MuscleMeat

Pijn in de knieën Jumpers knieën.

ryan82

Cool Novice
Waardering
0
Wat van oefeningen kan je het beste doen voor "jumpers knieën" ?
Ik heb dit nu al meer dan een jaar. Moet ik een lange tijd rust nemen? kan ik doorgaan met bv squaten?
Ik doe ook zaalvoetbal. Iemand die hier ervaring mee heb?

Met een volledige ROM squatten en deze stretch toepassen.
[Link niet meer beschikbaar]

Na 2 jaar verdween het als sneeuw voor de zon bij mij.

• Topic Starter Topic Starter
Thanks ik ga het proberen Cobblepot. Als het werkt ben ik je EEUWIG dankbaar !!

---------- Toegevoegd om 11:26 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:14 ----------

met volledige ROM squat bedoel je dit ?

https://www.youtube.com/watch?v=Xz5fUtv_NCA

---------- Toegevoegd om 11:32 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 11:26 ----------

overigens wat adviseer je mij qua sets en reps?

Jumpersknee kan meerdere oorzaken hebben. Ga naar de fysio, die weet het fijne hierover.

Jumpersknee kan meerdere oorzaken hebben. Ga naar de fysio, die weet het fijne hierover.

Ik ben bij 2 verschillende fysio therapeuten geweest, en die laten mij beetje leg press doen :S Domme oefeningen met een yoga bal.. etc
Ben toen naar het ziekenhuis gegaan, heb een shockwave therapie gehad. En ik heb het nog steeds.

Ik was vroeger een fanatieke (zaal)voetballer geweest. ze adviseren om geen zaal sporten meer te gaan doen..

Laatst bewerkt:
Zoek dan een goede fysio?

Zuiver structurele schade aan de patellapees wordt behandeld met relatieve rust, stretching quadriceps en declined squat.

Jumper knee is een overbelastingsblessure. Als zoiets blijft aanhouden (>3maand) is er ergens een reden/oorzaak waardoor de pijn blijft bestaan. Meestal een foute of geen behandeling in de acute en subacute fase (tot 3 maand na ontstaan letsel) waardoor je spreekt over chronische patellapees tendinopathie.

Ga naar iemand die er verstand van heeft en ook kijkt of er externe factoren zijn die zorgen voor blijvende irritatie: hoe is de statiek van je voet/onderbeen, voldoende mobiliteit in heup en enkels, goede tracking patella, correcte werking en timing VMO, goede flexibiliteit HS en QC, voldoende rompcontrole en kracht in de gluteï...

Welke 'domme oefeningen' heb je verder gekregen. Thuisoefeningen? Hoeveel reeksen en hoelang volgehouden?

Beeldvorming van geweest?

Zoek dan een goede fysio?

Zuiver structurele schade aan de patellapees wordt behandeld met relatieve rust, stretching quadriceps en declined squat.

Jumper knee is een overbelastingsblessure. Als zoiets blijft aanhouden (>3maand) is er ergens een reden/oorzaak waardoor de pijn blijft bestaan. Meestal een foute of geen behandeling in de acute en subacute fase (tot 3 maand na ontstaan letsel) waardoor je spreekt over chronische patellapees tendinopathie.

Ga naar iemand die er verstand van heeft en ook kijkt of er externe factoren zijn die zorgen voor blijvende irritatie: hoe is de statiek van je voet/onderbeen, voldoende mobiliteit in heup en enkels, goede tracking patella, correcte werking en timing VMO, goede flexibiliteit HS en QC, voldoende rompcontrole en kracht in de gluteï...

Welke 'domme oefeningen' heb je verder gekregen. Thuisoefeningen? Hoeveel reeksen en hoelang volgehouden?

Beeldvorming van geweest?

Hi Gymz,

Ik denk dat jij zelfs veel meer verstand van heb dan waar ik ben geweest tot nu toe. Ik heb absoluut een chronische patellapees tendinopathie. Ik heb deze klachten al meer dan 2 jaar. Het is naar mijn mening door het voetballen ontstaan. 2 jaar geleden heb ik via mijn huisarts al speciale zolen laten maken door de podotherapeut. Want ik heb platvoeten.

