Het klopt dat religie onvermijdelijk een stuk onze cultuur beïnvloed heeft, maar ik ben duidelijk: religie zelf is geen cultuur. We hoeven het daarom ook niet te sorteren als een culturele verrijking als er nieuwe religies bijkomen en sterk groeien.
Ik denk dat de [vul religie in] weldegelijk een cultuur vormt voor die mensen de er onderdeel van zijn. Net als emo's, nazi's, punks etc. een subcultuur vormen....en net zoals in elke cultuur hebben ook deze culturen weer subculturen.
Ik ben het met je eens dat het niet noodzakelijkerwijs een verrijking is en dat religie een gevaar kan vormen voor de vrijheid van anderen....per definitie is religie intolerant... Daarbij wil ik het onderscheidt maken tussen religie en geloof...iedereen moet vrij zijn om te geloven wat hij of zij wil en ik vind het geen probleem als ze daar in hun kleding expressie aan geven.
Dat zie ik eerder als culturele achteruitgang. Tijd om te evolueren en ons te focussen op rationele denkpatronen.
Ik denk dat we inderdaad moeten evolueren....maar wel naar een samenleving waarin de macht meer wordt gebruikt om de vrijheid van iedereen te bewaken...en als religieuze instanties die vrijheid van anderen niet wensen te respecteren of zich er tegen verzetten dan denk ik dat ingegrepen moet worden. Niet door het geloof uit te bannen, maar door de instantie aan te pakken.
Op dit moment helpt de overheid mee aan de uitbouw van een islamitische zuil, terwijl men juist zeer kritisch, zee terughoudend, zeer vijandig zou moeten staan tegenover elke nieuwe religie en elke groei ervan.
Ok...gedeeltelijk mee eens. Maar/...zie verder
Het linkse dogma staat helaas in de weg: alles wat vreemd is moeten we met open armen ontvangen en in de watten leggen. Onze Westerse cultuur is namelijk verwerpelijk, we "moeten respect" hebben voor vreemde religies en culturen, hoe achterlijk en ongewenst ze rationeel gezien ook mogen zijn.
Ik denk niet dat dit het linkse dogma is. Links dogma is dat religie opium is voor de massa. Links wil al sinds eeuwen religie aan banden leggen....als het aan links gelegen had was er geen buitengewoon onderwijs geweest waarin religieuze scholen zouden bestaan, maar was er gewoon standaard onderwijs geweest.
Ik denk dat dit het gelijkheidsprincipe is die door conservatieve religieuze (om even van de term links-rechts af te stappen) elementen is geintroduceerd voor bescherming van hun eigen religieuze positie. Meestal zijn die elementen te vinden bij (traditioneel) rechts....en ook nu bij bijvoorbeeld de PVV (Judeo-Christelijke cultuur vastleggen in de Grondwet), maar ze zitten deels ook aan de linker kant van het spectrum.
Zowel links-midden als rechst-midden houden vast aan dit principe en passen dat toe op de maatschappij in het geheel....en dus ook op nieuwe religies.
Als we dat principe afschaffen dan is er geen religieus onderwijs meer...en kan je dit reduceren tot keuze vak binnen het onderwijs systeem en er dus
controle op uitvoeren.
Ik vind trouwens so wie so dat je mensen in hun waarde moet laten...zolang zij ook jou in je waarde laten.
Ik spring niet op die trein. Ik denk dat de houding van de regering, binnen wat wettelijk mogelijk is, anders had kunnen zijn. Echter is dat moeilijk als je religieuze en linkse politiek nog steeds als traditie blijft houden in de politiek.
De traditie om apart religieus onderwijs toe te staan is zeker niet links....en juist op die status wordt nu wel de maatschappij ingericht.
Progressie vereist ook dat je bepaalde zaken laat evolueren en opnieuw durft te bekijken/evalueren. Moeten we wel subsidies blijven voorzien voor religie?
Nee...
Moeten we het wel goedkeuren dat mensen religieus gekleed gaan in openbare functies?
Ja...zolang ze hun beroep naar behoren uitoefenen en kunnen uitoefenen.
Moeten we het goed vinden dat scholen islamiseren?
Ik zie niet dat scholen Islamiseren...ik begrijp dus niet wat je er mee bedoelt. Ik zie wel dat er Islamitische scholen worden opgericht...en dat vind ik al even wenselijk...maar ook niet meer of minder...dan protestantse, katholieke of joodse scholen.
Dat op elke hoek van de straat een moskee komt? Zelfs de kerken kregen dat recht niet, één kerk centraal per gemeente was altijd de regel.
Misschien in Belgie...maar in Nederland was het afhankelijk van de grootte van de gemeente en was er ook nog een katholiek, protestants of joods gebedshuis al naar gelang de verdeling van de inwoners in die gemeente.
En dan hebben we in het zuiden van het land op bijna elke hoek nog wel een katholiek kapelletje of iets dergelijks...
De PVV valt inderdaad te verwijten dat ze hypocriet zijn gezien hun pro-christelijke houding.
Idd...