XXL Nutrition

"Penis van zwarten veroorzaakt hongersnood"

De kans is vrij groot dat de Homo Sapiens Sapiens de Neanderthaler heeft uitgeroeid. Toen Homo Sapiens Sapiens oprukte naar Europa was ook de tijd dat de Neanderthaler langzaam aan verdween. Het is overigens wel een ondersoort van Homo Sapiens maar een andere zijtak.

Misschien moeten we maar eens de genocide op de Neanderthaler erkennen, het is toch een schande!

Denk ik ook, en de mammoet en nog wel wat dieren, maar durfde het niet meer te zeggen. :D

Denk ik ook, en de mammoet en nog wel wat dieren, maar durfde het niet meer te zeggen. :D

Wat ik echt boeiend vind om over na te denken? Stel dat een aantal had blijven leven? De neanderthaler, en nog andere hominiden? Dat zou toch cool geweest zijn, niet?

in een serie zag ik eens (sliders) dat een groep jongeren via een "poort" naar een parallel universum reisde waar de mens werd gedomineerd door een andere hominide die niet was uitgestorven. Vond het een boeiend gegeven.

Hadden we ons ook nog druk moeten maken om K*t Neanderthalers die misschien wel een heel andere religie aanhingen.

Maar goed in dit geval hebben we gewoon Sociaal Darwinisme in optima forma gezien, want de Neanderthaler was op zich geen soort die was uitgestorven zonder de tussenkomst van wat moordlustige Homo Sapiens Sapiens. Misschien waren die Neanderthalers wel de voorlopers van de hedendaagse Boeddhisten of zo. Of hadden ze allemaal HSP en konden ze zich daarom niet verweren.

Wat ik echt boeiend vind om over na te denken? Stel dat een aantal had blijven leven? De neanderthaler, en nog andere hominiden? Dat zou toch cool geweest zijn, niet?

in een serie zag ik eens (sliders) dat een groep jongeren via een "poort" naar een parallel universum reisde waar de mens werd gedomineerd door een andere hominide die niet was uitgestorven. Vond het een boeiend gegeven.

Zou ik indedaad een lief ding voor over hebben, als ze op een onbewoond eiland toch nog zouden blijken te bestaan. :cool:

De mammoet en sabeltandtijger zou ook wel leuk zijn om nog in de buurt te hebben...

Wat ook fascinerend is, is dat er niet eens zo veel tijd zit tussen het uitsterven van de neanderthaler en het begin van de geschreven geschiedenis. Het scheelde niet veel of er waren geschreven verslagen over ontmoetingen met de neanderthaler.

Zit toch nog wel aardig wat jaartjes tussen toch? Eerste geschriften zijn van rond 3.500 voor de jaartelling en de Neanderthaler raakt uitgestorven ergens rond 30.000 voor de jaartelling.

Wat ook fascinerend is, is dat er niet eens zo veel tijd zit tussen het uitsterven van de neanderthaler en het begin van de geschreven geschiedenis. Het scheelde niet veel of er waren geschreven verslagen over ontmoetingen met de neanderthaler.

ja er zaten toch wel wat meer jaren tussen. Of bedoelde je iets anders? (ernstige vraag, geen sarcasme)

Volgens sommigen was het korter geleden, rond 10.000 voor christus, in Gibraltar. De meningen verschillen ook enigszins, zal het later wel even opzoeken. Maar het is iig maar een aantal keer langer geleden dan het eerste schrift. Vind ik toch best kort.

edit, ik heb een aantal maanden geleden ergens gelezen dat het dus korterwas, maar weet niet meer waar...

missg waren neanderthalers wel gewoon mensen die er anders uitzagen.wie zegt dat het een ander soort was of dat we met ze gingen vechten.
Neanderthaler - Wikipedia
De Neanderthaler (Homo neanderthalensis), ook wel Neandertaler, leefde tussen 150.000 en 30.000 jaar geleden en was verspreid over Europa, het Midden-Oosten en Centraal-Azië. In deze periode maakten de Neanderthalers twee IJstijden mee. De Neanderthalers vormden een aparte mensensoort maar het wordt algemeen aangenomen dat ze onze voorouders niet zijn. De Neanderthalers zijn als mensensoort uitgestorven en leefden in hetzelfde gebied naast de Homo sapiens, de soort tot waartoe wij behoren.

