MuscleMeat

Op onderhoud eten en vet% verliezen?

carminn

Novice
Waardering
0
Lengte
1m67
Massa
62kg
Vetpercentage
18%
Ik had een vraagje waar ik op internet niet echt veel over kon vinden, dus ik hoop dat jullie me hier kunnen helpen.

Ik ben in april begonnen met cutten (28% vetpercentage) en zit nu op de 18%.
Omdat ik merkte dat de laatste paar weken van de cut wat zwaar werden (futloos, chagrijnig) besloten er mee te stoppen. Nu kreeg ik dus de tip om op onderhoud te eten en door middel van 2x cardio in de week en zwaar trainen (4x in de week een upper/lower split) de laatste beetjes vet weg te werken (ik wil uiteindelijk naar de 17% en van hieruit kijken of ik eventueel een bulk wil doen)

Nu had ik alleen een paar vragen hoe dit werkt:
- Ik wil eigenlijk 1x in de week wel mijn cheatmeal hebben, dan lukt het niet om op onderhoud te blijven eten aangezien het dan gewoon niet past. Moet ik dan zorgen dat ik die dag extra cardio doe om het weer op te heffen zodat ik netto weer op onderhoud zit? Ik wil namelijk wel mijn metabolisme af en toe boosten door middel van een ongezonde cheat.

- Wat is mijn activiteitsniveau? Volgens internet (ik weet het, zijn richtlijnen) heb ik activiteits niveau 3 omdat ik 4x in de week train. Ik ben daarnaast echter wel vrij actief: fiets 2x in de week 10 km, doe sowieso bijna alles met de fiets, heb een baan van 16 uur waarbij ik ook regelmatig moet lopen en ik ga gewoon naar school(veel trappen op en af, van de ene zaal naar de andere etc.)

Volgens de richtlijnen zou ik tussen de 2200 en de 2300 kcal per dag moeten eten met activiteitsniveau 3, maar ik vraag me af of dit wel goed is.

neem lekker je cheatmeal. het voordeel van een cheatmeal is inderdaad dat het je een boost geeft/refeed het slaat zich niet op als vet omdat het ook maar 1 malig is en alles word dus opgenomen door je lichaam. je MOET een cheat meal nemen ;) hoef geen extra cardio erbij te doen of wat dan ook.

Ik eet wel me cheat meal als vervanging van een gewone maaltijd. het word dus geen extra maaltijd.

activiteits niveau is een beetje bullshit aangezien iedereen ander werk doet en de 1ne keer vaker naar de printer loopt of een stoeptegel optilt dan de andere keer.

Van je refeed wordt misschien wel een verwaarloosbaar klein beetje vet opgeslagen, maar dat compenseer je expres niet met extra activiteit omdat je juist die dag/24-48 uur extra energie moet overhouden. De rest van de week compenseert het al enorm, denk aan een weekbalans van 6dagen 500-1000 kcal tekort en die ene dag 500-1000 kcal extra bovenop enige activiteit.

Zelfs als al die extra kcal van die ene keer opgeslagen werd is er dus niks aan de hand, maar dat gebeurt eigenlijk niet eens want een deel gaat verloren doordat koolhydraten voor het bijvullen van glucosevoorraden zal dienen en er ook nog veel verloren gaat bij het omzetten naar vet.

Cheatmeal en refeed is niet perse hetzelfde. Refeed is juist in een tekort wel eens gepland wat extras eten voor metabolisme, cheatmeal is meer een slechte benaming voor ongecontroleerd eten, wat niet perse extra kcal hoeft op te leveren maar daar wel voor aanzet. Gepland bijvullen met eventueel wat 'snoep' is een beter uit te houden mindset dan schuldig voelen over- of te ver gaan met iets dat je een cheatmeal noemt.

Activiteitsniveau vind ik ook niks. Je kan activiteiten juist mooi per sessie berekenen met apps.

• Topic Starter Topic Starter
neem lekker je cheatmeal. het voordeel van een cheatmeal is inderdaad dat het je een boost geeft/refeed het slaat zich niet op als vet omdat het ook maar 1 malig is en alles word dus opgenomen door je lichaam. je MOET een cheat meal nemen ;) hoef geen extra cardio erbij te doen of wat dan ook. Ik eet wel me cheat meal als vervanging van een gewone maaltijd. het word dus geen extra maaltijd. activiteits niveau is een beetje bullshit aangezien iedereen ander werk doet en de 1ne keer vaker naar de printer loopt of een stoeptegel optilt dan de andere keer.

Bedankt voor je reactie :) Dan zal ik lekker blijven genieten van mijn cheatmeal, het wel een beetje binnen de perken houden want ik kan in zo'n maaltijd makkelijk 4000 kcal wegwerken als we all-in ergens eten:p
En ik doe het inderdaad wel altijd als vervanging van een maaltijd!

---------- Toegevoegd om 13:36 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:32 ----------

Van je refeed wordt misschien wel een verwaarloosbaar klein beetje vet opgeslagen, maar dat compenseer je expres niet met extra activiteit omdat je juist die dag/24-48 uur extra energie moet overhouden. De rest van de week compenseert het al enorm, denk aan een weekbalans van 6dagen 500-1000 kcal tekort en die ene dag 500-1000 kcal extra bovenop enige activiteit. Zelfs als al die extra kcal van die ene keer opgeslagen werd is er dus niks aan de hand, maar dat gebeurt eigenlijk niet eens want een deel gaat verloren doordat koolhydraten voor het bijvullen van glucosevoorraden zal dienen en er ook nog veel verloren gaat bij het omzetten naar vet.

Dat is dus waarom ik deze vraag stel, ik ben gestopt met cutten dus ik heb niet elke dag een tekort van 500-1000. Mijn tekorten haal ik uit cardio (2-3x per week), en als ik een keer een dag extra actief ben bovenop mijn onderhoud (die heb ik rond de 2230 vastgesteld). Dus vandaar dat ik me afvroeg of die ene dag dat ik boven mijn onderhoud uitkom wel kan, of dat dat toch wordt opgeslagen als vet omdat ik de rest van de week niet compenseer met tekorten.

volgens mij worden cheat meals en refeeds hier door elkaar gehaald

cheat meals hebben als doel het makkelijker volhoudbaar maken van je dieet

refeeds hebben als doel glycogen depletion tijdens de cut tegen te gaan dmv een high carb maaltijd waarvan in die omstandigheden de overgrote meerderheid wordt opgeslagen als glycogen en weinig als vet, dit geldt niet voor cheat meals die niet low fat zijn

ook al ben je al een half jaar aan het cutten als jij ineens 2k kcal aan pizza naar binnen schuift dan wordt een significant deel daarvan opgeslagen als vet. Dit is echter nog steeds beter dan geen cheat meals in plannen en daardoor je dieet niet vol kunnen houden en uiteindelijk helemaal uit je plaat gaan en de hele koelkast leeg eten.

Dat is dus waarom ik deze vraag stel, ik ben gestopt met cutten dus ik heb niet elke dag een tekort van 500-1000. Mijn tekorten haal ik uit cardio (2-3x per week), en als ik een keer een dag extra actief ben bovenop mijn onderhoud (die heb ik rond de 2230 vastgesteld). Dus vandaar dat ik me afvroeg of die ene dag dat ik boven mijn onderhoud uitkom wel kan, of dat dat toch wordt opgeslagen als vet omdat ik de rest van de week niet compenseer met tekorten.
Bijvoorbeeld 3 dagen -1000, 3 dagen onderhoud, 1 dag +3000 komt over de hele week op onderhoud uit, dus dat voorbeeld kan zonder aan te komen.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven