MuscleMeat

PPL schema - 1 of 2 varianten

Bezoekers in dit topic

graafdracula

Cool Novice
Lid geworden
1 mei 2014
Berichten
97
Waardering
24
Beste allen,

Ik hanteer momenteel 2 varianten PPL voor spieropbouw (niet kracht), dus:

ma: Push variant A
di: Pull variant A
wo: rust
do: Push variant B
vr: Pull variant B

Nu heb ik bij variant A vooral de losse gewichten en bij variant B veelal machines.
Bijv Push A: Flat bench press + incline dumbell press + barbell shoulder press + one arm dumbell shoulder press + side & rear shoulder flyes + triceps pushdown + triceps rope pushdown
en Push B: Machine chest flat + Machine chest incline + machine shoulder press + Pec dec chest fly & rear delts + tricep extension machine

Nu merk ik dat bij de A variant (zowel push als pull) ik de workout veel fijner vind, en het idee heb hier meer gains mee haal.
Ik dacht zelf dat meer oefeningen beter is voor de gains, zodat je spieren niet constant dezelfde prikkels krijgen door dezelfde oefeningen (want: shock the muscle). Hierdoor 2 varianten gemaakt.
Nu lees ik hierover en velen geven aan dat je het juist goed is je hoeveelheid oefeningen te verlagen en hier op te focussen.

Ben een beetje in dubio. Wat vinden jullie? Dit aanhouden of puur variant A gaan doen?

Thanks alvast!
 
Ik werk zelf ook met een A en een B, waarin andere oefeningen geselecteerd zijn of in andere volgorde om zo langer meer progressie te maken.
(want: shock the muscle).
Dit is onzin, systematisch overloaden op een voor jou gunstige oefeningselectie zorgt voor gains, niet door telkens wat anders te doen en zo je spieren te "verwarren"

Verder; waar zit benen dan in dit schema.
 
Beste allen,

Ik hanteer momenteel 2 varianten PPL voor spieropbouw (niet kracht), dus:

ma: Push variant A
di: Pull variant A
wo: rust
do: Push variant B
vr: Pull variant B

Nu heb ik bij variant A vooral de losse gewichten en bij variant B veelal machines.
Bijv Push A: Flat bench press + incline dumbell press + barbell shoulder press + one arm dumbell shoulder press + side & rear shoulder flyes + triceps pushdown + triceps rope pushdown
en Push B: Machine chest flat + Machine chest incline + machine shoulder press + Pec dec chest fly & rear delts + tricep extension machine

Nu merk ik dat bij de A variant (zowel push als pull) ik de workout veel fijner vind, en het idee heb hier meer gains mee haal.
Ik dacht zelf dat meer oefeningen beter is voor de gains, zodat je spieren niet constant dezelfde prikkels krijgen door dezelfde oefeningen (want: shock the muscle). Hierdoor 2 varianten gemaakt.
Nu lees ik hierover en velen geven aan dat je het juist goed is je hoeveelheid oefeningen te verlagen en hier op te focussen.

Ben een beetje in dubio. Wat vinden jullie? Dit aanhouden of puur variant A gaan doen?

Thanks alvast!
Raar verhaal dit.
Je zegt een Push Pull LEGS schema te volgen. Vervolgens boek je alleen Push en Pull.

Je spieren kunnen niet denken, dus je kunt je spieren niet laten schrikken. Kies gewoon een aantal oefeningen die je fijn vindt om te doen, zorg voor progressive overload in die oefeningen en veel meer dan dat is het eigenlijk niet. Ikzelf varieer ook wel wat in oefeningen, maar dat komt vooral omdat er oefeningen tussen zitten die ik liever geen 2x per week doe. Of waarvan ik de belasting te hoog vind om 2x per week te doen (deadliften bijvoorbeeld).

Wel houd ik in mijn selectie rekening met bepaalde belasting, voorbeeld:
Deadliften (veel onderrug belasting) combineer ik het liefst met een squat achtig bewegingspatroon met minder belasting op je onderrug. Dus dan kies ik een leg press of hack squat.
 
Ik werk zelf ook met een A en een B, waarin andere oefeningen geselecteerd zijn of in andere volgorde om zo langer meer progressie te maken.

Dit is onzin, systematisch overloaden op een voor jou gunstige oefeningselectie zorgt voor gains, niet door telkens wat anders te doen en zo je spieren te "verwarren"

Verder; waar zit benen dan in dit schema.
A: Calf raises machine, Calf raise met dumbell
B: Calf raises met barbell, Calf raises met kettlebell.

:)

PS. Ik doe benen, zit alleen even niet in het voorbeeld omdat ik nog aan het stoeien ben welke oefeningen ik daarvoor wil doen. Zijn namelijk altijd bezet in de gym en doe haast elke week wat anders. Heel irritant.
 
Zou het zelf te complex vinden om 4 verschillende kuitoefeningen/bicep/whatever te tracken qua progressie.
A: Zittend max, staand pompen
B: Staand max, zittend pompen
 
I know, heb geen benen opgenomen in het voorbeeld. joejoe
Dat moet je allemaal lekker zelf weten, maar noem het dan niet wat het overduidelijk niet is.

Je vele vorige topics geven niet de indruk van iemand die is geïnteresseerd in antwoorden, maar meer iemand op zoek naar bevestiging

On topic:
Vaak zie je dat bij een PPL of UB/LB als er wordt gekozen voor variaties je bijvoorbeeld op LB1 kiest voor een eerste oefening BSQ, gevolgd door RDL en dan op LB2 voor een DL gevolgd door een FSQ. Iets dergelijks zou jij ook kunnen doen met de nadruk Borst en Schouders.

Ergens heb ik het idee dat je oefeningenselectie aan meerdere kanten niet optimaal is en dat je vastzit in meer = beter.

Veel succes!
 
Laatst bewerkt:
Dat moet je allemaal lekker zelf weten, maar noem het dan niet wat het overduidelijk niet is.

Je vele vorige topics geven niet de indruk van iemand die is geïnteresseerd in antwoorden, maar meer iemand op ziek naar bevestiging

On topic:
Vaak zie je dat bij een PPL of UB/LB als er wordt gekozen voor variaties je bijvoorbeeld op LB1 kiest voor een eerste oefening BSQ, gevolgd door RDL en dan op LB2 voor een DL gevolgd door een FSQ. Iets dergelijks zou jij ook kunnen doen met de nadruk Borst en Schouders.

Ergens heb ik het idee dat je oefeningenselectie aan meerdere kanten niet optimaal is en dat je vastzit in meer = beter.

Veel succes!

Ik ben zeer geinteresseerd in antwoorden. Ik heb alleen vaak het idee dat als je een topic start en je maakt 1 fout of niet-logische redenatie dat daar vervolgens op wordt ingezoomd en je geen daadwerkelijk antwoord op je vraag krijgt.
Ik word hier dan vaak een beetje geïrriteerd door. Dat geef ik toe.

OT: Praktisch antwoord, dankjewel. Heb er nog niet bij stilgestaan dat je ook de volgorde kunt veranderen. Bij een pushdag een keer beginnen met schouder en daarna borst, i.p.v. altijd maar met borst beginnen. Of binnen de spiergroep zelf eerst incline i.p.v. flat etc.
 
OT: Praktisch antwoord, dankjewel. Heb er nog niet bij stilgestaan dat je ook de volgorde kunt veranderen. Bij een pushdag een keer beginnen met schouder en daarna borst, i.p.v. altijd maar met borst beginnen. Of binnen de spiergroep zelf eerst incline i.p.v. flat etc.
Precies wat je ook met benen wilt doen.
Leg day 1 starten met een quadriceps dominante oefening zoals een barbell squat
Leg day 2 starten met een posterior chain dominante oefening zoals een deadlift
 
Back
Naar boven