreden. Volgens de lijst moet ik vervolgens helemaal terug naar 2009 toen Kroatië en Albanië lid werden.

Dat zijn vier landen in vijftien jaar voorafgaand aan de invasie. Tezamen hebben zij krap tien miljoen inwoners waar Kroatië zo ongeveer de helft van dat aantal op zich neemt. Geen van allen grenzen ze aan Rusland. Nu mag iemand mij uitleggen hoe een invasie van Oekraïne ( een land dat wel grenst aan de NAVO ) een nuttige zet is voor een president die claimt in het nauw gedreven te worden door de expansiedrift van de NAVO.

Ik heb nergens gezegd dat het een nuttige of rationele beslissing was maar hij heeft dit wel aangegrepen als reden, en dat is waar we nu eenmaal staan en waar we mee moeten werken. Hij zal nooit toegeven dat hij fout zit dus hier moeten we toch wat mee als we willen dat het een keer stopt(de oorlog).

Hij zit wel vuistdiep in de commissariaten bij bedrijven die met energie te maken hebben.

Als ik het me goed herinner van Arno Wellens, oa in een Belgisch bedrijf dat lng vervoerd in schepen. Laat ik het zo zeggen, een bedrijf dat er allerlei belangen bij heeft om Oekraïne dichter bij de EU te halen.
Dus die heeft de schakelaar op uit gezet.

Dit vind ik toch wel wat naïef, die zogenaamde spontane omwentelingen worden vaak wel op zijn minst aangemoedigd.

Kijk bijvoorbeeld naar de 'Arabische Lente", prachtig vonden we dat allemaal in het Westen, dat (jarenlang de door ons gesteunde) dictators zouden worden weggejaagd. Zijn mensen in Libië en Syrië nu beter af? Ook toen we in Syrië de "gematigde" oppositie gingen steunen? Spullen die uiteindelijk alleen maar terechtkwamen bij allerlei zulke fanatieke clubjes dat je blij moet zijn dat Rusland bereid was troepen te sturen. (Die vervolgens op een gruwelijke manier tekeer gingen)
Misschien moeten we iets dichter bij huis blijven. Denk aan Oost Duitsland, Roemenië etc. Praagse lente etc.
Daar werkt het wel.

Met Afrika of het midden oosten hebben wij niks en zij niks met ons, iets met 1ste en 3de wereld.

Ik heb nergens gezegd dat het een nuttige of rationele beslissing was maar hij heeft dit wel aangegrepen als reden, en dat is waar we nu eenmaal staan en waar we mee moeten werken. Hij zal nooit toegeven dat hij fout zit dus hier moeten we toch wat mee als we willen dat het een keer stopt(de oorlog).
En daar wringt ook net de schoen. 'Hij' stopt niet maar 'wij' kunnen met goed fatsoen ook niet meer de handdoek in de ring gooien, denk ik. Ik ga er van uit dat het op deze voet aanmodderen geen optie is dus dan krijgen wij óf boots on the ground en een all out oorlog, of Oekraïne wordt opgegeven, miljarden verspild en de NAVO moet met de spreekwoordelijke duimen in hun aars hopen dat Putin niet besluit dat Polen, Roemenië of eender welk aangrenzend land het volgende gevaar is.

Of er komt uiteindelijk een vredesverdrag maar dat lijkt nog een utopie.

En daar wringt ook net de schoen. 'Hij' stopt niet maar 'wij' kunnen met goed fatsoen ook niet meer de handdoek in de ring gooien, denk ik. Ik ga er van uit dat het op deze voet aanmodderen geen optie is dus dan krijgen wij óf boots on the ground en een all out oorlog, of Oekraïne wordt opgegeven, miljarden verspild en de NAVO moet met de spreekwoordelijke duimen in hun aars hopen dat Putin niet besluit dat Polen, Roemenië of eender welk aangrenzend land het volgende gevaar is.

All out war lijkt mij de meest opleverende optie op de lange termijn. En als het moet en nodig is meld ik mezelf ook aan, 100%. Opgeven is nu geen optie meer wil je serieus genomen blijven worden in de wereld. Als die maar van die rode knop afblijft, en daar zit de NAVO nu mee denk ik. Is ie zo gek om die knop in te drukken en een nucleare oorlog te starten als die beseft dat hij gaat verliezen??