De fysio heeft mij squat oefeningen laten doen. En hij vertelde mij dat ik mijn quadriceps moet trainen. Ik kan je vertellen dat deze bij mij zeer goed ontwikkeld is. Vandaar dat ik vind dat mijn fysio erg dom is. Naar mijn gevoel zat hij geld te verdienen i.p.v helpen en doelgericht zoeken naar de oorzaak. (mijn mening)

Ik heb zelf een decline plankje gemaakt. Deze heeft een hoek van 30 graden. Een voorbeeld heb ik hieronder. Ik doe 3 sets van 15 rep. Ook slik ik vitamine D.
Ook train ik 1 keer per week mijn benen. Ik squat 100 - 120 kg.

Ik kan na een zaalvoetbal wedstrijdje amper autorijden en ik ben echt RADELOOS...
excentrisch_knie2.png

Reden dat ik het zeg dat het meerdere oorzaken heeft, komt doordat het bij mij kwam door een draaiing in mijn bekken, waardoor ik bij het buigen door mijn knieën heen mijn knie naar binnendrukte en een slechte sporing van mijn knieschijf veroorzaakte. Dit verholpen door mijn houding te verbeteren, veel stabilisatie en mobiliteits oefeningen te doen en mijn quadriceps en knie versterkt in de eind stand (strekking).

Reden dat ik het zeg dat het meerdere oorzaken heeft, komt doordat het bij mij kwam door een draaiing in mijn bekken, waardoor ik bij het buigen door mijn knieën heen mijn knie naar binnendrukte en een slechte sporing van mijn knieschijf veroorzaakte. Dit verholpen door mijn houding te verbeteren, veel stabilisatie en mobiliteits oefeningen te doen en mijn quadriceps en knie versterkt in de eind stand (strekking).

Ik zie dat je uit Rdam komt. Ik ook :D

Waar ben je geweest?

---------- Toegevoegd om 13:32 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:31 ----------

Weet je nog welke oefeningen je heb gedaan ?

Vastus medialis en gluteus medius training dus.

Vastus medialis en gluteus medius training dus.

Wat van soort oefeningen zijn dat? Deze?

Gluteus Maximus:
Side-lying hip abduction - 81% activation
One-leg squat - 64% activation
Lateral band walk - 61% activation
One-leg deadlift - 58% activation

Vastus medialis :
o Leg Press
o Squat
o Leg Extension
* Example preventative / corrective exercises:
o Single Leg Extensions (last 20 degrees of extension)
o Leg Press (last 20 degrees of extension)

Neen, zoek jezelf een goede therapeut. Die kan bekijken waar de oorzaak zit.

Hi Gymz,

Ik denk dat jij zelfs veel meer verstand van heb dan waar ik ben geweest tot nu toe. Ik heb absoluut een chronische patellapees tendinopathie. Ik heb deze klachten al meer dan 2 jaar. Het is naar mijn mening door het voetballen ontstaan. 2 jaar geleden heb ik via mijn huisarts al speciale zolen laten maken door de podotherapeut. Want ik heb platvoeten.

De fysio heeft mij squat oefeningen laten doen. En hij vertelde mij dat ik mijn quadriceps moet trainen. Ik kan je vertellen dat deze bij mij zeer goed ontwikkeld is. Vandaar dat ik vind dat mijn fysio erg dom is. Naar mijn gevoel zat hij geld te verdienen i.p.v helpen en doelgericht zoeken naar de oorzaak. (mijn mening)

Ik heb zelf een decline plankje gemaakt. Deze heeft een hoek van 30 graden. Een voorbeeld heb ik hieronder. Ik doe 3 sets van 15 rep. Ook slik ik vitamine D.
Ook train ik 1 keer per week mijn benen. Ik squat 100 - 120 kg.

Ik kan na een zaalvoetbal wedstrijdje amper autorijden en ik ben echt RADELOOS...
excentrisch_knie2.png

Ik haak hier even op in.

Dat jouw quadriceps, naar jouw mening "goed" ontwikkeld zijn. Staat niet gelijk aan het wel of niet correct functioneren ervan. Aangezien de VMO onderdeel is van de overkoepelende term "quadriceps" , is de man niet dom, misschien wat knullig in de uitleg maar daar brand ik me niet aan. Overigens is 100-120 kg squatten nou niet echt iets wat bij doet denken aan "zeer goed ontwikkeld"

Als je aan je fysio had gevraagd " maar meneer, mijn benen zijn goed ontwikkeld, waarom moet ik dan mijn quadriceps meer trainen? " dan had je een duidelijker beeld van de behandeling.

