AndroidHealthClinic

Overhead press skippen

Ik ben wel benieuwd naar hoe dit volgens jou werkt. Een J-curve gaat toch gepaard met flare, waarbij de pecs dominanter zijn?

Waarschijnlijk heb je een andere interpretatie van het begrip J-curve dan ik.
Dit plaatje -linkerkant- laat goed zien wat ik bedoel:
1729750975241.png

Als je de BP uitvoert zoals op het plaatje links, dan is er juist geen sprake van nadruk op 'flare'.
Er is een licht mate van 'tucking in' van de ellebogen, met name bij het laatste stuk van de neerwaartse beweging.

Zie plaatje onder:
Het stuk "drive the bar back over the face" is waar de grotere inbreng van de (frontale) delts plaats vindt en je ook duidelijk een stuk motorische gelijkenis terug ziet met de OHP.

1729751367040.png

Deze techniek van bankdrukken is trouwens ook de enige vorm waarin het fenomeen "leg drive" daadwerkelijk inbreng heeft op de beweging vanaf de borst.

Daar is geen sprake meer van als er nadruk ligt op 'flare' en inbreng van de pecs in de beweging.
Hoe meer je namelijk de ellebogen opzij laat gaan, hoe meer je geneigd bent de stang hoger op de borst te laten zakken.
Hierdoor krijg je dan automatisch een meer verticale lijn recht omhoog. (of zelfs een beetje schuin richting de voeten)

Waarschijnlijk heb je een andere interpretatie van het begrip J-curve dan ik.
Klopt, ik doelde met J-curve i.c.m. de flare op de opgaande beweging als in de bench van Kazmaier.

Deze techniek van bankdrukken is trouwens ook de enige vorm waarin het fenomeen "leg drive" daadwerkelijk inbreng heeft op de beweging vanaf de borst.
Wanneer de bench goeddeels als een row wordt uitgevoerd, zoals Scot Mendelson doet, toch ook?

Het stuk "drive the bar back over the face" is waar de grotere inbreng van de (frontale) delts plaats vindt en je ook duidelijk een stuk motorische gelijkenis terug ziet met de OHP.
Nu snap ik 'm helemaal.. thnx!

Je moet helemaal niets. Dus lekker skippen als je maar progressie blijft boeken.

Wanneer de bench goeddeels als een row wordt uitgevoerd, zoals Scot Mendelson doet, toch ook?
Als je hier duidt op de neerwaartse beweging, dan kun je inderdaad stellen dat de "cue" hier is alsof je een bent row doet maar dan in de omgekeerde positie.
Doordat je bij het zakken actief je schouderbladen bij elkaar haalt en net doet alsof je de stang naar de borst trekt, creëer je een stabiel musculair platvorm. Zeg maar een soort springplank van waaraf de stang gelanceerd kan worden.

Dit zijn natuurlijk allemaal interne gewaarwordingen die je niet aan de buitenkant terug ziet, maar wel heel belangrijk in de praktijk.

Nu snap ik 'm helemaal.. thnx!

Mooi.

Behind the neck press traint de side delts beter
Omdat ???

Bij alle OHPs met los gewicht geldt dat het accent op de kop die naar boven wijst ligt en dat is bij de front press niet anders als bij de nek press.

Reden dat je bij de btn press de zijkant voel is omdat deze de arm naar achter houd, maar dat is een horizontale beweging bij een vertikale belasting, m.a.w. minimale dynamische belasting voor de zijkant.

Omdat ???

Bij alle OHPs met los gewicht geldt dat het accent op de kop die naar boven wijst ligt en dat is bij de front press niet anders als bij de nek press.

Reden dat je bij de btn press de zijkant voel is omdat deze de arm naar achter houd, maar dat is een horizontale beweging bij een vertikale belasting, m.a.w. minimale dynamische belasting voor de zijkant.
Maakt hierin de breedte van de grip ook geen verschil dan?

Vind seater reverse db fly wel fijn voor rear delts, probeer eens met je palmen naar buiten
Voor sides arnold press & bb upright row

@BigGuy84

Wellicht interessant voor je:

Het was wel een helder overzicht.

Als je hier duidt op de neerwaartse beweging, dan kun je inderdaad stellen dat de "cue" hier is alsof je een bent row doet maar dan in de omgekeerde positie.
Doordat je bij het zakken actief je schouderbladen bij elkaar haalt en net doet alsof je de stang naar de borst trekt, creëer je een stabiel musculair platvorm. Zeg maar een soort springplank van waaraf de stang gelanceerd kan worden.
Mogelijk heb ik mijn bewoording ongelukkig gekozen.
Ik bedoelde dat dezelfde leg drive als bij de "J-curve" ook gebruikt kan worden bij een "straight bar path".
Dat kan wanneer de lats worden gebruikt in de bench press zoals Scot Menselson doet.

