Fitness Seller

Past je lichaam zich aan

Gangafintie

Novice
Waardering
0
Lengte
1m86
Hallo, ik had een vraag! Als je 10-20 of zelfs 30 jaar aan kracht training doet en je begint heel skinny en je stopt na 30 jaar word je lichaam dan net zo skinny als het daar voor was?

Mvg,

Mike

ligt aan hoeveel je blijft vreten, en met leeftijd komen sowieso aanpassingen, of liever gezegd veranderingen die je fysiek niet ten goede komen (lager metabolisme, minder testosteron etc)

• Topic Starter Topic Starter
Maar qua bot structuur? En verdwijnt al het spier dan weer? Of heb je het minumum aantal spier verhoogd als het ware?

Maar qua bot structuur? En verdwijnt al het spier dan weer? Of heb je het minumum aantal spier verhoogd als het ware?

trainen verhoogt inderdaad spiermassa en botdichtheid maar beide nemen ook rap weer af wanneer de inspanning wordt gestaakt. Het grootste deel van spiergroei is hypertrofie, en dit deel zal sowieso afnemen tot baseline of zelfs daaronder afhankelijk van je huidige postuur en in hoeverre oa je testosteronspiegels dalen met leeftijd. Tis helaas een ondankbare sport

Is het mogelijk om je testasteron niveau natuurlijk hoog te houden zo dat het op op latere leeftijd hoog is? Of daalt het sowieso?

Maar dat ligt volgens mij ook aan je leefstijl Jw, als je gezond leeft dan zal je T-spiegel niet heel rap dalen toch?

Ja! Dat vraag ik me dus ook af kan je het met een gezonde leefstijl en veel trainen hoog houden?

Maar dat ligt volgens mij ook aan je leefstijl Jw, als je gezond leeft dan zal je T-spiegel niet heel rap dalen toch?

Dalen doet hij sowieso, hoe gezond je ook leeft. Tot je mid 30e valt het mee maar daarna gaat het hoe dan ook rap

---------- Toegevoegd om 20:32 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:31 ----------

Ja! Dat vraag ik me dus ook af kan je het met een gezonde leefstijl en veel trainen hoog houden?

sowieso een stuk hoger dan wanneer je elke dag op de bank ligt te meuren met een zak chips en bier

Je lichaam hanteerd het "use it or lose it" principe

trainen verhoogt inderdaad spiermassa en botdichtheid maar beide nemen ook rap weer af wanneer de inspanning wordt gestaakt. Het grootste deel van spiergroei is hypertrofie, en dit deel zal sowieso afnemen tot baseline of zelfs daaronder afhankelijk van je huidige postuur en in hoeverre oa je testosteronspiegels dalen met leeftijd. Tis helaas een ondankbare sport

Maar als je na een tijd niet trainen en diëten er weer volledig voor gaat zit die spiermassa er binnen no-time toch weer op? Of bestaat er niet zoiets als spiergeheugen?

Maar als je na een tijd niet trainen en diëten er weer volledig voor gaat zit die spiermassa er binnen no-time toch weer op? Of bestaat er niet zoiets als spiergeheugen?

Jawel, volgens mij heeft dat te maken met hyperplasie, not sure though. Kan ook neurale aansturing zijn of whatever

Maar, dat hangt natuurlijk maar net van de tijd af die je ertussenuit bent;
Als jij van je 20-25 een flink fysiek opbouwt, daarna stopt en op je 30e weer begint, kan je vergeten dat je weer makkelijk op je oude niveau komt, ivm natuurlijke daling van testspiegels/groeihormoon/igf1, etc.

Je moet niet vergeten dat je lichaam continu aan het verouderen is, dus in die zin haal je een gemist jaar niet meer in

Dacht wel ergens gelezen te hebben dat je kracht altijd groter blijft dan voor je begon met trainen. Kan me dus voorstellen dat je een heel klein deel wel kan bijhouden mits je voeding toch iets of wat genoeg is. Dacht dat dit bij steroïde gebruik zeker het geval was, dat je spiermassa permanent verhoogt was.

