XXL Nutrition

Proteïne reep of poeder?

Erki

Novice
Waardering
0
Heb vandaag voor het eerst een proteïne reep van Powerbar geprobeerd.
Afgezien van het feit dat hij gortdroog was, en niet goedkoop: €2,-
zit er naar mijn mening alles in:

-16.6 g proteïne
-24.5 g koolhydraten (waarvan 18.3 g suikers)
-3.9 g vetten (waarvan 1.9 verzadigd)
-3.9 g voedingsvezel
-0.06 g natrium
en verder: vit. E,C,B1,B2,B6,B12

Is het raadzaam om dit iedere keer na het trainen te gebruiken, of raden jullie toch het gebruik van proteïne poeder aan? (mijn gewicht: 96Kg)

Direct na de training heeft proteine nog geen zin. Maar wheypoeder is een stuk voordeliger dan iedere keer een reep kopen!

het is naar mijn mening wel beter dan niks,
er zitten, naar veronderstelling, (snelle) suikers in die eerder zullen opgenomen worden dan de eiwitten maar inderdaad is whey de beste oplossing

Dr. Worf zei:
Direct na de training heeft proteine nog geen zin.

Ik ben het er mee eens dat snelle kh's na de training absolute prioriteit hebben. Maar in combinatie met proteine (voor snelle proteine --> whey) hebben de proteine IMO toch wel zin.

:mier:

het is naar mijn mening wel beter dan niks,

Heb je mij horen zeggen dat je niks moet nemen dan direct na de training?? Je lichaam heeft eerst behoefte aan snelle suikers pas na een half uur gaan je proteine vensters open en pas dan is het de tijd voor proteine.

^ Heb je daar een bron bij Dr. Worf?

Volgens mij bestaan daar nl. verschillende opvatting over.
Zoals hier: [Link niet meer beschikbaar]

Daar heb ik helemaal geen bron bij nodig. Het is gewoon een simpel feit dat tijdens de training je lichaam koolhydraten en suiker (glycogeen) gebruikt voor brandstof. Je zal direct na de training dit weer aan moeten vullen om je cortisol aanmaak tegen te gaan en de afbraak te stoppen. Pas daarna kan je je eiwitten gaan nuttigen..

Dus de eiwitten en koolhydraten kunnen niet afzonderlijk van elkaar hun werk doen?

^ Lees eens een paar posten omhoog:

Dr. Worf zei:
Heb je mij horen zeggen dat je niks moet nemen dan direct na de training?? Je lichaam heeft eerst behoefte aan snelle suikers pas na een half uur gaan je proteine vensters open en pas dan is het de tijd voor proteine.

Maar iemand nog iets zinnings te zeggen over al dan niet dextrose en whey tegelijk in te nemen?

hmm vind ik maar raar heb al van verschillende mensen gelezen o.a. op bodybuilding.com dat na de training combinatie van whey en dextrose optimaal is ...

Dr. Worf zei:
Daar heb ik helemaal geen bron bij nodig. Het is gewoon een simpel feit dat tijdens de training je lichaam koolhydraten en suiker (glycogeen) gebruikt voor brandstof. Je zal direct na de training dit weer aan moeten vullen om je cortisol aanmaak tegen te gaan en de afbraak te stoppen. Pas daarna kan je je eiwitten gaan nuttigen..

@Dr. Worf, klopt volgens mij allemaal wel. Maar als je nou eens snelle suikers tijdens het trainen drinkt? Bovendien zal je met het trainen met gewichten je glycogeenvoorraden niet uitputten. Tenzij je 2x op een dacht zwaar traint of 7 dagen in de week ofzo.

Ik drink tijdens het trainen een aquarius, dus mijn veloren energie krijg ik zo meteen weer binnen en dus kan ik meteen beginnen met de whey na te training...

whey wordt sneller opgenomen dan "normale" proteine in voeding.