All out war lijkt mij de meest opleverende optie op de lange termijn. En als het moet en nodig is meld ik mezelf ook aan, 100%. Opgeven is nu geen optie meer wil je serieus genomen blijven worden in de wereld. Als die maar van die rode knop afblijft, en daar zit de NAVO nu mee denk ik. Is ie zo gek om die knop in te drukken en een nucleare oorlog te starten als die beseft dat hij gaat verliezen??
De kern bij een succesvolle deal is dat beide partijen voor hun achterban kunnen volhouden dat ze iets bereikt hebben.

Wat jij zegt werkt twee kanten op, beide partijen hebben er zoveel tijd, geld en levens ingestoken dat het lastig is om nu te stoppen.

Voor Putin is het lastig volhouden dat hij iets bereikt heeft als hij niet iets van de Krim of Oekraïne kan houden, wellicht dat dit anders wordt als Oekraïne lang genoeg een stuk Rusland kan bezetten?

NAVO-troepen op Russisch grondgebied lijkt me lastig.

Ergens las ik dat Rusland zich ook zorgen maakt om mogelijke expansiedrift van China in het oosten. Dat zou hem kunnen kalmeren, maar zou ook tot een kat in het nauw die rare sprongen maakt kunnen leiden.

Laat ik voorop stellen dat een oorlog als deze slechts verliezers kent. Ik weet ook niet of ik mij nogmaals zou aanmelden. Heb mijn portie vredesmissies met Irak, tweemaal Afghanistan en Mali wel gehad en voor mijn huidige 'baan' ook al wat brandhaarden gezien zoals komende maand Venezuela.

Het nucleaire gedeelte vraag ik mij ook af. In onder andere de Barentszee vallen de (nucleaire) onderzeeboten over elkander heen, een druk op de knop vanuit Rusland wordt met zoveel geweld beantwoord dat er niets overblijft. Dat kan een stukje eer toch niet waard zijn?

De kern bij een succesvolle deal is dat beide partijen voor hun achterban kunnen volhouden dat ze iets bereikt hebben.

Dit is al 2 jaar min of meer een flop voor Rusland en al 2 jaar krijgt ie het verkocht. Hij dacht 100% dat dit binnen enkele weken of max enkele maanden beklonken kon worden. Maar buiten dat Rusland gaat nog veel hinder ondervinden in de toekomst, meer als dat het ze opgeleverd heeft. Het word een paria die ze bij de groep van oa Iran/Syrië/Noord Korea scharen. Dat heeft ie zelf trouwens al gedaan door zijn bezoek aan Noord-Korea.

Dat zijn bevolking nu nog zo blindelings in hem vertrouwt verbaasd mij wel enigzins. Ik had verwacht dat de Russische bevolking na min of meer 40 jaar redelijke vrijheid in en op het (digitale):wereldtoneel wel wat assertiever zouden geweest maar ze zijn vanaf het begin al helemaal weer in de oude "communistische samenhorigheid" opgegaan. Hij had de oude garde weer heel snel de oude nostalgische gevoelens aangepraat met zn patriotische speeches.

Ergens las ik dat Rusland zich ook zorgen maakt om mogelijke expansiedrift van China in het oosten

Zakelijk gezien is de timing perfect van China. Wij willen land, en jij wil wapens. Chinezen zijn zo gewiekst slim wat dat betreft. Ik kan dat wel bewonderen. Eet mooi van 2 walletjes en vult de portomonnee ondertussen👌.

Rusland is na deze oorlog uitgespeeld. Zelfs als ze hem winnen. De Russische bevolking krimpt vrij snel, zeker als je bedenkt dat er de afgelopen twee jaar al zeker 100k jonge mannen zijn gestorven . Dit heeft extra impact, want dit is nou net ook de generatie, die nieuwe gezinnen sticht. Het is ook de generatie die het meest productief is qua economie.
Daarnaast: de gebieden, die na een vrede eventueel in Russische handen komen, zijn volledig vernietigd. En wederopbouw kost enorm veel geld. Zeker als die sancties intact blijven, kan dat duur uitpakken. Tevens zal een deel van dit gebied niet per se blij zijn met de bezetter, hetgeen zich vertaalt in extra kosten qua handhaving.
Uiteraard heeft Rusland zich ook diplomatiek tot een paria gemaakt.

M.a.w. deze oorlog is voor Rusland desastreus op de lange termijn. Ongeacht of ze hem winnen of verliezen. Een volgende oorlog tegen een ander land is voor de aankomende decennia uitgesloten. Zeker voor een navo-land.

Toch bijzonder hoe ze de drones met een raffinaderij uit de lucht vangen :D

Wereldberoemde 'spion-beloega' dood aangetroffen voor de kust van Noorwegen - https://nos.nl/l/2535401

Nog een Russische fail.

Terug
Naar boven