Kan zijn dat ik zever aan het verkopen ben. :o

Als je het niet gebruikt gaat het weg, je lichaam heeft niks aan dikke biceps als het zwaarste wat jij tilt een zak aardappelen is. Ook al je te weinig voeding hebt gaat het weg.

Jawel, volgens mij heeft dat te maken met hyperplasie, not sure though. Kan ook neurale aansturing zijn of whatever

Als jij van je 20-25 een flink fysiek opbouwt, daarna stopt en op je 30e weer begint, kan je vergeten dat je weer makkelijk op je oude niveau komt, ivm natuurlijke daling van testspiegels/groeihormoon/igf1, etc.

Je moet niet vergeten dat je lichaam continu aan het verouderen is, dus in die zin haal je een gemist jaar niet meer in

Thanks voor de info! Weer wat bijgeleerd :)

Vanuit genetisch oogpunt streeft het lichaam altijd naar de meest makkelijkste oplossing: spieren verbranden, vetten opslaan.
Spieren opbouwen wilt het lichaam niet, het lichaam bouwt spieren op uit voorzorg om dergelijke krachten/lasten uit het verleden (gewicht-training + microtrauma) in de toekomst (lees: volgende trainsessie) aan te kunnen.

Kortom: het lichaam stopt (ziet er geen noodzaak in) om spiermassa vast te houden wanneer het niet gebruikt wordt.

Klinkt allemaal als jip en janneke taal.... maar om er echt diep op in te gaan word nogal wat langdradig. Het standpunt is duidelijk in elk geval ;).

Heel intressant stukje dit!
Toch wel handig om dit te weten altijd

Vanuit genetisch oogpunt streeft het lichaam altijd naar de meest makkelijkste oplossing: spieren verbranden, vetten opslaan.
Spieren opbouwen wilt het lichaam niet, het lichaam bouwt spieren op uit voorzorg om dergelijke krachten/lasten uit het verleden (gewicht-training + microtrauma) in de toekomst (lees: volgende trainsessie) aan te kunnen.

Kortom: het lichaam stopt (ziet er geen noodzaak in) om spiermassa vast te houden wanneer het niet gebruikt wordt.

Klinkt allemaal als jip en janneke taal.... maar om er echt diep op in te gaan word nogal wat langdradig. Het standpunt is duidelijk in elk geval ;).

Dat is dus ook meteen de reden waarom spier opbouwen en vet afbreken tegelijk nauwelijks tot niet mogelijk is. Vanuit evolutionair oogpunt slaat de aanname dat dat goed mogelijk is ook nergens op, aangezien vet afbreken een katabool proces is en er reserves aangesproken moeten worden. En juist in zon toestand is het voor het lichaam (uit voorzorg) logisch dat energy-demanding weefsel wordt verminderd, zodat je langer kunt overleven.

Dalen doet hij sowieso, hoe gezond je ook leeft. Tot je mid 30e valt het mee maar daarna gaat het hoe dan ook rap

---------- Toegevoegd om 20:32 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 20:31 ----------

sowieso een stuk hoger dan wanneer je elke dag op de bank ligt te meuren met een zak chips en bier
Heb toch al zeer regelmatig gelezen dat die test-daling op dergelijke leeftijd bullshit is..

Tenminste niet van nature. De grote oorzaken zijn:

1) Het krijgen van kinderen --> slechtere slaap, financieel gezeik, seksloze vrouw --> verhoogt cortisol
2) Gesetteld zijn --> Bourgondischer leven --> bier, chips etc. --> verhoogt vetpercentage --> lagere test..

*Bro-science uit*

Hyperplasie is (abnormale) celdeling en geen spiergeheugen. Hypertrofie is celvergroting. Hyperplasie vind plaats bijvoorbeeld als je HGH gebruikt of een bepaalde (spier)ziekte hebt waardoor je spiercellen zich blijven delen. (hoeft geen spier te zijn overigens, de term hyperplasie kan ook gebruikt worden waar het om [abnormale] orgaanceldeling gaat bijvoorbeeld.)

Terug
Naar boven