MuscleMeat

Pitbull wet / RAD opgeheven

Bezoekers in dit topic

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Deze bedoel ik dus... totally verdoet!
 
Ik ben het daar niet mee eens. Een staff kan je niet onder een pitbull scharen, simpelweg omdat het een eigen ras is. Men gebruikt kruizingen van staffs of bulls en deze worden dan als pitbull neergezet. Maar eigenlijk is een pitbull in europa een kruising.

Ik zeg ook dat de pitbull geen RAS is maar een VERZAMELNAAM van rassen:
APBT, SBT, AST. Dit zijn op zich drie aparte rassen.


Kruisingen van staffs en amstaffs zijn niet altijd pitbulls, maar wel altijd pitbull-achtigen.

Staff met stamboom valt onder de Pitbulls (verzamelnaam).

Bull-terrier is een ander soort ras en is wel "familie" net als de Engelse Bull varianten maar vallen niet onder de pitbulls (verzamelnaam).

Als ik het allemaal zelf verzonnen had zou het een stuk makkelijker zijn geweest ;)
 
Hoe kom je daar nu bij?

APBT is gewoon een in NL niet erkend ras wat overigens in sommige andere landen welk erkend word als ras. Als die amerikanen vroeger niet zo eigenwijs waren geweest om twee apparte verenigingen in het leven te roepen (UKC/AKC) of de AKC gewoon de APBT als ras had erkend dan hadden we nu in NL ook door de raad van beheer een erkend ras gehad.

Maarja, politiek en geld ........................

Ik denk dat jij niet echt doorhebt wat ik bedoel. Een pitbull is in NL geen ras. Dan kun je nu wel afvragen hoe ik daar bij kom, maar wettelijk gezien is in NL een pitbull geen ras. Hoe het in USA zit of waar dan ook, maakt me niks uit. Met die pitbull wet werden honden die op een pit leken, maar geen stamboom hadden omschreven volgens de wet als pitbull. En zo werden ze dan ook afgemaakt. Dus jouw vraag hoe ik daar bij kom, snap ik niet zo. Ik voel me er eigenlijk min of meer door beledigd, want ik ben al vanaf 1993 begaan met deze wet (mijn pitje volgens de wet is namelijk van 1994) en je scheept mijn kennis over deze wet en honden af met een vraag als hoe ik er bij kom. Nogmaals, het doet er niet toe in welke landen een pitbull wel een erkend ras is. Het gaat mij om de honden die zijn afgemaakt onder deze wet en dat zijn pitbulls zonder wettelijke stamboom. En deze honden verdienen alle eer en respect. Vooral omdat ze dus zijn afgemaakt om niks.
 
Ik zeg ook dat de pitbull geen RAS is maar een VERZAMELNAAM van rassen:
APBT, SBT, AST. Dit zijn op zich drie aparte rassen.


Kruisingen van staffs en amstaffs zijn niet altijd pitbulls, maar wel altijd pitbull-achtigen.

Staff met stamboom valt onder de Pitbulls (verzamelnaam).

Bull-terrier is een ander soort ras en is wel "familie" net als de Engelse Bull varianten maar vallen niet onder de pitbulls (verzamelnaam).

Als ik het allemaal zelf verzonnen had zou het een stuk makkelijker zijn geweest ;)

Een staff met stamboom valt niet onder de pitbulls. En een pitbull is ook geen verzamelnaam van rassen (let op, we wonen in NL). Een pitbull in NL is een kruising van staffs, bulls etc samen met weet ik veel wat voor een ras. Al is het een keeshond. En om die reden worden er dan dus ook geen stambomen uitgekeerd. Omdat het geen volras staffs, bulls etc. zijn.

Nogmaals, ik snap jullie redenering dat een pitbull een erkend ras is in zoveel landen, maar helaas, we wonen in NL. En pitbulls in NL zijn gewoon staffs zonder stamboom of bulls of weet ik veel wat. Als het breed gebouwd is en stevige kaken heeft en ook nog eens geen stamboom dan wordt zo'n hond hier in NL als pitbull gezien en zodanig ook afgemaakt. En dat is waar ik op doel in dit topic.
 
@Yzord:
Ik denk dat we elkaar hierin toch niet kunnen overtuigen, daarom reageer ik beter niet omdat we dan alleen in herhaling vallen. (no offence).

