MuscleMeat

PVV doet niet mee in Den Haag

Er is volgens mij niemand die dat beweert. Enkel is het roepen om een Nederlandse cultuur en dan vervolgens niet kunnen benoemen wat dit is nogal ridicuul. Helemaal als je dan vervolgens van plan bent om mensen buiten jouw subjectieve visie van "cultuur" te sluiten.
Zoals al eerder gemeld hoort wat mij betreft bij de Nederlandse cultuur juist de vrijheden die de PVV en een groot gedeelte van zijn aanhang, waaronder BVE in dit topic, overboord wil gooien.

Om mensen buiten te sluiten op basis van een abstractheid zoals cultuur is nogal merkwaardig.
Volgens mij wel want ik heb het al meerdere malen gelezen en gehoord. Maar als jij het daar niet mee eens bent is dat prima. Ben het verder wel eens met wat je zegt.

ehhh heb je dat wel goed geformuleerd? Ik meen te lezen dat je juist die vrijheid van meningsuiting dat voor iedereen geldt overboord gegooid zou moeten worden?

Er is volgens mij niemand die dat beweert. Enkel is het roepen om een Nederlandse cultuur en dan vervolgens niet kunnen benoemen wat dit is nogal ridicuul. Helemaal als je dan vervolgens van plan bent om mensen buiten jouw subjectieve visie van "cultuur" te sluiten.
Zoals al eerder gemeld hoort wat mij betreft bij de Nederlandse cultuur juist de vrijheden die de PVV en een groot gedeelte van zijn aanhang, waaronder BVE in dit topic, overboord wil gooien.

Om mensen buiten te sluiten op basis van een abstractheid zoals cultuur is nogal merkwaardig.
PS: je kan het ook zo zien: de (radicale) islam wil bepaalde vrijheden overboord gooien, de PVV wil daarom die (radicale) islam overboord gooien...

Zowel de radicale Islam als het gelul van de PVV is niet krachtig genoeg om dergelijke invloed uit te oefenen, zolang we maar waakzaam blijven tegen dergelijke 'infiltraties' (ik hou het even bij dat woord, moet nu echt de deur uit) enerzijds en emotioneel-alarmistisch gegil anderzijds.

Kan je me iets uitleggen over die eetgewoontes, zijn dit Nederlandse vindingen? Nederlandse klederdracht, bestaat jouw outfit uit een oud-Hollandsch Volendams palingrokerspak of draag jij ook gewoon hippe jeans uit het land van de onbegrensde mogelijkheden? Nederlandse vrijheid van meningsuiting, kan je me daar wat meer over uitleggen, op welke manier is onze vrijheid van meningsuiting iets typisch Nederlands? Veiligheid? Ik krijg toch echt het idee dat de veiligheidsmaatregelen die sommigen willen treffen meer raakvlakken hebben met totalitaire fundamentalistische moslimstaten dan iets dat ook maar een klein beetje te maken heeft met 'Een Nederlandse Identiteit'.

Het gaat erom dat we hier boerenkool met worst eten. Een normale frikandel. Geen halal gebeuren. Geen kabab en weet ik veel wat allemaal. Dat is de Nederlandse cultuur. Dat je restaurants heb, okee prima. Maar in elke wijk 2 turkse bakkers en een turkse groentenboer gaat te ver.

De klederdracht gaat er om dat een meisje een kort rokje kan dragen, een shirt met korte mouwen en een hempje. Dus geen gewaden en een hoofddoek, omdat ze anders een "h**r" zal zijn.

Onze vrijheid van meningsuiting is dat je hier alles kan zeggen. Als jij zegt allah bestaat niet, oke prima jouw mening. In een moslim land halen ze bvs je kop er meteen af.

De veiligheid hoef ik niet op in te gaan denk ik. Loop is door overvecht of kanaleneiland in Utrecht. De schilderswijk in Den Haag en je ziet de overlast door de marokaanse jongeren veroorzaakt worden

Laatst bewerkt:
PS: je kan het ook zo zien: de (radicale) islam wil bepaalde vrijheden overboord gooien, de PVV wil daarom die (radicale) islam overboord gooien...

Ja, door vrijheden in te perken. Allebei even belachelijk wat mij betreft.

