XXL Nutrition

Overtraining? Wie wil mij helpen?

Babyrox

Novice
Waardering
0
Hey,

ik train 4 keer per week en vraag me af of ik overtrain of dat ik niet genoeg "compound" oefeningen train. Ik fitness nu 7 maanden ik ben 1.78 en ben van 65 kilo naar 80 kilo gegaan door goed te eten (vis, kwark, pannekoeken, eieren) en eiwitshakes +weightgainer. Mijn vorderingen zijn tot dus ver wel goed, vooral schouders en armen zijn goed gegroeid, maar heb toch mijn twijfels.Voor mijn gevoel overtrain ik, wil graag jullie mening hierover.

Mijn training schema ziet er als volgt uit:

Week 1

Maandag

Borst + Triceps

Dinsdag

Rust

Woensdag

Biceps + Rug

Donderdag

Schouders + Buik

Zaterdag

Borst + Ticeps

De week daarna wissel ik borst + triceps met schouders + buik om.

Week 2

Maandag

Schouders + Buik

Dinsdag

Rust

Woensdag

Biceps + Rug

Donderdag

Borst + Ticeps

Zaterdag

Schouders + Buik

Ik heb me laten vertellen dat het nodig is om ook benen mee te trainen.
Ik wil beginnen met het volgende schema voor elke week is dit beter of heeft er iemand een goede suggestie?:

Maandag

Borst + Ticeps

Dinsdag

Rust

Woensdag

Biceps + Rug

Donderdag

Schouders + Buik

Zaterdag

Bovenbenen + Kuiten

Voor de spiergroepen gebruik ik de volgende oefeningen.

Voor elke oefening doe ik 3 setjes van 6 herhalingen, waarbij de 6de herhaling mijn maximum is.

Schouders

Smith Machine Shrug
Smith Machine Upright Row
Behind-neck press (Smith Machine), zittend
Behind-neck press (Smith Machine), stand
Military presses (Smith Machine), zittend

Borst

Barbell Bench Press - Medium Grip
Barbell Incline Bench Press - Medium Grip
Close-grip incline bench presses (Smith Machine)
Close-grip bench presses
Dumbbell Press
Peck-deck

Triceps

Dips - Triceps Version
Barbell Triceps Extension
One arm overhead dumbbell extensions
Rope extensions

Biceps

Alternate Incline Dumbbell Curl
Concentration Curls
Preacher Curl
One arm dumbbell preacher curl

Rug

Bent Over Barbell Row
Bent Over Two-Arm Long Bar Row
Bent Over Smith Machine Row
One-Arm Dumbbell Row
Underhand Cable Pulldowns
V-Bar Pulldown
Wide-Grip Lat Pulldown

Alle reacties zijn welkom ik wil graag een goed trainingsschema.

Alvast bedankt!

Waarom zoveel met Smith Machine?
En inderdaad, benen erbij!

En pak eerst de grote spiergroep en daarna de kleine.
Dus als je rug en biceps op 1 dag hebt, eerst de rug, dan je biceps.

Je doet naar mijn mening veel te veel oefeningen.
schouders 5.. maak er 3 van bijvoorbeeld.
borst 6..ook te veel.
biceps,triceps 4.. kan ook wel minder.
probeer wat minder oefeningen te doen en dan je intensiviteit wat hoger leggen.
daar bereik je een stuk meer mee.

• Topic Starter Topic Starter
Matthijs zei:
Waarom zoveel met Smith Machine?
En inderdaad, benen erbij!

En pak eerst de grote spiergroep en daarna de kleine.
Dus als je rug en biceps op 1 dag hebt, eerst de rug, dan je biceps.

Bedankt voor je reactie! Ik heb van me eigen al vrij grote bovenbenen en sterke kuiten vandaar dat ik me meer wou richten op mn bovenlichaam, heb ook de aanleg om dik te worden als ik niet op mn voeding let namelijk. Zie nu in dat ik meer mijn benen moet gaan trainen. Wil vanaf deze week beginnen met squatten en andere beenoefeningen.

Ik train zoveel met de Smith Machine omdat ik met dit apparaat veel stabieler mijn oefeningen kan uitvoeren. Vooral voor mijn schouders werkt de Smith Machine voor mij heel goed. Ik heb van een ervaren man van de sportschool waar ik train veel goede schouderoefeningen geleerd vandaar.

Jurgentjuh18 zei:
Je doet naar mijn mening veel te veel oefeningen.
schouders 5.. maak er 3 van bijvoorbeeld.
borst 6..ook te veel.
biceps,triceps 4.. kan ook wel minder.
probeer wat minder oefeningen te doen en dan je intensiviteit wat hoger leggen.
daar bereik je een stuk meer mee.

