XXL Nutrition

Overhead press overbodig

rob91

Freaky Bodybuilder
Waardering
1.743
Lengte
1m87
Ik heb tot nu toe altijd een upperbody dag geweid aan de OHP. Wat mij opviel is dat veel bekende powerlifters op youtube deze oefeningen nauwelijks doen en dat de upperbody dagen dan ook altijd in teken staan van de bench. Wat vinden jullie van de OHP? Is het onnodig om een dag hieraan te weiden?

Het kan een goede assistance zijn voor bench, maar ik denk persoonlijk dat je best zonder kan, als je het niet nodig hebt.
Ik vergelijk het een beetje met de sldl voor deadlift. Als je sterke hamstrings hebt, zou je best zonder sldl kunnen.

Edit: zou dan wel alsnog na bench doen.

ligt er aan wat je doelen zijn. Met oog op specifiteit in de powerlifting sport altijd bench verkiezen boven ohp.

voor algemene krachtraining maakt het niet uit. Dus wat zijn je doelen?

Sterke schouders zijn nodig voor een sterke bench. Overhead presses bouwen sterke schouders, dus ik zou ze zeker niet negeren.

Je vraag gaat over PL. PL zit geen ohp in een wedstrijd. Bench is dus belangrijker. Een aparte dag hoeft dus niet als ze niet achterlopen of op een andere manier extra gestimuleerd hoeven te worden. Ik geloof wel dat ohp een plek heeft in pl alleen waar hangt af van de ontwikkeling van je schouders maar over het algemeen achter bench.

• Topic Starter Topic Starter
Het kan een goede assistance zijn voor bench, maar ik denk persoonlijk dat je best zonder kan, als je het niet nodig hebt.
Ik vergelijk het een beetje met de sldl voor deadlift. Als je sterke hamstrings hebt, zou je best zonder sldl kunnen.

Edit: zou dan wel alsnog na bench doen.

Ja zit wat in

ligt er aan wat je doelen zijn. Met oog op specifiteit in de powerlifting sport altijd bench verkiezen boven ohp.

voor algemene krachtraining maakt het niet uit. Dus wat zijn je doelen?

Wil zo sterk mogelijk worden met daarmee een mooi en functioneel lichaam. Heb voorlopig geen wedstrijd ambities omdat ik nog veel te slap daar voor ben. Wellicht na nog wat jaren bikkelen.

Sterke schouders zijn nodig voor een sterke bench. Overhead presses bouwen sterke schouders, dus ik zou ze zeker niet negeren.

Duidelijk dat sterke schouders nodig zijn idd! Ik zou dan OHP ook nooit helemaal weglaten, maar er assistence van maken

Je vraag gaat over PL. PL zit geen ohp in een wedstrijd. Bench is dus belangrijker. Een aparte dag hoeft dus niet als ze niet achterlopen of op een andere manier extra gestimuleerd hoeven te worden. Ik geloof wel dat ohp een plek heeft in pl alleen waar hangt af van de ontwikkeling van je schouders maar over het algemeen achter bench.

Goed punt. Ik heb nu 1 dag waarbij ik voluit concentreer op bench, ik heb het gevoel dat 2 dagen beter zou zijn. Een hoge bench is het doel, OHP maakt me niet zoveel uit eigenlijk. Ik heb denk ik wel redelijk sterke schouders? (1 rep max 75kg OHP tov 120 bench).

Beide ub dagen op bench focussen. Desnoods assist ohp als je dat fijn vind.

Ik kan zelf niet overheadpressen en bench gaat ook prima.

Ik zou dan niet een dag focus op OHP doen maar idd beide is de focus bench met op 1 dag ohp als assistance.

Niet echt nodig voor een powerlifter, maar het is geen slecht idee om ze eens te doen om te kijken of je benchpress er vooruit van gaat.
Mijn ervaring is dat ze voor mij niet vrij weinig doen, zelfde geldt voor dips.
Ik heb persoonlijk meer aan close grip en andere benchpress variaties en direct tricep werk.

Niet echt nodig voor een powerlifter, maar het is geen slecht idee om ze eens te doen om te kijken of je benchpress er vooruit van gaat.
Mijn ervaring is dat ze voor mij niet vrij weinig doen, zelfde geldt voor dips.
Ik heb persoonlijk meer aan close grip en andere benchpress variaties en direct tricep werk.

Ik heb weleens begrepen dat de meeste testosteron receptoren (of hoe het ook dan ook heet) in de schouderkoppen zitten. Wanneer je hulpmiddelen gebruikt zullen je schouders het snelst sterker worden. Dat zou kunnen verklaren dat het voor jou een sterk punt is.

Misschien is het dus eerder een correcter statement om te zeggen dat het voor de niet naturel powerlifter minder belangrijk is?

Afgezien van dat zwakke punten per persoon verschillen, blijft dit toch ook nog wel van invloed.

Ik heb weleens begrepen dat de meeste testosteron receptoren (of hoe het ook dan ook heet) in de schouderkoppen zitten. Wanneer je hulpmiddelen gebruikt zullen je schouders het snelst sterker worden. Dat zou kunnen verklaren dat het voor jou een sterk punt is.

Misschien is het dus eerder een correcter statement om te zeggen dat het voor de niet naturel powerlifter minder belangrijk is?

Afgezien van dat zwakke punten per persoon verschillen, blijft dit toch ook nog wel van invloed.
er zitten meer androgene receptors in delts, traps en upper chest. Daarom kan je vaak ook aan de traps zien of iemand niet natty is.

voor pl idd focus leggen op bench. voor algemene krachtontwikkeling zeker overhead press niet negeren.

why not both?

gewoon eerst bench en wat ohp als assistance?

Bij mij droeg veel overhead werk eigenlijk geen moer bij aan m'n bench, soms ging het alleen maar minder daardoor.

Bij mij droeg veel overhead werk eigenlijk geen moer bij aan m'n bench, soms ging het alleen maar minder daardoor.

bij mij draagt veel overhead pressen vooral bij aan mijn overhead press eigenlijk

een sterke overhead press hoeft ook niet perse een sterke bench te betekenen. mijn bench zuigt terwijl mijn ohp wel relatief sterk is.

Terug
Naar boven