Ben er zelf voorstander van om direct na de training alleen koolhydraten te nuttigen met een hoge GI index.
Onderzoek heeft uitgewezen dat zelfs BCAA's pas 60-90 minuten na de training het meest effectief is, omdat de opname van aminozuren in de spiercellen dan het hoogst is. Kan het onderzoek helaas ff niet terugvinden :o

Snelle koolhydraten direct na de training zijn zo belangrijk omdat:
1. ze een proteinebesparend effect hebben (het lichaam zal daardoor minder spiereiwit afbreken)
2. de opname van glycogeen in de spieren het eerste uur na de training het snelst gaat.
Beide elementen zijn dus bevorderlijk voor de regeneratie.

frietbakker zei:
@Dr. Worf, klopt volgens mij allemaal wel. Maar als je nou eens snelle suikers tijdens het trainen drinkt? Bovendien zal je met het trainen met gewichten je glycogeenvoorraden niet uitputten. Tenzij je 2x op een dacht zwaar traint of 7 dagen in de week ofzo.

Ik drink tijdens het trainen een aquarius, dus mijn veloren energie krijg ik zo meteen weer binnen en dus kan ik meteen beginnen met de whey na te training...

Snelle suikers tijdens het trainen heeft alleen zin als de training langer dan een uur duurt. Hoort niet zo te zijn bij krachttraining.

Trainen met gewichten put wel degelijk je glycogeenvoorraden uit. Bedenk wel dat bij aerobe training het lichaam 38 moleculen ATP uit een glucosmolecuul kan halen, en bij anaerobe training slechts 2 ATP moleculen uit 1 glucosemolecuul. Aerobe training is dus veel efficienter voor je glycogeenvoorraad!

Aquarius sportwater zal je energie niet aanvullen, want dit heeft geen enkele voedingswaarde.

idd aquarius is een dorstlesser en bevat slechts 8% KH, een energiedrank 14%

Beste is het eerste uur na de training 1.5 gr KH/kg te drinken en een 20gr eiwit.
De suikers mogen idd een hoge GI index hebben (geef de voorkeur aan een combinatie van glucose, sucrose, maltodextrine die gastro-intestinaal verdraagbaar is). Doordat je insulinepeil dan stijgt zullen ook de proteïnen beter opgenomen worden.

Dr. Worf zei:

Volgens mij helpt KH na de training niet om de cortisol te stoppen.
(En de afbraak tegen gaan .... dacht ik ook niet.)
Wat het wel doet is je glycogeen aanvullen en je bloedsuikerspiegel omhoog gooien.

japy zei:
Snelle suikers tijdens het trainen heeft alleen zin als de training langer dan een uur duurt. Hoort niet zo te zijn bij krachttraining.
En waarom heeft dat alleen zin als je langer dan een uur duurt?

japy zei:
Trainen met gewichten put wel degelijk je glycogeenvoorraden uit. Bedenk wel dat bij aerobe training het lichaam 38 moleculen ATP uit een glucosmolecuul kan halen, en bij anaerobe training slechts 2 ATP moleculen uit 1 glucosemolecuul. Aerobe training is dus veel efficienter voor je glycogeenvoorraad!
Je glycogeen voorraden zullen niet leeg zijn na 1 uurtje itensief krachttrainen hoor... serieus niet.

japy zei:
Aquarius sportwater zal je energie niet aanvullen, want dit heeft geen enkele voedingswaarde.
Dat heet aquana, ik drink die isotone sportdrank van aquarius, die van de man met de hamer :D

frietbakker zei:
1 En waarom heeft dat alleen zin als je langer dan een uur duurt?

2 Je glycogeen voorraden zullen niet leeg zijn na 1 uurtje itensief krachttrainen hoor... serieus niet.

3 Dat heet aquana, ik drink die isotone sportdrank van aquarius, die van de man met de hamer :D

1. Omdat de energie die tot je neemt tijdens de training niet direct beschikbaar is voor anaerobe inspanning. Daarvoor is het proces te complex. Ook niet bij koolhydraten met een hele hoge GI.

