Fitness Seller

opwarming

Fothermucker

Dutch Bodybuilder
Waardering
31
Lengte
1m84
Massa
89kg
Vetpercentage
14%
Mijn Vraag was of jullie opwarmen voor de training, heeft dit voordelen? Ik fiets 5 minuutjes voor het trainen, maar heb niet de indruk dat dit werkt. Wat doen jullie?

Ik doe meestal de eerste 1 of 2 setjes als opwarm set. Gewoon heel licht in gewicht en veel herhalingen

Mijn Vraag was of jullie opwarmen voor de training, heeft dit voordelen? Ik fiets 5 minuutjes voor het trainen, maar heb niet de indruk dat dit werkt. Wat doen jullie?

Ja. Ik doe bijvoorbeeld bench press het als volgt (mijn max gewicht is 60). Je zou ook is de cross trainer als opwarming kunnen proberen, met fietsen pak je eigenlijk voornamelijk je benen.

20 * 25 (gewoon lege stang)
40 * 12
50 * 10
55 * 8
60 * 6

Laatst bewerkt:
Het is verstandig om op te warmen, maar ik doe het dan door een aantal sets van de oefening, die je gaat doen, te pakken met lager gewicht.

ik fiets altijd naar de gym dus al een soort warming up.

Dan nog even roeien meestal. Dan eerst strekken voor ongeveer 5 minuten.

Dan pas licht beginnen. Als ik ga squatten doe ik bijvoorbeeld eerst 20kg, 40kg, 60kg, 80kg, 105kg en dan pas mn werk sets. Ik ben dus eerst lang bezig met opwarmen en rekken. Warming up zoals dit zorgt voor meer flexibiliteit, kan je nog even op je uitvoering letten met lichte gewichten en zorgt volgens mij dat je werksets gewoon beter zijn.

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb vandaag voor het eerst een paar warming up sets geprobeerd, en het beviel me prima. :) Fietsen zit er de komende tijd niet meer in :D

Warming up is belangrijk om eventuele blessures te voorkomen.
Lichte gewichten, herhaling zo'n 20x.

heb zelf nooit last van blessures oid maar doe het nu toch omdat ik het idee heb beter te presteren tijdens te werksets, tov de prestaties van werksets zonder warmingup. meestel 1 set op 75% van de werkset, 12hh ofzo.

met FB sowieso even opwarmen bij elke oef.

Wanneer moet je trouwens stretchen... is dat juist voor de training of erna..? of allebei ?

Foam Rolling zou je nog voorafgaand aan je training kunnen doen. Dynamic stretching als warm-up idem. Echt statisch stretchen zou ik op rustdagen doen als je dat nodig vind omdat je problemen hebt met flexibiliteit. Geen wetenschappelijke onderbouwing helaas.

Voorafgaand aan beentraining heeft dynamisch stretchen mijn voorkeur, soms voorafgegaan door paar minuten loopband lage intensiteit. Op de rugdagen dat deadlift/rows de focus hebben, meestal een paar minuten crosstrainer vooraf om toch een beetje de armen op te warmen. De rugdagen met focus op pull-ups/pull-downs etc. begin ik gewoon op bodyweight/30-40kg max. 20 reps. Borstdagen begin ik soms met de ''Upper Body cycle'' machine als warm-up, soms push-ups, maar meestal gewoon een paar sets met de lege halter en daarna 30% van 1rpm.

Laatst bewerkt:
Warming up heeft zeker voordelen! Het gemakkelijkste is om een algemene warming up te doen (hele lichaam)
om de spieren warm te krijgen en blessures hierdoor zoveel mogelijk tegen te gaan (koude spieren zijn kwetsbaarder)

Als je gaat fietsen gebruik je niet je hele lichaam, beter om bijvoorbeeld crosstrainer of loopband te gebruiken voor een algemene warming up.
Behalve als je legday hebt ofc. Je kan ook wat andere aangeven specifieke warming-up doen d.m.v paar warming up sets voor je oefeningen.

• Topic Starter Topic Starter
Ik gebruik nu de specifieke warming-up met een setje zonder gewicht :) dit bevalt me prima !
Dank iedereen voor de hulp :)

Terug
Naar boven