AndroidHealthClinic

Open brief aan Het Voedingscentrum. Betreffende: verzadigd vet in relatie tot hart- en vaatziekten.

haha nice dit

Daarom ga ik nu ook een shitload wetenschappers mailen. Indien iemand een idee heeft, met wie ik nog meer contact kan opnemen, hoor ik het graag :)

[Link niet meer beschikbaar]

-U baseert uw adviezen mede op de conclusies van de overige, genoemde adviesorganen. Was U op hoogte van het feit dat beide Amerikaanse adviesorganen, de resultaten uit prospectief onderzoek verdraaien? Zo nee, waarom heeft U dit niet zelf in deze rapporten kunnen ontdekken?

Dat zou ik maar schrappen. Die 'smart ass' attitude, al dan niet terecht, gaat alleen maar tegen je werken.

Vind de zin ook een beetje vreemd in die brief. Als je de referenties neit gelezen hebt lijkt het net alsof er nu staat dat een lage consumptie van verzadigde vetten de kans verhoogt op een CVA. Met andere woorden: beter eet je helemaal geen verzadigde vetten.

O ja, en u is met een kleine letter. Kleinigheidje, maar je praat niet tegen God natuurlijk ;)

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Dat zou ik maar schrappen. Die 'smart ass' attitude, al dan niet terecht, gaat alleen maar tegen je werken.

Daar is het al te laat voor. Mail is al de deur uit. En helaas vind ik het ook écht belachelijk dat Amerikaanse adviesorganen bewust liegen over resultaten, en niet één van de tientallen voedingcoïtusperts van het Voedingscentrum dit heeft opgemerkt, of aangeeft op de site. Je bent voedingcoïtuspert omdat je wetenschappelijke gegevens kunt analyseren, vind ik.

Je hebt overigens gelijk over die smart ass attitude, maar na een lange mailwisseling waarin resultaten uit wetenschappelijk onderzoek door het Voedingscentrum op wel heel aparte manier worden uitgelegd, vond ik het wel welletjes. Soms moet je mensen misschien wel tegen het zere been schoppen om een openlijke discussie uit te lokken. Mijn vorige aanpak heeft in ieder geval totaal niet gewerkt. Deze heel misschien wel. Ik heb verder niets te verliezen. Overigens distantieer ik me van negatieve uitspraken over individuen die bij het Voedingscentrum werken.

Mijn definitie van wetenschap houdt in dat, bij het trekken van conclusies, rekening wordt gehouden met alle beschikbare relevante gegevens uit de literatuur. En dat er volgens een transparante, consistente methodiek wordt gehandeld. Volgens beide criteria werkt het Voedingscentrum NIET op een wetenschappelijke manier.

Een baan bij het Voedingscentrum zit er nu helaas niet meer in, ben ik bang. :o

---------- Toegevoegd om 00:25 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 00:22 ----------

Vind de zin ook een beetje vreemd in die brief. Als je de referenties neit gelezen hebt lijkt het net alsof er nu staat dat een lage consumptie van verzadigde vetten de kans verhoogt op een CVA. Met andere woorden: beter eet je helemaal geen verzadigde vetten.

Dat staat er dus ook. ;) Maar je conclusie op basis van die zin klopt niet.

O ja, en u is met een kleine letter. Kleinigheidje, maar je praat niet tegen God natuurlijk ;)

Haha. Thanx

Ben benieuwd! Al zal je waarschijnlijk wel een lame mailtje terug krijgen denk ik.

kan je dit ook meteen ff naar magazine´s zoals men´s health en muscle & fitness sturen, dat kan voor grote impact zorgen voor de hedendaagse metroseksueeldie deze magazine's leest.

