AndroidHealthClinic

Overtraining? Wie wil mij helpen?

wat is het nut van dit onderscheid?

Papi Chulo zei:
wat is het nut van dit onderscheid?

Wel de eerste opsomming, de basedowoide overtraining is de eerste vorm van overtraining die het gevolg is van te zware belasting van het zenuwstelsel (door te zware training die onrechtstreeks gevolg heeft op het zenuwstelsel).
Neemt men geen rust en doe je verder met je trainingen dan word de basedowoide een addisonoide overtraining. Hierbij gaan de meeste negatieve verschijnselen weg maar is er een erger gevolg=> je prestatievermogen gaat heel snel achteruit en de rust en opbouw periode is dan lang.

• Topic Starter Topic Starter
Kazz Unit zei:
Zoals ik gezegt heb,ging ik het opzoeken welke soorten overtraining je hebt.
Er zijn er 2(bij elk zijn de kenmerken gegeven).

De basedowoide overtraining
* verhoogde rustpols
*slecht slapen
*agressief
*slechte eetlust
*negatieve gedachten/gevoelens
*gewichtverlies
*verlaagde weerstand
*verhoogde pols bij inspanning
*snel vermoeid
*slechte coordinatie
*vertraagd hersel

De addisonoide overtraining
*lage rustpols
*normaal slaappatroon
*traag en onverschillig
*goede eetlust
*normale stemming
*gelijkblijvend lichaamsgewicht
*verlaagde weerstand
*lage pols bij inspanning
*snel vermoeid
*slechte coordinatie
*goed tot zeer goed herstel
*snel gebrek aan suiker
*laag actaatgehalte bij inspanning (dit is het "verzuren van de spieren eh)

Het is dus belangrijk babyrox dat je de volgende kenmerken eens doorneemt en eventueel herkent. Vooral bij gewicht,weerstand en herstel....

Het 2de kan ik me wel een beetje in vinden. Maar niet alle punten hoor
*lage rustpols
*normaal slaappatroon:yes:
*traag en onverschillig
*goede eetlust:yes:
*normale stemming:yes:
*gelijkblijvend lichaamsgewicht
*verlaagde weerstand
*lage pols bij inspanning
*snel vermoeid:yes:
*slechte coordinatie
*goed tot zeer goed herstel:yes:
*snel gebrek aan suiker
*laag actaatgehalte bij inspanning (dit is het "verzuren van de spieren eh)

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb gister een benen + schouders gecombineerd en de volgende oefeningen gedaan:

Benen

- Squat 5x6
- Stand calf raise 3x6
- Leg curl 3x6
- Leg extension 3x6

Ik wou de leg press ook nog doen maar ik kon nog amper me benen bewegen na het squaten, zoveel spierpijn had ik :p

Schouders

- Overhead presses
- Shoulder press
- Behind-neck press (Smith Machine), staand
- Ik wil misschien een van deze oefeningen vervangen voor de upright row

Schouders voel ik weinig van.???

Laatst bewerkt:
hoe lang duren jou trainingen wel niet met dat schema?

Babyrox zei:
Ik heb gister een benen + schouders gecombineerd en de volgende oefeningen gedaan:

Benen

- Squat 5x6
- Stand calf raise 3x6
- Leg curl 3x6
- Leg extension 3x6

Ik wou de leg press ook nog doen maar ik kon nog amper me benen bewegen na het squaten, zoveel spierpijn had ik :p

Schouders

- Overhead presses
- Shoulder press
- Behind-neck press (Smith Machine), staand
- Ik wil misschien een van deze oefeningen vervangen voor de upright row

Schouders voel ik weinig van.???

misschien pak je ze niet hard genoeg aan..

en ik zou BTN press vervangen door upright row.. (als je iets veranderd)

Veel meer voor benen doen, daar zit bijna de helft van je spiermassa...

Niemand ooit van periodisatie gehoord?

RvR zei:
euh ja.. maar wat is in jouw ogen de relevantie daarvan?

Periodisatie is overload op lange(re) termijn, gevolgd door 1-2 weken deload om je lichaam 'compleet' te laten herstellen(en daarmee dus overtraining tegen te gaan).

(gepaard met brute massa- en krachtgains, natuurlijk)

Btw de beste tips:
Train niet tot failure, cycle, periodiseer, en vreet als een varken.

ik doe ub lb nu adema en load 2 weken en unload om de week
is dat ietsje te weinig?

Na 2 weken al deloaden is wel érg snel. Ben je na 2 weken ook echt kapot, of ben je 'bang' voor overtraining?

Adema zei:
Na 2 weken al deloaden is wel érg snel. Ben je na 2 weken ook echt kapot, of ben je 'bang' voor overtraining?

ik was zeker wel overtraind aangezien ik genoeg slaap had. Maar overdag nog steeds spontaan in slaap viel.
Ik moet wel erbij toevoegen dat ik het schema ub lb extra had aangepast en het echt heel erg zwaar had gemaakt(extra oefeningen en setjes)

Hoog volume trainer, ben ik ook. Is op zich niks mis mee zolang je maar kunt herstellen. Het hangt ook wel af van je type lichaam. Hoog volume is in essentie iets minder geschikt voor ectomorfen. Je doet alles maar 3 sets dus uiteindelijk valt het ook wel mee. Vijf oefeningen borst maal 3 is 15 sets.
De richtlijn is 12-16. Dus als het voor jouw werkt dan zou ik het lekker zo laten.

Voor triceps zou ik niet 5 oef doen maar 9-12 sets.

Belangrijk is dat je je lichaam gewoon kritisch gaat bekijken en je gaat richten op specifieke onderdelen van je spieren. Voor schouders doe je onwijs veel drukken die vaak hetzelfde gebied targetten. Zie je schouders als voorkant, midden en achter en doe oefeningen voor die gebieden, dus bv military press (basisoef) Front raise (voor), Side Raise (zij) en bend over side raise (achter)

Deel zo al je spieren in en kies om basis daarvan je oefeningen.

Het hele doel achter UB/LB is meerdere (tegengestelde) lifts/motorische patronen samen te trainen. Isolatie van spieren wordt slechts gebruikt wanneer een spier op geen enkele andere manier op niveau kan worden gebracht.

spiertje16 zei:
ik was zeker wel overtraind aangezien ik genoeg slaap had. Maar overdag nog steeds spontaan in slaap viel.
Ik moet wel erbij toevoegen dat ik het schema ub lb extra had aangepast en het echt heel erg zwaar had gemaakt(extra oefeningen en setjes)

Je hebt het toch niet over Bill Star's 5x5 he? Als je die gaat modden, vraag je om problemen..

Terug
Naar boven