@zelda:
De meest recente Neanderthalervondsten zijn ca 28.000 jaar oud en werden aangetroffen te Gibraltar. De Neanderthaler is dus op dit moment uitgestorven. Waarom dit is gebeurd is onzeker, en hieromtrent bestaan vele theorieën, waarvan de waarschijnlijkste lijkt te zijn dat ze zijn weggeconcurreerd (en wellicht uitgemoord) door de Cro-Magnonmens.

Laatst bewerkt:
Homo sapiens

[Afbeelding niet meer beschikbaar] Homo neanderthalensis

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
34_43HomoErectus.jpg
Homo erectus

[Afbeelding niet meer beschikbaar] Homo rudolfensis

[Afbeelding niet meer beschikbaar] Homo habilis

Jammer dat ik die bron niet meer kan vinden, als we uitgaan van 28.000 jaar is het uitsterven van de neanderthaler is dus een factor 6 langer geleden dan het schrift ongeveer. Een oogwenk in prehistorisch perspectief. Wat ik daar zo fascinerend aan vind is dat de mens toen min of meer al hetzelfde was als nu, mensen als jij en ik leefden dus gezamenlijk met neanderthalers. Hoe zou de communicatie tussen beide soorten zijn geweest?

Voor de mammoet is dit trouwens maar 12.000 jaar geleden, dat is dus maar een factor 2.

er valt wel wat voor te zeggen

Jammer dat ik die bron niet meer kan vinden, als we uitgaan van 28.000 jaar is het uitsterven van de neanderthaler is dus een factor 6 langer geleden dan het schrift ongeveer. Een oogwenk in prehistorisch perspectief. Wat ik daar zo fascinerend aan vind is dat de mens toen min of meer al hetzelfde was als nu, mensen als jij en ik leefden dus gezamenlijk met neanderthalers. Hoe zou de communicatie tussen beide soorten zijn geweest?

Voor de mammoet is dit trouwens maar 12.000 jaar geleden, dat is dus maar een factor 2.

Denk dat de communicatie er uit bestond dat ze met een knots de schedel insloegen van de Neanderthalers. Zo harmonieus was het vroeger natuurlijk niet. Bijna alle stammen die in latere eeuwen bestonden toen bijvoorbeeld de Griekse beschaving opkwam waren toch vrij barbaristisch van aard. Soort van eerste hooligans laten we maar zeggen.

Denk dat de communicatie er uit bestond dat ze met een knots de schedel insloegen van de Neanderthalers. Zo harmonieus was het vroeger natuurlijk niet. Bijna alle stammen die in latere eeuwen bestonden toen bijvoorbeeld de Griekse beschaving opkwam waren toch vrij barbaristisch van aard. Soort van eerste hooligans laten we maar zeggen.

Precies, vandaar de hypothese dat dit gedrag een versnelde evolutie van de intelligentie heeft veroorzaakt. De selektiedruk is natuurlijk een stuk groter als er veel directe confrontaties plaatsvinden. En waarschijnlijk was dit al tienduizenden, misschien wel honderdduizenden jaren aan de gang. Vanaf het moment dat mensen elkaar in de weg gingen zitten, en ze moesten concurreren om een stukje land. Voor de uitvinding van de landbouw zo'n 10.000 jaar geleden hadden mensen immers véél meer ruimte nodig om genoeg voedsel te verzamelen (lebensraum zeg maar :roflol: just kidding).

Als die gare paus nou eens condooms niet meer verboden stelt kan er wat gedaan worden aan geboortebeperking en de verspreiding van Aids.

dom links gelul:
de paus zegt ook dat er geen coïtus voor het huwelijk mag zijn en dat je monogaaam moet zijn. Dus als men zich hier aanhoudt zou er in ieder geval geen aids zijn.

Terug
Naar boven