Zoek een fysio die je wel vertrouwd en stel kritische vragen, vind hij/zij stiekem ook leuk.

Ik haak hier even op in.

Dat jouw quadriceps, naar jouw mening "goed" ontwikkeld zijn. Staat niet gelijk aan het wel of niet correct functioneren ervan. Aangezien de VMO onderdeel is van de overkoepelende term "quadriceps" , is de man niet dom, misschien wat knullig in de uitleg maar daar brand ik me niet aan. Overigens is 100-120 kg squatten nou niet echt iets wat bij doet denken aan "zeer goed ontwikkeld"

Als je aan je fysio had gevraagd " maar meneer, mijn benen zijn goed ontwikkeld, waarom moet ik dan mijn quadriceps meer trainen? " dan had je een duidelijker beeld van de behandeling.

Zoek een fysio die je wel vertrouwd en stel kritische vragen, vind hij/zij stiekem ook leuk.

Daar ben ik met jouw eens Kixat. Het goed functioneren zou indd een probleem kunnen zijn. Met zeer goed ontwikkelde bovenbenen bedoel ik: vanaf zeer jong tot aan 28 jaar op vrij hoog / intensief niveau gesport. Ik doe zelf minimaal 1 keer per week benen trainen ook nog. Dus als ik naar de fysio ga en ik moet gaan squaten heeft dit voor mij niet veel zin tenzij hij mij aanwijst wat ik eventueel fout doe.

Ik probeer iemand te zoeken die mijn probleem kent en verstand van heeft zoals Gymzz dat heeft aangegeven. Dat lijkt me het beste.. Maar ik begrijp wat je bedoeld. Misschien heb ik dat te weinig kritische vragen gesteld en mij te makkelijk opgesteld.

Heb je je quad al gestretched? Het kan geen kwaad, dus doe die stretch die ik in de tweede post je aanraad. Gewoon beide benen, 2/3/4 maal en telkens een minuut of 3 waarbij je regelmatig even zoekt naar de meeste tensie.

Zoals ik zei, ik heb het ook gehad. De stretches hebben het verholpen en nu kan ik het onderhouden door regelmatige full squats te doen dus echt met je reet naar je kuiten toe. Dan stretch je namelijk ook je quads. Doe ik een week of twee geen squats of half squats/legpress dan voel ik het al weer vrij snel opkomen vooral met het fietsen.

Heb je je quad al gestretched? Het kan geen kwaad, dus doe die stretch die ik in de tweede post je aanraad. Gewoon beide benen, 2/3/4 maal en telkens een minuut of 3 waarbij je regelmatig even zoekt naar de meeste tensie.

Zoals ik zei, ik heb het ook gehad. De stretches hebben het verholpen en nu kan ik het onderhouden door regelmatige full squats te doen dus echt met je reet naar je kuiten toe. Dan stretch je namelijk ook je quads. Doe ik een week of twee geen squats of half squats/legpress dan voel ik het al weer vrij snel opkomen vooral met het fietsen.

Ik doe dat nu elke dag, : 3x 15 Decline squat , gevolgd door 3x 15 ROM squat. Ik ga voorlopig stoppen met voetballen..

Klinkt al te voorbarig maar ik merk al wat verbetering.. thanks!

---------- Toegevoegd om 15:31 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:17 ----------

Wanneer je de volledige tensie opzoekt zal het waarschijnlijk ontsteken.. Verkoel je het dan om de ontsteking te remmen?

En waarom zou je die onstekinsreactie dan willen remmen? Hij is er niet voor niks.

Belangrijkste is dat jij je belasting goed opbouwt. Dus tijdelijk stoppen met voetbal lijkt me een goed idee. Zoek naar een situatie die niet provoceert en bouw van daaruit langzaam op.

En waarom zou je die onstekinsreactie dan willen remmen? Hij is er niet voor niks.

Belangrijkste is dat jij je belasting goed opbouwt. Dus tijdelijk stoppen met voetbal lijkt me een goed idee. Zoek naar een situatie die niet provoceert en bouw van daaruit langzaam op.

Ik heb ergens gelezen dat dit wel goed is. Ook voor de doorbloeding.

Hunting reacties kunnen idd voor vasodilatatie zorgen bij cyrotherapie. De algemene koude zal echter lokaal een remmend effect hebben op de ontstekingsreactie, wat je dus niet wilt hebben (tenzij je ontstekingsreactie is ontspoord).

Terug
Naar boven