Fitness Seller

Pardonregeling, de kosten. Minimaal 329 miljoen Euro

EricR

Superior Athlete
20 jaar lid
10.000 berichten 50.000 berichten
Waardering
2.652
Lengte
1m79
Massa
96kg
Vetpercentage
21%
DEN HAAG - De pardonregeling voor 25.000 à 30.000 asielzoekers kost minimaal 329 miljoen euro, maar levert uiteindelijk ook een besparing van enkele honderden miljoenen op.

Dat blijkt uit een overzicht dat staatssecretaris Nebahat Albayrak (Justitie) donderdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Ze kan geen volledig beeld geven, omdat sommige kosten en te verwachten besparingen nog niet kunnen worden doorgerekend. [Afbeelding niet meer beschikbaar]
Zo is niet aan te geven hoeveel mensen die hier mogen blijven, in de bijstand terecht zullen komen. Ook is nog niet te zeggen hoeveel mensen er precies onder het pardon vallen. Albayrak verwacht dat ze dat aantal kort na de jaarwisseling bekend kan maken.

Zorgen
Regeringspartij CDA en de oppositiepartijen VVD en PVV uitten vorige maand nog hun zorgen over de kosten van de pardonregeling, die sinds 15 juni geldt voor buitenlanders die onder de oude Vreemdelingenwet (voor april 2001) in Nederland asiel hebben gevraagd.
De fracties vroegen om een compleet overzicht van de kosten, maar Albayrak zei toen al dat ze nog niet alle bedragen inzichtelijk kan maken. Bij de cijfers die ze wel opsomt, gaat het om de kosten over de jaren 2007 tot en met 2009.

Afnemen
Het aantal mensen in de centra van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) zal dankzij het pardon fors afnemen. Er zitten nu nog circa 14.000 (ex-)asielzoekers die er onder vallen. Het kost jaarlijks 210 miljoen euro om hen op te vangen. Eind 2009 moeten de betrokkenen allemaal zijn doorgestroomd naar een woning.
Wie alsnog in aanmerking komt voor een verblijfsvergunning, moet alle lopende juridische procedures intrekken. Dat is al bij 12.000 procedures gebeurd, wat veel werk scheelt voor de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en rechtbanken.

Geld
Het is niet bekend hoeveel geld hiermee wordt bespaard. Ook zijn er minder plaatsen in de vreemdelingenbewaring nodig en hoeven de marechaussee, politie, advocaten en tolken minder vaak te worden ingeschakeld.
nu.nl/algemeen | Pardonregeling kost 329 miljoen euro

Vergeet vooral de besparingen en kijk alleen naar de kosten. Vind het overigens wel slordig dat nog steeds niet duidelijk is hoeveel mensen onder het pardon vallen.

Vergeet niet: Pim was voor een pardonregeling.

Mogen ze mij vertellen hoe die parasieten ons geld gaan besparen.

Mogen ze mij vertellen hoe die parasieten ons geld gaan besparen.

Inderdaad het lijkt me stug dat wanneer ze er onmiddelijk uit zouden worden gezet het meer zou kosten. Uiteraard zouden hier jarenlange rechtzaken over voorkomen en dit zou vele miljoenen kosten. Deze bedragen zullen vast voorkomen in de berekeningen.

Wat een geld... paar tickets zijn toch goedkoper. :D

Ik ken die berekeningen van de overheid inmiddels wel. Allerlei onvoorziene uitgaven en voor je het weet zit je aan een half miljard.

oorlog in Afganistan, ook zo'n geld verspilling.

De ind wordt sowieso betaald toch ongeacht de hoeveelheid werk lijkt me :p

Toch wel iets waar je over moet nadenken, een allochtone staatsecretaris die op deze post een staatsfunctie voor haarzelf neemt. Die daarbij ook nog eens een prive bezoek heeft gehad met de Koning van Marrokko waar naar verluidt veel veren in d'r kontje zijn gestoken. En wie weet wat er nog meer van de tong is gekomen.

Een zeer zorgwekkende situatie waar de politiek van mij liever vandaag nog een snoeihard einde aan mag maken.

Terug
Naar boven