AndroidHealthClinic

Overgang 3x/week full body naar 2x/week full body

Spageni

Novice
Waardering
0
Dag iedereen,

Zit al een ruimte tijd hier op dit forum te lezen en meestal vind ik wel wat ik nodig heb. Nu wil ik jullie mening eens horen en dit is dan ook mijn eerste post.

Ik doe al sinds vorige zomer een 3x/week Full Body schema, met name STRONGLIFTS5x5.
Leuk programma. Ik ben hier mee in ruim 6 maand tijd van 71 Kg naar 78 Kg gegaan waar ik zeer blij mee ben!
Ik let goed op mijn voeding maar ik heb geen voedingsschema, ik probeer echt meer dan voldoende te eten. Ik train thuis en mijn doel is kracht. massa is zeer mooi meegenomen :)

Ik heb nog geen PR's maar momenteel zit ik hierop:

3x5 110kg squats
3x5 57.5 kg bench press (had blessure aan schouder dus ruime tijd niet kunnen benchen)
3x5 45 kg overhead press
5x5 65 kg bent over rows (deed deze eerst niet omdat het niet natuurlijk aanvoelde, nu wel daarom nog steeds 5x5)
1x5 125 kg deadlift

Voor degene die Stronglifts niet kennen; Het is een FB programma waarmee je wisselt tussen
workout A:
Squats 5x5
Bench Press 5x5
Bent Over Rows 5x5

en workout B:
Squats 5x5
Overhead Press 5x5
Deadlift 1x5

Iedere training verhoog je het gewicht voor elke oefening met 2.5 kg, voor deadlifts 5kg. Na 2 keer te hebben gedeload zak je af naar 3x5, en uiteindelijk naar 1x5

Nu ben ik het midden van die 6 maanden verliefd geworden op het Thaiboksen.
Het combineren van dit FB schema en minstens 2x/week gaan boksen valt niet goed mee.
Enerzijds door dat ik minder rust krijg en omdat ik sommige dagen gewoon niet altijd kan trainen.

Nu wil ik eigenlijk alle oefeningen die ik normaal verdeel over 3 dagen, doen in 2 dagen. Ik wil dan in 1 training alle compounds doen die ik nu verdeel over workout A en workout B. Dus dan zou ik 1 workout hebben die er zo uit ziet:

3x5 Squats
3x5 Bench
3x5 Overhead press
5x5 Bent over rows (zou ook 3x5 worden binnenkort)
1x5 deadlift

Dus mijn wekelijkse routine zou er dan zo uitzien:

MA: FB
DI: Thaiboks
WO: rust
DO: FB
VRIJ: Thaiboks
ZA: rust
ZO: rust of eventuele cardio, valt te zien als ik tijd heb

Nu, wat denken jullie hiervan? Ik heb ergens op dit forum gelezen (kan het echt niet meer terugvinden) dat 2x/week FB zelfs beter is dan 3x/week FB omdat je meer rust krijgt. Zijn alle compounds op 1 dag teveel? Of zou ik toch proberen die 3 dagen krachtraining te halen in de week?

Ikzelf doe 2 keer kickbox en 2 keer fitness in de vorm van een split schema. Ik weet niet of dit optimaal is, maar zo kan ik de spieren die in de kickbox zwaar belast worden (schouders en benen) pas een paar dagen erna trainen met fitness. Ik weet niet of dit optimaal is, maar ik heb geen last van mn spieren.
Mijn schema:

Ma: kick
Di: borst+rug+triceps
Wo: kick
Do: rust
Vrij: rust
Za: benen+schouders
Zo rust

• Topic Starter Topic Starter
Ikzelf doe 2 keer kickbox en 2 keer fitness in de vorm van een split schema. Ik weet niet of dit optimaal is, maar zo kan ik de spieren die in de kickbox zwaar belast worden (schouders en benen) pas een paar dagen erna trainen met fitness. Ik weet niet of dit optimaal is, maar ik heb geen last van mn spieren.
Mijn schema:

Ma: kick
Di: borst+rug+triceps
Wo: kick
Do: rust
Vrij: rust
Za: benen+schouders
Zo rust

Ik heb er ook niet echt veel last van, maar ik denk dat zoals ik het nu doe eerder tegenstrijdig is en ik zo trager voorruitgang zal maken. Maar ik wil wel absoluut bij Full body blijven dus mijn vraag is echt gericht op: Is 2 dagen met zoveel compounds goed, beter, of slecht dan 3 dagen fb?

