Fitness Seller

Optrekken

Precious

Novice
Waardering
0
Hoi,

Had een vraagje, als ik me eigen optrek (geen idee hoe oefening heet) krijg ik echt mega last van mn onderarmen, ik doe het sinds kort dus misschien moeten die spieren er erg aan wennen???

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groetjes

Kan kloppen.
Je krijgt bij dit soort compound oefeningen (oefeningen waar meerdere spiergroepen bij betrokken zijn) altijd eerst last van de zwakste schakel.
In dit geval de onderarmen.
Een zekere mate van gewenning zal zeker op moeten treden, maar de kans is ook groot dat je te hard in de stang knijpt.
Probeer als je hangt, je handen meer als haken te gebruiken (hangen aan de vingers) i.p/v. te hard knijpen.
Geen extrene haken of ander materiaal gebruiken, want dan worden je armen nooit sterk genoeg.

Succes ermee.

Kan gebeuren inderdaad, net wat Sportfood zegt. Probeer straps te gebruiken. Dat helpt bij mij ook goed.

niks geen straps. schijnnbaar zijn je onderarmen de zwakke schakel.Gewoon door blijven trainen, dan worden ze vanzelf sterker.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor jullie snelle reactie!!!

Groetjes Hester

Straps is alleen ter bescherming van je polsen. Ik kan het ook zonder straps, maar met gaat het een stuk makkelijker. Waarom zou je het onnodig bezeren? Als je voor de rest zonder straps traint, worden je armen vanzelf sterker.

• Topic Starter Topic Starter
Straps zijn gewoon te koop bij sportwinkels toch, ga ze dan ook maar eens halen!!

Straps voor polsen ? dat zijn wrist wraps... ik neem aan dat je van die wikkels bedoelt om meer grip te krijgen.. maar die doen niets voor je pols hoor, gewoon om het te kunnen houden bij gebrek aan grip kracht. ik gebruik ze alleen bij de laatste set deadlifts omdat ik dat gewoon echt niet kan houden met de vingers. Verder gebruik ik ze juist bij veel oefeningen expres niet.. en inderdaad gruwelijke pomp en pijn in onderarmen , maar juist daardoor krijg je van die mooie grote onderarmen.

Of grabs hoe je die dingen ook noemt, ik noem ze straps.

Plaatje ter verduidelijking...

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Heb hetzelfde merk, werkt perfect!

gaat vanzelf over na een tijd trainen

STOP STOP!! geen straps of grabs (whatever).. daarmee hou je ZWAKKE polsen/pezen etc.. die kun je gebruiken als je een paar hele zware oefeningen wilt doen met hele zware gewichten.. dus puur voor het "grenzen" verleggen..

Tijdens de reguliere work-out raad ik die dingen af. Als je last krijgt als je je eigen optrekt (hoe noemen ze dat "chin up" ofzo) dan kun je beter deze oefening niet meer doen, en kiezen om de rugoefening met een apparaat te doen ("pulldown"). Hiermee kun je je weerstand (gewicht) zelf instellen, hiermee voorkom je overbelasting, en kun je de oefening veel en veel beter uitvoeren.. VOORAL DAT LAATSTE IS BELANGRIJK->de uitvoering.. gewicht komt later wel..

Nu kun je je pezen langzaam laten wennen aan de belasting en de beweging (oefening). Na verloop van tijd zul je zien dat als je je eigen optrekt minder en/of geen last meer zult hebben. suc6

Ben het wel met doubler eens, zou geen ........gebruiken. Geef je lijf de tijd om te wennen. Succes

doubler zei:
STOP STOP!! geen straps of grabs (whatever).. daarmee hou je ZWAKKE polsen/pezen etc.. die kun je gebruiken als je een paar hele zware oefeningen wilt doen met hele zware gewichten.. dus puur voor het "grenzen" verleggen..

