- Waardering
- 2.656
- Lengte
- 1m79
- Massa
- 96kg
- Vetpercentage
- 21%
Over het sociaal darwinisme :
Ushering In Banality » het nieuwe sociaal darwinisme
En ik zeg heel eerlijk, dit gedachtengoed zie ik hier nog vaak genoeg terug komen. Jammer dat dit soort ideeen weer opleven, het blijft volgens mij moreel gezien gewoon heel erg fout namelijk.
De theorie van het 'sociale darwinisme' is afkomstig van de Britse filosoof Herbert Spencer (1820- 1903). Spencer beschreef het sociaal darwinisme in zijn werk 'Social Statistics'. Volgens het sociaal darwinisme is het zinloos om de armere klasse in de samenleving vooruit te helpen. Wie de vruchten van het kapitalisme weet te plukken is de meest geëvolueerde in de samenleving. Wie niet mee kan komen heeft pech. Het beste is om hen die in volstrekte armoede leven domweg te laten creperen. Bedeling en sociale voorzieningen bevorderen slechts luiheid en afhankelijkheid in de optiek van Spencer die ook de uitdrukking 'survival of the fittest' (vaak onterecht aan Charles Darwin toegeschreven) op zijn naam heeft staan. De overheid heeft slechts als taak de grenzen van haar gebied te beschermen. Eind negentiende eeuw viel de theorie van het sociaal darwinisme, met name in de Verenigde Staten, in vruchtbare aarde maar lang heeft dat niet geduurd.
Ushering In Banality » het nieuwe sociaal darwinisme
En ik zeg heel eerlijk, dit gedachtengoed zie ik hier nog vaak genoeg terug komen. Jammer dat dit soort ideeen weer opleven, het blijft volgens mij moreel gezien gewoon heel erg fout namelijk.