Kan iemand mij vertellen welke oefeningen ik dan juist er in moet houden als ik me aantal oefeningen verminder? en is het ook mogelijk om meer sets te doen dan 3. Qua intensiteit zit ik wel goed doe alles echt op het maximum, al zou ik het oefeningen aantal verminderen zal dit niet meer worden.

mijn hele schema is gericht op overtraining:D ub lb

gooi gewoon wat basis oefeningen erin..
bankdrukken,schuin bankdrukken,dips,chin-ups,squat,deadllift,,
en vanuit daar wat andere oefeningen erbij pakken..
ik kan me niet voorstellen dat je zoveel oefeningen vol kan pakken als je echt op je max traint..

Jurgentjuh18 zei:
gooi gewoon wat basis oefeningen erin..
bankdrukken,schuin bankdrukken,dips,chin-ups,squat,deadllift,,
en vanuit daar wat andere oefeningen erbij pakken..
ik kan me niet voorstellen dat je zoveel oefeningen vol kan pakken als je echt op je max traint..

Kan je een ongeveer een schema voor me maken, zodat ik een goede indicatie heb of zal ik een schema maken?
Kan ik beter bankdrukken met losse stang dan op de smith-machine?

Thnx

Hahah ik ben echt net iemand die komt kijken op dit gebied he? :o
Qua voeding zit ik verder wel goed maar het aantal setjes is gewoon te veel dat freesde ik zelf ook al na heel wat topics hier gelezen te hebben.

zoals je het nu hebt dan doe je 5 oefeningen borst en 5 triceps.. aangezien close grip bench press een triceps oefening is..

sowieso gaat compound voor isolatie.. en moet je niet teveel oefeningen pakken per spiergroep..

ik zou het volgende aantal oefeningen per spiergroep doen:

benen 5
rug 4
borst,schouders 3
biceps,triceps 2

buik gewoon 2x per week belasten met 2 oefeningen

van dit alles mag je wel afwijken.. ik kan begrijpen dat je voor biceps of triceps soms een extra oefening zou willen pakken.. of voor schouders ofzo.. maar dit zijn zegmaar richtlijnen

per groep moet je gewoon voor de basisoefeningen gaan.. ik zou de volgende oefeningen pakken:

benen
squat,leg press, leg extension, leg curl, stand calf raise

rug
chin up, bent over row, deadlift, smalle front lat pulldown ofzo

borst
bankdrukken, dumbbelldrukken (incline of flat) en dan misschien cable flyes(of gewone, maar ik geef de voorkeur aan cable flyes vanwege de constante belasting)

schouders
vooral overhead presses (OP) en misschien nog ergens een upsite row of een raise..

biceps
dumbbell curl, hammer curl, (concentration curl)

triceps
dips, close grip bench press, (skullcrushers/pushdowns)

dit zijn oefeningen die ik erin zou doen..

ik hoop je hiermee een beetje op weg te helpen..

het is dat ik momenteel tijd teveel heb, anders zou ik het niet zo voorkauwen ;)

RvR zei:
zoals je het nu hebt dan doe je 5 oefeningen borst en 5 triceps.. aangezien close grip bench press een triceps oefening is..

sowieso gaat compound voor isolatie.. en moet je niet teveel oefeningen pakken per spiergroep..

ik zou het volgende aantal oefeningen per spiergroep doen:

benen 5
rug 4
borst,schouders 3
biceps,triceps 2

buik gewoon 2x per week belasten met 2 oefeningen

van dit alles mag je wel afwijken.. ik kan begrijpen dat je voor biceps of triceps soms een extra oefening zou willen pakken.. of voor schouders ofzo.. maar dit zijn zegmaar richtlijnen

per groep moet je gewoon voor de basisoefeningen gaan.. ik zou de volgende oefeningen pakken:

benen
squat,leg press, leg extension, leg curl, stand calf raise

rug
chin up, bent over row, deadlift, smalle front lat pulldown ofzo

borst
bankdrukken, dumbbelldrukken (incline of flat) en dan misschien cable flyes(of gewone, maar ik geef de voorkeur aan cable flyes vanwege de constante belasting)

schouders
vooral overhead presses (OP) en misschien nog ergens een upsite row of een raise..

biceps
dumbbell curl, hammer curl, (concentration curl)

triceps
dips, close grip bench press, (skullcrushers/pushdowns)

dit zijn oefeningen die ik erin zou doen..

ik hoop je hiermee een beetje op weg te helpen..

het is dat ik momenteel tijd teveel heb, anders zou ik het niet zo voorkauwen ;)

Bedankt voor je reactie man!

Ga vanavond beginnen met minder oefeningen per spiergroep. Me vriendin zal het wel fijn vinden dat ik minder lang hoef te trainen :D

Me bovenlichaam is vrij droog, maar dat is niet zo vreemd als je zoveel oefeningen blijft doen! :eyes:

Vanaf nu lekker knallen en ik zal de vorderingen posten!

Iedereen bedankt!