Tijdens de reguliere work-out raad ik die dingen af. Als je last krijgt als je je eigen optrekt (hoe noemen ze dat "chin up" ofzo) dan kun je beter deze oefening niet meer doen, en kiezen om de rugoefening met een apparaat te doen ("pulldown"). Hiermee kun je je weerstand (gewicht) zelf instellen, hiermee voorkom je overbelasting, en kun je de oefening veel en veel beter uitvoeren.. VOORAL DAT LAATSTE IS BELANGRIJK->de uitvoering.. gewicht komt later wel..

Nu kun je je pezen langzaam laten wennen aan de belasting en de beweging (oefening). Na verloop van tijd zul je zien dat als je je eigen optrekt minder en/of geen last meer zult hebben. suc6

Onzin om niet meer te gaan optrekken. Is wel heel makkelijk gezegd om als iets niet lukt het dan ook maar niet meer te gaan doen! Toen ik begon met optrekken kwam ik amper 2x omhoog zonder hulp. Dan vroeg ik iemand mijn benen vast te houden zodat je een beetje kan afzetten. Dat maakt het iets makkelijker. En natuurlijk deed dit ook aardig pijn aan mijn handen en polsen, want je moet wel je hele gewicht omhoog zien te trekken.

Na een paar weken werd ik steeds beter. Ik trek me nu 12x zonder hulp op en weeg zo 13kg zwaarder als toen ik dit voor het eerst deed. De grabs gebruik ik omdat het dan gewoon lekkerder voelt. En je hebt minder last van eeltplekken. En ik heb geen moeite met zware gewichten verder ondanks dat ik grabs gebruik.

Ik zou het gewoon proberen. Je kan ook eerst licht gaan optrekken als je die mogelijkheid hebt. Dat zijn optrekstangen met hulp. Je kan het gewicht zo instellen dat je minder lichaamsgewicht hoeft op te trekken. En dat verlaag je elke keer totdat je het zonder gewicht kan. Zo bouw je het nog beter op.

doubler zei:

Vreemd om te stellen dat je door het gebruik van straps meteen zwakke polsen krijgt/houd, alsof je ze bij elke oefening gebruikt. Ik ben het met Aimee eens dat ze in dit geval een prima hulpmiddel zijn om deze oefening goed uit te kunnen voeren en dat is waar het bij BB toch om draaid!!!!

doubler zei:

Vreemd om te stellen dat je door het gebruik van straps meteen zwakke polsen krijgt/houd, alsof je ze bij elke oefening gebruikt. Ik ben het met Aimee eens dat ze in dit geval een prima hulpmiddel zijn om deze oefening goed uit te kunnen voeren en dat is waar het bij BB toch om draaid!!!!

Als je straps/handschoentjes gaat gebruiken ga je dus wél zwakke polsen houden als je je polsen niet extra traint. Laat die straps gewoon liggen en voeg oefeningen als Thor's Hammers, Reverse Curls, Lever Holds, Static Holds, etc. toe aan je training.

MEER oefenen watje......dat noemen ze spiergroei!!

;)

Goddamned!!! Geen STRAPS!!!!

Wat is dit nou voor mieterig gedoe?? Heeft iemand tegenwoordig al straps nodig om zich een paar x op te trekken??

Zonder straps te trainen, worden je onderarmen en je grip vanzelf sterker. Dit zal ook z'n voordeel hebben voor deadlifts, shrugs, rows etc.

Sommige mensen krijgen trouwens last van hun polsen bij het supinated (onderhands) optrekken en barbell curlen. Je kan dan pronated (overhands) chinnen en curlen, alleen wees er dan wel op bedacht dat je dan iets minder 'sterk' bent doordat de biceps minder kracht kan leveren... daar staat tegenover dat de brachialis meer moet doen :D.

Iig houd in de gaten of je pijn krijgt in je polsen door het onderhands optrekken :).

RubenSossa zei:
Heeft iemand tegenwoordig al straps nodig om zich een paar x op te trekken??

Pssttt... Ruben, check even het subforum waar dit in geplaatst is ;) Ik vind het voor een vrouw niet zo'n schande dat ze ongetraind last krijgt van grip hoor.

Terug
Naar boven