AndroidHealthClinic

Shocking News Politie lapt privacyregels landelijk aan de laars

PatrickvH

Freaky Bodybuilder
Waardering
342
Lengte
1m85
Politie lapt privacyregels landelijk aan de laars

Bits of Freedom: Regels met voeten getreden

Alle 25 politiekorpsen in Nederland lappen de regels inzake de privacy van burgers aan hun laars. Privacygevoelige informatie, over zowel verdachten als getuigen, is niet veilig. Tot die conclusie komt de digitale burgerrechtenbeweging Bits of Freedom op basis van interne politierapporten.

'Het is zeer schokkend wat we boven tafel hebben gekregen', zegt onderzoeker Rejo Zenger van Bits of Freedom. Informatie over wat verdachten op hun kerfstok hebben, is niet veilig bij de korpsen, schrijft het rapport. Evenals gegevens van personen die aangifte doen van strafbare feiten. Zo zou er slordig worden omgesprongen met dossiers.

Met voeten getreden
De politie heeft sinds een aantal jaren de bevoegdheden voor het verwerken van persoonsgegevens, ook van mensen die niet als verdachte zijn aangemerkt. In de Wet Politiegegevens (Wpg) staat omschreven hoe de politie met die persoonsgegevens moet omgaan.

'De Wet Politiegegevens wordt met voeten getreden'. Politiekorpsen gaan volgens Bits of Freedom op geen enkele manier zorgvuldig om met, vaak, zeer vertrouwelijke informatie. 'Terwijl er gewoon dwingende wettelijke regels voor gelden', zegt Zenger in de Telegraaf. Geen enkel politiekorp zou aan de geldende criteria voldoen.

Strengere controle
Bits of Freedom, dat via de Wet openbaarheid van bestuur de hand weten te leggen op deze onderzoeken, constateert dat ook bij de Koninklijke Marechaussee de norm 'op grote schaal' wordt overtreden en wil een veel strengere controle. Het rapport zal vandaag openbaar worden gemaakt, en tevens naar een grote groep Kamerleden worden gestuurd.

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederla...pt-privacyregels-landelijk-aan-de-laars.dhtml

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wat we allang wisten word weer bevestigd, de overheid staat boven de wet.

Wie houdt toezicht op de toezichthouders, er zal helaas wel weer op een paar berichten en excuses na weinig mee gebeuren.

[Link niet meer beschikbaar]

En wat doe je nu in het dagelijkse leven Patrick? Buiten het ageren tegen de politiestaat op internet bedoel ik dan.

Uncle_Sam_Occupy.png

• Topic Starter Topic Starter
[Link niet meer beschikbaar]

En wat doe je nu in het dagelijkse leven Patrick? Buiten het ageren tegen de politiestaat op internet bedoel ik dan.

Uncle_Sam_Occupy.png

Niks, mijn leven draait om het ageren van de politiestaat op dbb.
Zijn er belangrijkere dingen in het leven dan?

Wat we allang wisten word weer bevestigd, de overheid staat boven de wet.

Ik trek een andere conclusie: Wat wat allang wisten wordt weer bevestigd: prutsers.. overal....

Ze zijn niet in staat dingen fatsoenlijk te beveiligen, en als dat wel het geval is wordt het onwerkbaar en gaat men wel dingen verzinnen om om de beveiliging heen te werken...

Incompetentie, desinteresse, luiheid en gemakzucht... (en niet alleen bij de politie, de overheid, het leger, het bedrijfsleven, het bedrijf waar je werkt, etc....) ... tja, overal waar mensen werken....

Ik trek een andere conclusie: Wat wat allang wisten wordt weer bevestigd: prutsers.. overal....

Ze zijn niet in staat dingen fatsoenlijk te beveiligen, en als dat wel het geval is wordt het onwerkbaar en gaat men wel dingen verzinnen om om de beveiliging heen te werken...

Incompetentie, desinteresse, luiheid en gemakzucht... (en niet alleen bij de politie, de overheid, het leger, het bedrijfsleven, het bedrijf waar je werkt, etc....) ... tja, overal waar mensen werken....

Overal waar mensen werken, maar bedrijven worden beboet of anders gestraft, maar de overheid lijkt zich alles te kunnen permiteren.
Als alle korpsen het verkeerd doen kan je wel een conclusie trekken lijkt me.
Zoals jij het uitlegt kan je natuurlijk alles wel rechtlullen, er werken mensen dus er worden fouten gemaakt en is alles maar oke.

Laatst bewerkt:
Stel je niet aan, mensen zoals PatrickvH klagen alleen maar en dragen voor de rest helemaal niets bij.

