Fitness Seller

PC beveiliging van een Mac

wandelaar

Advanced Bodybuilder
Waardering
5
Ik ben echt een NooB in werken met een Mac maar mijn wat oudere tante gaat voor het eerst ADSL krijgen en weet dat ik vrij veel van pc's weet, ja XP en Vista verder dus niet. Maar ik weet nog net meer dan zij dus ik moet komen helpen.

-Hoe is de beveiliging zonder een externe virusscanner en firewall op een mac?
Hoe stel ik dit in, ik weet echt helemaal niks namelijk.
-Heeft iemand tips welke firewall en virus scanner ik moet nemen (als het kan met links naar torrent of nieuwsgroepen?)
-Zijn er nog andere typisch Mac dingen waar ik op moet letten.

PS. ben morgen heel even online daarna het weekend weg. Het kan dus zijn dat ik pas maandag een reply geef. En alvast bedankt voor degene die me ff wil helpen ;)

Met een firewall sluit je de computer (gedeeltelijk) af van de rest van de wereld. De instellingen hangen af van de firewall. Heeft niks met Mac/Win te maken. Om je zo veel mogelijk te beschermen tegen aanvallen van indringers moet je zo veel mogelijk poorten afsluiten. Laat alleen open wat je nodig hebt.

Je kunt een antivirus voor Mac installeren, hoewel ik niemand ken die dat gebruikt. Er zijn maar heel weinig virussen voor Mac in omloop, dus is de kans heel erg klein dat je besmet wordt.

Dingen waar je op moet letten? Dat je niet verliefd wordt op je Mac:-)

Succes ermee.

zelf gebruik ik al anderhalf jaar geen enkele vorm van virusbeveiliging etc.op mn mac en ben een hardcore downloader. Je tante zal dus prima zonder kunnen.

Met een firewall sluit je de computer (gedeeltelijk) af van de rest van de wereld. De instellingen hangen af van de firewall. Heeft niks met Mac/Win te maken. Om je zo veel mogelijk te beschermen tegen aanvallen van indringers moet je zo veel mogelijk poorten afsluiten. Laat alleen open wat je nodig hebt.

Je kunt een antivirus voor Mac installeren, hoewel ik niemand ken die dat gebruikt. Er zijn maar heel weinig virussen voor Mac in omloop, dus is de kans heel erg klein dat je besmet wordt.

Dingen waar je op moet letten? Dat je niet verliefd wordt op je Mac:-)

Succes ermee.

Noem eens één virus?:P

Zijn er echt niet hoor, is onzin.

Trojan is wel heel iets anders dan een virus. En volgens mij zijn er op het moment ook geen trojan's voor mac, iig geen schadelijke.

• Topic Starter Topic Starter
Met een firewall sluit je de computer (gedeeltelijk) af van de rest van de wereld. De instellingen hangen af van de firewall. Heeft niks met Mac/Win te maken.

Ik weet wat een firewall is natuurlijk maar degene die ik ken zijn niet crossplatform maw die zijn voor windows niet voor mac. En de standaard firewall van windows is onveilig dus een andere een must. Hoe zit dat bij mac, zit er standaard een firewall in en is die afdoende veilig? Zo nee welke hebben de macgebruikers dan zelf op hun pc staan?

• Topic Starter Topic Starter
Bump, please een reactie op bovenstaande.

Ik weet niet of er standaard een firewall op een Mac zit. Gebruik zelf een mini, vader & zusje hebben beide een Powerbook en we gebruiken geen van allen een viruspakket.

Ik weet wat een firewall is natuurlijk maar degene die ik ken zijn niet crossplatform maw die zijn voor windows niet voor mac. En de standaard firewall van windows is onveilig dus een andere een must. Hoe zit dat bij mac, zit er standaard een firewall in en is die afdoende veilig? Zo nee welke hebben de macgebruikers dan zelf op hun pc staan?

Hmm, ik bedoelde een externe firewall (een hardware-firewall, bijvoorbeeld eentje die in je router zit). In Max OS X zit natuurlijk ook een software-firewall. Zie deze link:

http://support.apple.com/kb/HT1810?viewlocale=nl_NL

littlesnitch is ook fijn.
google maar eens.

Ja de Marketingmachine van Apple zit goed inelkaar, geen virusscanner nodig want virussen zijn er alleen maar voordat verfoeilijkte Microsoft met zijn Windows systemen.;)

Ik heb anders mensen gekend bij wie hun Mac wel degelijk was besmet met een virus en/of Adware.
Ook zei gingen er gemakshalve ermaar vanuit dat de Toverdoos van Apple niet besmet kon raken maar immmuum was.

Mac-gebruikers moeten ook aan de antivirus
1 december 2008

Mac OS X werd altijd geroemd om de veiligheid. Het ziet er echter naar uit dat ook de Mac-gebruiker aan
de antivirussoftware moet. Apple
raadt zijn klanten aan om beveiligingssoftware te installeren, zelfs meerdere beveiliginspakketten tegelijkertijd. De antivirussoftware Intego VirusBarrier X5 is de eerste keuze van Apple, meldt PCM.

Ongeveer 1 op de 10 computers is voorzien van Mac OS X. Het besturingssysteem van Apple is niet per definitie veiliger dan Windows. Omdat de meeste computergebruikers Windows op de computer hebben staan, is dat het meest interessante besturingssysteem voor de virusschrijvers.

Update:
Apple heeft inmiddels het bericht van zijn website verwijderd na de vele media-aandacht. Het bleek al vanaf halverwege 2007 op de site te hebben gestaan. Apple haast zich nu te zeggen dat het betreffende bericht niet klopt, meldt BBC News.

Auteur: Ruud de Graaff | Bron: HCC-redactie | Gerelateerd: Mac OS X, Antivirus, Antispyware, Apple

http://www.hccnet.nl/eCache/DEF/36/663.dm49MQ.html

Terug
Naar boven