2. Over het algemeen wel, als je goed traint. Als je een full-body workout doet zullen je glycogeenvoorraden niet helemaal leeg zijn nee, omdat je simpelweg in 1 uur niet genoeg tijd hebt om de gycogeenvoorraaden in al je spieren met anaerobe inspanning leeg te maken. Elke spier heeft namelijk een eigen glycogeenvoorraad, plus dat er in de lever ook flink wat opgeslagen is.
Als je echter volgens het splitschema traint, waarbij je per workout slechts enkele spiergroepen belast, maar wel meer en intensiever, dan zijn je glycogeenvoorraden toch echt leeg.

3. Een isotone sportdrank bevat een mineralencomplex in vloeistof die identiek zij zijn aan de lichaamsvloeistof. De mineralen zouden hierdoor sneller opgenomen worden (beweren de fabrikanten). Of het daadwerkelijk zo is weet ik niet.
De voedingswaarde is nihiel. Deze bestaat vaak alleen uit wat citroensap voor de smaak ;)

Volgens mij helpt KH na de training niet om de cortisol te stoppen.
(En de afbraak tegen gaan .... dacht ik ook niet.)
Wat het wel doet is je glycogeen aanvullen en je bloedsuikerspiegel omhoog gooien.

Zeer zeker wel. Als je lichaam niet binnen een aanzienlijke tijd na de training KH toegediend krijgt zal het andere energiebronnen gaan vinden, namelijk eiwit. Je lichaam laat dan de cortisol aanmaak stijgen om zo je eiwitten te verbranden.

japy zei:
1. Omdat de energie die tot je neemt tijdens de training niet direct beschikbaar is voor anaerobe inspanning. Daarvoor is het proces te complex. Ook niet bij koolhydraten met een hele hoge GI.

2. Over het algemeen wel, als je goed traint. Als je een full-body workout doet zullen je glycogeenvoorraden niet helemaal leeg zijn nee, omdat je simpelweg in 1 uur niet genoeg tijd hebt om de gycogeenvoorraaden in al je spieren met anaerobe inspanning leeg te maken. Elke spier heeft namelijk een eigen glycogeenvoorraad, plus dat er in de lever ook flink wat opgeslagen is.
Als je echter volgens het splitschema traint, waarbij je per workout slechts enkele spiergroepen belast, maar wel meer en intensiever, dan zijn je glycogeenvoorraden toch echt leeg.

3. Een isotone sportdrank bevat een mineralencomplex in vloeistof die identiek zij zijn aan de lichaamsvloeistof. De mineralen zouden hierdoor sneller opgenomen worden (beweren de fabrikanten). Of het daadwerkelijk zo is weet ik niet.
De voedingswaarde is nihiel. Deze bestaat vaak alleen uit wat citroensap voor de smaak ;)

1. De isotone sportdrank is ook primair bedoeld om je vochtbalans op peil te houden, want in uitgedroogde staat kan je niet optimaal presteren. De suikers in die drank zorgen er mede voor het 'isotone' karakter van de drank, maar is het niet zo dat je sneller profiteerd van die suikers na het trainen als je ze al in je lichaam hebt?

2. Daar zou je gelijk kunnen hebben, meestal is het zo als je high intensity traint met veel volume dat je glycogeen voorraden leeg zijn. Of je dat in een uur voor elkaar krijgt (als dat je criterium is)? Zou kunnen...

3. Een isotone sportdrank is een drank met de juiste verhoudingen aan mineralen en suikers, die er voor zorgen dat deze sneller worden opgenomen. De voedingswaarde van de aquarius die ik drink is per 100ml:
32Kcal
138Kj
0 EIW
0 VET
7,9 KH
Plus dan nog de nodige mineralen en vitaminen...

Terug
Naar boven