Hoi ,

Ik heb een zeer vergelijkbare situatie.
Ben 4-5 maanden geleden begonnen met StrongLifts 3x per week. Nu weer 5 dagen per week Bjj aan het trainen dus 3x per week liften is niet meer houdbaar, geswitched naar 2x per week en wat ik nu ook maar heb gedaan is geswitched naar 3x5 ipv 5x5 dit maakt zoveel uit, het volume was gewoon te hoog en met vechtsport erbij is dat niet te doen kwa herstel.

Iets anders dat ik door de jaren heen heb ervaren met vechtsport (heb ook gekickboxed) en kracht training is dat het vaak beter is om op 1 dag eerst kracht te doen en later op dezelfde dag je vechtport, dan hiervoor 2 dagen achter elkaar te nemen. Je kan door deze 2 op 1 dag's namelijk een extra hele rustdag nemen wat echt super is voor het herstel.

Een ander voordeel is dat je bij je vechtsport training natuurlijk vermoeider bent na een krachtsessie waardoor je gedwongen bent meer op techniek te werken.

Om op je vraag terug te komen, het hangt van je herstel af als jij goed genoeg hersteld met 3x fb per week dan ga je daarmee natuurlijk sneller progressie maken dan met 2x.. dat gezegd hebbende is 2x per week ook prima genoeg om progressie te maken.

Stronglifts is trouwens A: squat, bench, rows en B: squat, press, deadlift. Waarom doe je dit niet gewoon, zodat je elke oefening 1x per week hit (dit is wat ik nu doe, ik squat ook maar 1x per week nog). Dus gewoon 2 sessie per week. A en B

Wat jij wil gaan doen is eigenlijk het dubbelle in 1 workout en dan ook nog 2x zo vaak, ik denk aan je stats te zien dat dit wel even houdbaar zal zijn, maar zodra je iets zwaarder gaat tillen is dat echt onhoudbaar.

Verder is StrongLifts niet voor niks zo gemaakt, workout A en B supporten elkaar heel goed, Je press helpt je bench van de andere workout, je rows helpen je deadlift weer etc. Het is een mooi goed doordacht programma, welliswaar gejat van Starting Strength, maar ik zou er niet teveel mee gaan lopen sleutelen.

Waarschijnlijk heb je al besloten dat je 2x alle oefeningen gaat doen, je merkt dan na een tijdje vanzelf wel dat het niet meer te doen is. Om letterlijk op je vraag in te gaan: Het is nu waarschijnlijk nog te doen , maar zodra je wat zwaarder gaat tillen zal je merken dat je workout niet meer te doen is en vanaf dat moment zal het contra productief en dus slechter zijn. En dat is nog los van de extra stress op je lichaam die je zal krijgen van 2-5? x kickboxen erbij.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor je antwoord!

Ik heb een kantoorjob 8-17u dus ik kan alvast niet krachtraining (~30min-1u) én vechtsport(2u) doen op 1 dag. Gewoon al omdat de training 2u is en ik echt bekaf ben achter elke training denk ik niet dat ik dat zal trekken.

Ik heb inderdaad al besloten om dit zo te gaan proberen met alle oefeningen:

MA: FB
DI: Thaiboks
WO: rust
DO: FB
VRIJ: Thaiboks
ZA: rust
ZO: rust

Ik heb alles gedeload en vandaag de eerste keer alle oefeningen gedaan in 1 sessie. Ging goed. Maar inderdaad zoals je zei zal ik waarschijnlijk niet meer zo goed herstellen eenmaal ik de echte zware gewichten ga heffen.. Dan ga ik inderdaad wel weer workout A en workout B gaan volgen, maar tot die tijd wil ik zien of dit een goede progressie geeft, wil dit tenminste 1 maand proberen.

Terug
Naar boven