Mooi schema RvR!!
Maar babyrox, in de school dat je traint kun je daar eens bv de uitbater eens niet aanspreken? Die er allicht heel veel over weet.. (waar ik ga toch :D ).
Ofwel als je fitnessmagazines koopt of wilt kopen kijk eerst eens op de cover ofzo,staat soms boordevol schema's.
Je hebt 2 vormen van overtraining, ik had daar een boek van, kga het eens opzoeken en later post ik het eens.
Succes!

overtraining is in mijn ogen vaak te weinig slaap en/of niet genoeg goede voeding. Zolang je vorderingen maakt in kracht en je gewicht gaat omhoog is er geen sprake van overtraining ook al zou je elke spiergroep 3x in de week pakken en een hoog volume draaien.

Smoothmold zei:
overtraining is in mijn ogen vaak te weinig slaap en/of niet genoeg goede voeding. Zolang je vorderingen maakt in kracht en je gewicht gaat omhoog is er geen sprake van overtraining ook al zou je elke spiergroep 3x in de week pakken en een hoog volume draaien.

daar heb je gelijk in..

overtraining is in mijn ogen te zoeken in de 3 punten die het belangrijkste zijn

training
voeding
rust

en als ik dan zie dat er zoveel oefeningen per spiergroep staan, dan is er in mijn ogen in ieder geval wat mis op het punt van training..

dus vandaar mijn reactie, maar je hebt inderdaad gelijk dat oorzaak van overtraining ook heel vaak (misschien wel vaker dan bij training) bij voeding en/of rust ligt

wimmos zei:
Zou voor meer compound gaan.. 5 sets squats, 3 sets front squats, standing calf raise en lunges. Meer compound = meer massa.

inderdaad compound voor isolatie..

maar ik ben geen fan van lunges, dus vandaar dat ik die niet erbij heb gezet..

:rolleyes:

Smoothmold zei:

En dat is in mijn geval juist zo! Ik heb teveel oefeningen per spiergroep gedaan maar ik groeide gewoon lekker. Dit komt waarschijnlijk ook omdat ik meer ben gaan eten en het juiste voedsel ben gaan eten. Maar wat mij opviel is dat na mijn vele trainen aan me schouders, waar ik een hoop oefeningen voor deed er niet veel meer groeide. Vandaard dat ik het mij afvroeg. Mijn slaap is verder goed ik ben nog student, dus zorg dat ik kan uitslapen :D

En omdat ik voor massa aan het trainen was vond ik mijzelf vrij droog. Terwijl ik wel in herhalingen geminderd was tot 6 keer op elke onderdeel. Maar nu weet ik wel hoe dat komt.

hoe kan je nu zeggen dat je teveel oefeningen per spiergroep doet terwijl je goed groeit. imo niets veranderen zolang het goed gaat. Je schouders groeien niet goed omdat je 3 presses doet. Doe dan 1 press, side raises, front raises en nog shrugs of upright row of bend over raises.

Nogmaals overtraining is iets wat de media heeft verzonnen voor de luie mensen die maar al te graag kort willen trainen en goede resultaten verwachten.

Ik heb zelf de fout gemaakt dat ik in die overtraining geloofde. Ik was bang om te overtrainen. Bang om langer dan 45 min te trainen. Kijk uit voor je cortisol en voor overtraining!! Dit resulteerde dat ik bijvoorbeeld stopte bij 3 oef. borst niet omdat ik uitgeput was maar omdat iedereen me waakte voor eventuele overtraining. En ik keek op de klok en zag dat ik al meer dan 50 min aan het trainen was en stopte dan maar in de name of overtraining. Advies leer te luisteren naar je lichaam die weet echt wat je wel en niet aankan.

Laatst bewerkt:
Zoals ik gezegt heb,ging ik het opzoeken welke soorten overtraining je hebt.
Er zijn er 2(bij elk zijn de kenmerken gegeven).

De basedowoide overtraining
* verhoogde rustpols
*slecht slapen
*agressief
*slechte eetlust
*negatieve gedachten/gevoelens
*gewichtverlies
*verlaagde weerstand
*verhoogde pols bij inspanning
*snel vermoeid
*slechte coordinatie
*vertraagd hersel

De addisonoide overtraining
*lage rustpols
*normaal slaappatroon
*traag en onverschillig
*goede eetlust
*normale stemming
*gelijkblijvend lichaamsgewicht
*verlaagde weerstand
*lage pols bij inspanning
*snel vermoeid
*slechte coordinatie
*goed tot zeer goed herstel
*snel gebrek aan suiker
*laag actaatgehalte bij inspanning (dit is het "verzuren van de spieren eh)

Het is dus belangrijk babyrox dat je de volgende kenmerken eens doorneemt en eventueel herkent. Vooral bij gewicht,weerstand en herstel....

Terug
Naar boven