Laten we de liefde voor deze honden maar voorop stellen en dat zit bij ons beide wel goed. :cool:
 
Maar dit zijn wel weer heel andere honden dan de Suarez Bulls. Die zijn meer Bully, hebben meer borst en meer aansluitende schouders.

Vind ze wel echt super (de suarez Bulls, niet de honden die jij laat zien)

Hier heb je wel gelijk, de Suarez Bulls hebben niet zo'n uit elkaar staande pootjes, zijn ook wel breder enzo, maar pootjes staan niet zo bol zal ik zeggen. Vraag me wel af wat ze hebben gecombineerd om zo'n honden te krijgen, heel kort van poot, brute brede kop,...

Maar deze van Suarez Bulls vindek er wel over gaan: foto
Net een hangbuikzwijn in mijn ogen. Rest van de honden zijn beter!

Hier de link naar de kennel die, in mijn ogen, bijna gedrochten kweken,
maar zolang er mensen zijn die zulke honden kopen, zullen ze er ook blijven kweken... :(

Maar denk dat we off-topic gaan, het ging over de RAD
en het ondoordacht vermoorden van honden op basis van uiterlijke kenmerken.
 
Eerste honden terug bij hun eigenaar
Amsterdam - De eerste 27 honden van de 200 die de afgelopen jaren in beslag zijn genomen op basis van de Regeling Agressieve Dieren (RAD) zijn teruggegeven. Dit heeft het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) vrijdag laten weten.

Nog eens 67 honden staan op het punt om te worden opgehaald door hun eigenaren. Begin juni besloot minister Gerda Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) om de RAD in te trekken omdat de regeling niet effectief was.

Op 10 juni beloofde de minister aan de Tweede Kamer om de honden zo snel mogelijk terug te geven aan hun eigenaren. Ze maakte daarbij een uitzondering voor honden die betrokken waren bij bijtincidenten.

Ook voor andere honden geldt een uitzondering: sommige dieren vertonen dusdanig afwijkend gedrag, dat teruggave een risico met zich meebrengt. Van deze honden wordt dan eerst het gedrag beoordeeld. Vervolgens besluit het Openbaar Ministerie (OM) of de hond kan worden teruggegeven.

32 honden nog niet terug
Van 32 honden is duidelijk dat ze betrokken geweest bij een bijtincident. Deze honden gaan vooralsnog niet terug naar de eigenaar. Van 30 honden is het Openbaar Ministerie nog aan het onderzoeken of ze bij een bijtincident betrokken waren.

Dan blijven er 44 honden over. Deze gevallen zijn nog in behandeling bij de Dienst Regelingen. Op dit moment wordt bekeken of deze honden afwijkend gedrag vertonen. Het gedrag van deze honden moet mogelijk beoordeeld worden.

Het ministerie van LNV streeft er samen met het OM naar om de honden zo snel mogelijk terug te geven aan de eigenaren. Dit wil zij met grote zorgvuldigheid doen vanwege het effect op de samenleving. Tegelijk wil het ministerie ook recht doen aan de gevoelens van de hondeneigenaren.
 
Ik ben ook voorstander van het controleren van honden die aggressief gedrag vertonen, maar vind dan ook dat ze die baasjes moeten controleren/begeleiden of verplichten om cursussen te volgen.

Honden die in een bijtincident betrokken zijn dienen getest en ook geval per geval behandeld. Onder welke omstandigheden het incident gebeurd is speelt ook een rol. Een hond die iemand bijt als die tussenkomt in een gevecht tussen 2 honden is heel wat anders dan een hond die echt een persoon aanvalt...
 
ik vind mensen die een bepaalde soort hond nemen om als statussymbool te gebruiken maar irritant. een hond neem je omdat je er van houdt, niet omdat je "GaNgStAh" wilt zijn. zielig voor al die pitbulls in de wereld dat ze nu zo'n verkeerde reputatie hebben waardoor er een verbod op was gekomen en ze in asiels bijna altijd worden ge-euthaniseerd.
Want je maakt mij niet wijs dat zo'n dier vals geboren wordt. k*t mensen :)
 
Gisteren heeft hier ook een 'bijtincident' plaatsgevonden. Ik hoorde een van onze honden behoorlijk wat lawaai maken, en toen ik ging kijken had ie een duif in z'n bek. Voor de eerste keer had ie er eentje te pakken... ik schrok me rot. (heeft een jaar zitten jagen op die beesten, maar ik had eigenlijk niet verwacht dat ie er ooit eentje zou vangen)
 