Stuur het meteen ook even naar je favo politieke partij, waarbij je zegt dat ze jou stem krijgen als zij even de mouwtjes ervoor opstropen om de waarheid naar buiten te brengen. Voor wat hoort wat.:D

Erg goed dat je dit idd onderneemt, het is zo jammer dat dit door het voedingscentrum wordt verteld, maar daarnaast ook nog eens aan de universiteit. Ik studeer geneeskunde aan de KU. Leuven en daar krijg je nog steeds te horen dat je je verzadigde vetten, en de totale vetinname moet verminderen. Hiermee zou de hdl/ldl spiegel gunstig verbeteren en de kans op hart en vaartziekten verminderen

Ben benieuwd op de reactie!!

Lees: Een tekort aan verzadigde vetten verhoogt de kans op een CVA.

Goed bezig! over het algemeen zijn deze door de overheid gesubsidieerde instanties erg kortaf met hun antwoorden.

Heb zelf in negatieve zin ervaring met zogenoemde "productschappen" (kan je informatie van krijgen als je een eigen zaak begint). Waardeloze informatie waar je je doormiddel van belastingen helemaal scheel aan betaald

Het voedingsadvies is waarschijnlijk vooral om de consumptie van energiedichte en nutrientarme producten terug te brengen? Deze zijn wel degelijk in verband gebracht met cvd.

al wat gehoord?

• Topic Starter Topic Starter

Heb het Voedingscentrum gemaild, en iemand waarmee ik een gesprek heb gehad bij het Voedingscentrum. Verder 2 zeer vooraanstaande Nederlandse epidemiologen, en een stuk of 6 buitenlandse epidemiologen.

Tot nu toe slechts één reactie. Een van de auteurs die heeft meegewerkt aan o.a. deze 2 artikelen:
The role of reducing intakes of saturated fat in the prevention of cardiovascular disease: where does the evidence stand in 2010?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21270379
Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20071648

Maar hij is op vakantie, en vroeg of ik me over een paar weken een herinneringsmail wil sturen.

Krijg ik geen reacties waar ik iets mee kan, dan ga ik over op plan B.

Geacht Voedingscentrum,

Ik heb in de wetenschappelijke literatuur gezocht naar onderzoeken over de relatie tussen verzadigd vet en hart- en vaatziekten. Op mijn internetsite heb ik de resultaten van deze onderzoeken uitvoerig beschreven. ...

Als je ernstig genomen wilt worden, vrees ik dat je je studie zal moeten neerschrijven in het Engels, en indienen bij een vooraanstaand wetenschappelijk journal. Als het na grondige review door experten ter zake gepubliceerd raakt in een dergelijk gerenomeerd tijdsschrift, dan ben je geloofwaardig en zal er naar je geluisterd worden. Als ik me niet vergis zijn er wel tijdschriften die dergelijke "review articles" graag publiceren.

Als je dan ook nog een aansluitend diploma kan voorleggen, waaruit blijkt dat je beschikt over de nodige kennis van zaken en ervaring om een dergelijke studie op wetenschappelijk correcte manier te doen, dan maak je al heel wat meer kans om gehoord te worden.

Succes.

mooie brief!

Heb het Voedingscentrum gemaild, en iemand waarmee ik een gesprek heb gehad bij het Voedingscentrum. Verder 2 zeer vooraanstaande Nederlandse epidemiologen, en een stuk of 6 buitenlandse epidemiologen.

Tot nu toe slechts één reactie. Een van de auteurs die heeft meegewerkt aan o.a. deze 2 artikelen:
The role of reducing intakes of saturated fat in the prevention of cardiovascular disease: where does the evidence stand in 2010?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21270379
Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20071648

Maar hij is op vakantie, en vroeg of ik me over een paar weken een herinneringsmail wil sturen.

Krijg ik geen reacties waar ik iets mee kan, dan ga ik over op plan B.
oke, en wat is plan B? :D nuke?

Jij hebt het over het verband energiedicht-cvd! ;)

Je hebt gelijk, dat is nog weer een assumptie: energiedichtvoedsel->dikheid. Wou ook alleen maar een mogelijk idee hierover weergeven, aangezien ik deze invalshoek nog niet in het topic gepost heb zien worden.
Dbb is streng voor mij :(

Terug
Naar boven