Meer van dat soort mensen en we gaan richting Griekenland. Lekker staken de hele dag.

Overal waar mensen werken, maar bedrijven worden beboet of anders gestraft, maar de overheid lijkt zich alles te kunnen permiteren.
Als alle korpsen het verkeerd doen kan je wel een conclusie trekken lijkt me.
Zoals jij het uitlegt kan je natuurlijk alles wel rechtlullen, er werken mensen dus er worden fouten gemaakt en is alles maar oke.

Oh nee, er moet ook wel iets aan gebeuren, maar ga geen complot lopen zoeken.

Stel je niet aan, mensen zoals PatrickvH klagen alleen maar en dragen voor de rest helemaal niets bij.

Meer van dat soort mensen en we gaan richting Griekenland. Lekker staken de hele dag.

Ik draag wel degelijk mijn steentje bij.
Misschien moet je eens wat minder uit je duim zuigen voor je van alles roept.

Oh nee, er moet ook wel iets aan gebeuren, maar ga geen complot lopen zoeken.

Helemaal geen complot, maar de overheid heeft een verwachting van de burger en treed ook hard op als daar niet aan voldaan word.
Puinhopen van overheden word niks mee gedaan terwijl die toch een voorbeeld horen te zijn.

Bedrijven worden streng gecontroleerd op de kleinste fouten, maar alle politiekorpsen bij elkaar mogen blijkbaar wel onzorgvuldig met onze gegevens omgaan.

Laatst bewerkt:
Ik draag wel degelijk mijn steentje bij.
Misschien moet je eens wat minder uit je duim zuigen voor je van alles roept.

Helemaal geen complot, maar de overheid heeft een verwachting van de burger en treed ook hard op als daar niet aan voldaan word.
Puinhopen van overheden word niks mee gedaan terwijl die toch een voorbeeld horen te zijn.

Bedrijven worden streng gecontroleerd op de kleinste fouten, maar alle politiekorpsen bij elkaar mogen blijkbaar wel onzorgvuldig met onze gegevens omgaan.

Dat bedoel ik .. overheden worden ook gecontroleerd en het is er net zo'n k*tzooi als in het bedrijfsleven (misschien wel minder).

Door je mening te baseren op een voorspelling krijg je elk vooroordeel bevestigd. Wacht maar met die conclusie dat er "toch niks mee wordt gedaan" totdat je het zeker weet.. en ga dan boos lopen roepen.

---------- Post toegevoegd Wed 4 Jul 2012 om 11:58 ----------

h**r trouwens ook gerapporteerd: http://www.techzine.nl/nieuws/30656/politie-gaat-slecht-om-met-privacy.html

met een link naar de PDF van bits of freedom: https://forum.bodybuilding.nl/attachments/20120704-onderzoek-politie-privacy-audits-2012-pdf.661839/

Bijlagen

Dat bedoel ik .. overheden worden ook gecontroleerd en het is er net zo'n k*tzooi als in het bedrijfsleven (misschien wel minder).

Door je mening te baseren op een voorspelling krijg je elk vooroordeel bevestigd. Wacht maar met die conclusie dat er "toch niks mee wordt gedaan" totdat je het zeker weet.. en ga dan boos lopen roepen.

Door wat worden overheden dan gecontroleerd en bestraft?

Ik basseer me mening niet op een voorspelling, maar op het verleden wat al gebeurd is en dat beloofd weinig goeds voor de nabije toekomst.

Als alle 25 de politiekorpsen de privacy van de burger niet respecteren is dat reden genoeg om daar boos over te zijn.

Als overheid heb je veel minder stimulus om je netjes te gedragen, je best te doen, goede service te leveren. Dat is iets wat veel mensen niet begrijpen. Als een bedrijf de zaken naar de kloten helpt dan is het vaak game over of in elk geval grote verliezen. Gaat er bij de overheid wat mis /care bij de verkiezingen zijn de burgers het alweer vergeten of een andere politieke partij neemt het gewoon over en er verandert weinig. Men hoeft zich ook geen zorgen te maken over verlies van persoonlijk kapitaal, verlies van job ook niet want men kan in de oppositie blijven verdienen.

En dus moet de overheid eigenlijk gecontroleerd worden door private controlediensten. Politie zelf zie ik als een overheidstaak maar de controle ervan niet.

Patrick is idd best wel actief in dit soort topics maar of jij nou een grotere bijdrage dan Patrick levert dat moet ik eerst maar zien.