Gisteren heeft hier ook een 'bijtincident' plaatsgevonden. Ik hoorde een van onze honden behoorlijk wat lawaai maken, en toen ik ging kijken had ie een duif in z'n bek. Voor de eerste keer had ie er eentje te pakken... ik schrok me rot. (heeft een jaar zitten jagen op die beesten, maar ik had eigenlijk niet verwacht dat ie er ooit eentje zou vangen)

Whehe :D

Leen em ook een dagje aan mij, 4 buren hebben irritante katten die in mijn tuin schijten (2 keer heb ik er met mn blote poten doorheen gelopen :( )
 
Leen em ook een dagje aan mij, 4 buren hebben irritante katten die in mijn tuin schijten (2 keer heb ik er met mn blote poten doorheen gelopen :( )

Het is dan wel natuurlijk gedrag, maar toch heb ik liever niet dat ie zulke dingen doet. En een kat kan natuurlijk een stuk meer schade aanrichten dan dat een duif zou kunnen.

De duif heeft trouwens net de pech gehad dat hij 'opgesloten' zat. Hij kon op die locatie alleen nog maar recht omhoog, en daarom heeft m'n hond hem kunnen vangen. Normaal gesproken is ie toch echt te langzaam. :D
 
rechtvaardige behandeling voor laatste RAD-honden

Comité Dierennoodhulp, de Sophia-Vereeniging tot Bescherming van Dieren en de stichting Rechten Voor Al Wat leeft hebben in een brief aan minister Verburg ernstig bezwaar gemaakt tegen het feit dat zij ruim 80 pitbulls, die vanwege de oude Regeling Agressieve Dieren (RAD) al maanden geleden in beslag genomen zijn, vanaf oktober wil onderwerpen aan een nog niet wetenschappelijk uitgeteste risico-schatting (risico-assessment) en bij een negatieve uitslag wil doden.

Een groot deel van deze honden heeft door de maandenlange opsluiting gedragsafwijkingen opgelopen. Hierdoor is de kans groot dat de uitslag van het risico-assessment negatief uitvalt. De dierenbeschermingsorganisaties vinden het ontoelaatbaar dat deze pitbulls die slachtoffers van eerdere foute regelgeving zijn, dit wellicht met de dood moeten bekopen. Zij hebben daarom de minister dringend verzocht van haar eerdere besluit af te stappen en in plaats daarvan ervoor te zorgen dat deze honden eerst uit hun isolement gehaald worden en een eerlijke kans krijgen.

Met aandacht en gedragstherapie moet bekeken worden wat de mogelijkheden nog voor hen zijn.

Deze ruim 80 pitbulls zijn de laatste slachtoffers van de oude RAD waardoor in de afgelopen vijftien jaar duizenden pitbulls enkel op hun uiterlijk ter dood veroordeeld werden.

Van deze groep van 80 pitbulls heeft een groot deel nog nooit gebeten, maar vertoont nu door de langdurige isolatie afwijkend gedrag. De maandenlange opsluiting verkleint voor hen de kans om positief uit de risico-assessment te komen. Daarbij komt dat ook de leefomgeving van de hond en de controle die de eigenaar heeft over de hond worden meegewogen.

Bij eigenaren van pitbulls zal dat mogelijk niet altijd gunstig uitpakken. Het is niet acceptabel dat de hond vanwege zijn eigenaar ter dood veroordeeld zou worden. Daar komt dan nog bij dat het risico-assessment pas over 1,5 tot 2 jaar wetenschappelijk uitgetest zal zijn. Toch wil de minister nu al deze pitbulls, en vanaf januari ook andere honden, aan dit risico-assessment onderwerpen.

De dierenbeschermingsorganisaties vinden het verder een kwalijke zaak dat de minister een negatieve uitslag van een risico-assessment zonder enige restrictie, automatisch lijkt te willen koppelen aan de doodstraf. Een hond, ook een pitbull, kan tot op hoge leeftijd nog dingen af- en aanleren, bovendien kan ook altijd nog een muilkorf- en aanlijngebod worden opgelegd.

Comité Dierennoodhulp, De Sophia-Vereeniging tot Bescherming van Dieren en Stichting Rechten Voor Al Wat Leeft.
 
Back
Naar boven