Op dit moment zit de overhead press in mijn routine. Dit omdat het een van de grote lifts is en in vrijwel ieder schema voorkomt.

Maar nu lees ik ook dat de overhead press voornamelijk voorkant schouders ontwikkelt. Deze worden bij een BP ook al aangepakt. Ik wil voornamelijk de zij en achterkant schouders ontwikkelen. Ik zit er dus aan te denken om de OHP niet meer te doen, en in plaats daarvan alleen nog een variant van lateral raise en rear delt raise te doen.

Verstandig? Of toch overhead press blijven doen en deze varianten er gewoon bij doen?
Lateral raises en upright rows zijn veel beter en ook makkelijker.

Omdat ???

https://www.youtube.com/watch?v=3s17QjC4_qA

Hier een video daar over

Ik heb het idee dat voorkant schouders alleen bij incline presses wat doet maar dat is minimaal maar mijn incline doe ik op de laagste stand dus op ongeveer 20 graden. Ik doe er dan altijd nog een OH press er bij, gevolgd door 2 setjes DB side raise die meer boven in de beweging zwaar is en 2 setjes cable sideraise die onder in de beweging het meeste zwaar is. Achterkant pak ik bij pull dag en dan doe ik Rear delt machine fly.

Ik denk van wel, hij is natty dus hij weet alles
Maar serieus ik voel mijn side delts en traps pump met behind neck press
Eerlijk gezegd dacht ik in eerste instantie ook dat een btn press niet of nauwelijks invloed had op de side delts. Waar ik niet bij stil had gestaan is dat de grip bij een btn press normaal gesproken anders/breder is, en dat dit de wijze waarop de delts worden aangesproken verandert.

Volgens mij heeft Bromley geen biomechanische achtergrond, maar ik denk dat zijn redenering dat de side delts bij een btn press meer worden gebruikt (vanaf minuut 8) wel klopt.

https://m.youtube.com/watch?v=nPDbypFBPww&t=378s&pp=ygUgYmVoaW5kIHRoZSBuZWNrIHByZXNzIHNpZGUgZGVsdHM%3D

Uiteindelijk denk ik dat je vooral af moet gaan op wat je zelf voelt. Er zijn op dit moment legio mensen die adhv een onderzoek beweren dat de squat geen hamstrings traint, terwijl ze met een low bar back squat wel degelijk te trainen zijn (dat deden ze bij Westside). Dat is ook logisch want de hamstrings worden immers ook getraind in een deadlift, en dat is in principe dezelfde beweging als en low bar back squat.

Voor iedere oefening geldt dat stabiliteit belangrijk is, maar omdat het schouder zo'n complex en mobiel gewicht is denk ik dat het voor de ohp extra belangrijk is. Als je een btn press wilt doen volg dan Bromley zijn advies en zorg voor voldoende stabiliteit. Warm daarnaast ook goed op, want de subscapularis krijgt echt op z'n donder bij een btn press.

Op dit moment zit de overhead press in mijn routine. Dit omdat het een van de grote lifts is en in vrijwel ieder schema voorkomt.

Maar nu lees ik ook dat de overhead press voornamelijk voorkant schouders ontwikkelt. Deze worden bij een BP ook al aangepakt. Ik wil voornamelijk de zij en achterkant schouders ontwikkelen. Ik zit er dus aan te denken om de OHP niet meer te doen, en in plaats daarvan alleen nog een variant van lateral raise en rear delt raise te doen.

Verstandig? Of toch overhead press blijven doen en deze varianten er gewoon bij doen?
Overhead press pakt zowel front als side delts mee, verschilt nog een beetje qua uitvoering in welke maat dit is. Je andere pressing movements zoals je bp etc. zou ik meer zien als het minimale om je huidige front delts te onderhouden.
Je moet hem staand doen. Dan train je ook je core. Het is de meest efficiente oefening en zorgt ervoor dat je sterker word met andere lifts.. bp enz. Ik heb nog nooit iemand gezien met overontwikkelde front delts. Ik vind dat geen goed argument. In principe is elke oefening te vervangen maar dan ben je suboptimaal bezig.
Suboptimaal bezig als je een oefening met bar slechte stabiliteit vervangt? Je kan vele malen beter gewoon een seated variant liefst met een fixed movement path (tenzij dit niet past bij je bouw) kiezen.
Overontwikkelde front delts zie je idd echt zelden
Ik denk dat bij de meeste de front delts t.o.v. de side en rear delts wel degelijk meer ontwikkeld zijn.

Ik hoef trouwens ook geen superman te worden, wil gewoon mooie schouders die in proporties zijn :).
Vrijwel iedereen heeft side delts het grootst, meeste mensen zien hun presses en pulls als voldoende voor front en rear delts en trainen die niet direct, maar doen wel een lateral raise

ik zou gewoon een overhead press erin houden

Terug
Naar boven