Ontopic

Dit heeft een maatje van mij meegemaakt, of iig zijn pa. Er was ingebroken in hun huisje wat ze op een camping hadden. Ze hadden daar alles overhoop gehaalt en zelfs de ps1 met een stuk of 50 spellen waren gejat.

Daarna kregen ze van de politie iets thuisgestuurt, een of andere brief ofsow en daar zat een lijstje bij met alle persoonsgegevens van de persoon die ingebroken had.
Een ander had zo iemand eventjes opgezocht.

Hoorde ook dat veel met persoonlijke gegevens bij aangiftes wordt geslingert.

Patrick is idd best wel actief in dit soort topic maar of jij nou een grotere bijdrage dan Patrick levert dat moet ik eerst maar zien.

Ontopic

Dit heeft een maatje van mij meegemaakt, of iig zijn pa. Er was ingebroken in hun huisje wat ze op een camping hadden. Ze hadden daar alles overhoop gehaalt en zelfs de ps1 met een stuk of 50 spellen waren gejat.

Daarna kregen ze van de politie iets thuisgestuurt, een of andere brief ofsow en daar zat een lijstje bij met alle persoonsgegevens van de persoon die ingebroken had.
Een ander had zo iemand eventjes opgezocht.

Hoorde ook dat veel met persoonlijke gegevens bij aangiftes wordt geslingert.

Ik draag weinig bij, daarover ben ik het wel met je eens.

Ik schop gewoon graag tegen het systeem.

Nou dan is dat iig duidelijk.

Als overheid heb je veel minder stimulus om je netjes te gedragen, je best te doen, goede service te leveren. Dat is iets wat veel mensen niet begrijpen. Als een bedrijf de zaken naar de kloten helpt dan is het vaak game over of in elk geval grote verliezen. Gaat er bij de overheid wat mis /care bij de verkiezingen zijn de burgers het alweer vergeten of een andere politieke partij neemt het gewoon over en er verandert weinig. Men hoeft zich ook geen zorgen te maken over verlies van persoonlijk kapitaal, verlies van job ook niet want men kan in de oppositie blijven verdienen.

En dus moet de overheid eigenlijk gecontroleerd worden door private controlediensten. Politie zelf zie ik als een overheidstaak maar de controle ervan niet.

Heb ook de indruk dat ze zich er te goed voor voelen met een houding van "Wij zijn de overheid en belangrijke politici, hoe durf je ons te controleren"
De politiek zou je in moeten als je echt wat voor de burger wilt doen met passie, nu lijken ze het voor hun eigen ego te doen en worden fouten daarom ook niet toegegeven.

Ik draag weinig bij, daarover ben ik het wel met je eens.

Ik schop gewoon graag tegen het systeem.

Je bedoelt dat je eigenlijk gewoon een goedkope aandachtsh**r bent?

Heb ook de indruk dat ze zich er te goed voor voelen met een houding van "Wij zijn de overheid en belangrijke politici, hoe durf je ons te controleren"
De politiek zou je in moeten als je echt wat voor de burger wilt doen met passie, nu lijken ze het voor hun eigen ego te doen en worden fouten daarom ook niet toegegeven.

Je bedoelt dat je eigenlijk gewoon een goedkope aandachtsh**r bent?

Daar komt het wel op neer ja.

Daarom geef ik ook niet mijn vingerafdruk af voor een paspoort. Je kan het nog zo mooi vertellen met de "hoogste veiligheidseisen" maar in de praktijk is alles toch zo lek als een mandje

Dat is ook de reden dat ik niets geloof van het argument dat je politici veel moet betalen om talent uit de private sector aan te trekken. Heb dit al eens gezegd maar mensen die in de politiek gaan vanuit de private sector hebben waarschijnlijk al genoeg kapitaal opgebouwd of kunnen CEO/manager blijven naast politicus en hoeven dan niet aangetrokken te worden voor het geld maar omdat ze iets willen veranderen in de wetgeving omdat ze begrijpen dat het positief is voor de economie en/of maatschappij.

Ik ga zelfs een stap verder en vermoed dat de kwaliteit in de politiek achteruit gaat naarmate ze beter betaald worden. Het is ook een slechte zaak dat iemand heel zijn carrière tot aan pensioen politicus kan blijven. Politicus worden is iets wat je zou moeten doen nadat je al een carrière hebt opgebouwd, je weet wat het is om te werken voor een ander en/of voor jezelf. Je hebt nu teveel van die figuren die van vader op zoon een plaatsje in de politiek bemachtigen en als gevolg daarvan waarschijnlijk ook nog wereldvreemd zijn.

Terug
Naar boven