---------- Toegevoegd om 13:02 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:01 ----------

De veiligheid hoef ik niet op in te gaan denk ik. Loop is door overvecht of kanaleneiland in Utrecht.

Daar ben ik opgegroeid. Voel me nergens veiliger.
Als ik echter door sterrenwijk rondloop.....

Daar ben ik opgegroeid. Voel me nergens veiliger.
Als ik echter door sterrenwijk rondloop.....

Hebben wij daar weer een meningsverschil:D Sterrenwijk voel ik me juist weer niet onveilig. Maar het gaat ook niet wat ik vind. Het gaat er om wat de meerderheid vind. De meerderheid zal zich in wijken zoals kanaleneiland onveiliger voelen.

Hebben wij daar weer een meningsverschil:D Sterrenwijk voel ik me juist weer niet onveilig. Maar het gaat ook niet wat ik vind. Het gaat er om wat de meerderheid vind. De meerderheid zal zich in wijken zoals kanaleneiland onveiliger voelen.

Heb je onderzoek gedaan?

• Topic Starter Topic Starter
Ik ben het eigenlijk ook wel beu dat links overal probeert te insinueren dat er geen Nederlandse/Belgische cultuur is, of is het puur willen aantonen dat bepaalde PVV figuren niet weten wat die inhoudt? Nederland heeft namelijk een vrij rijke en culturele geschiedenis, net als de rest van Europa. Sommigen mensen lijken te denken dat cultuur gelijk staat aan 'alles wat wij hier niet gewend zijn' of 'alles wat wij hier niet hebben'. Cultuur is overal om ons heen, we merken het alleen niet omdat we het hier gewoon zijn.

Links probeert dat helemaal niet te insinueren.

VERSTANDIGE mensen, links, midden en rechts, proberen de mafketels die de hele tijd over "Nederlands/Belgische cultuur die beschermd moet worden" lullen eens duidelijk te laten maken wat volgens hen dan die cultuur WEL is ipv de hele tijd te roepen wat het NIET is.

Wat VERSTANDIGE mensen realiseren is dat cultuur inderdaad de heel tijd om ons heen is...de hele tijd veranderd en gemaakt wordt door flink wat subculturen, eigen, import of symbiose...en dat wat we nu als "cultuur" en "identiteit" kenmerken compleet wat anders is dan wat we 10 jaar geleden als "cultuur" en "identiteit" kenmerken. Cultuur is altijd pluriform...een evolutie van zich steeds symbiotiserende nieuwe elementen.

Gewoon in discussies IRL of op fora hoor je dat vaak. Hoort een beetje bij de 'weg met ons' houding van links.

De Nederlandse cultuur bestaat maar het is wel tekenend dat de zogenaamde verdedigers van die cultuur amper tot niet kunnen overbrengen wat die cultuur nou inhoudt. Verder is cultuur aan verandering onderhevig, zolang je de negatieve invloeden zoveel mogelijk uitsluit is er ook niks mis met die veranderingen. Heb al eerder gezegd dat in een vrije maatschappij die negatieve invloeden er vanzellf wel worden uitgezeefd.

Het is nog tekenender dat de PVV als uitdrager van alles wat Nederlands is nogal fors wil snoeien in cultuursubsidies. Nu zijn dat soort culturele uitingen maar een relatief klein onderdeel van de gehele Nederlandse cultuur maar zonder orkesten, theater, festivals etc wordt het wel een erg grijs en grauw land. Maar misschien is dat wel onze cultuur, grijs en grauw. Althans misschien willen we die kant op.

Laatst bewerkt:
Links probeert dat helemaal niet te insinueren.

VERSTANDIGE mensen, links, midden en rechts, proberen de mafketels die de hele tijd over "Nederlands/Belgische cultuur die beschermd moet worden" lullen eens duidelijk te laten maken wat volgens hen dan die cultuur WEL is ipv de hele tijd te roepen wat het NIET is.

Wat VERSTANDIGE mensen realiseren is dat cultuur inderdaad de heel tijd om ons heen is...de hele tijd veranderd en gemaakt wordt door flink wat subculturen, eigen, import of symbiose...en dat wat we nu als "cultuur" en "identiteit" kenmerken compleet wat anders is dan wat we 10 jaar geleden als "cultuur" en "identiteit" kenmerken. Cultuur is altijd pluriform...een evolutie van zich steeds symbiotiserende nieuwe elementen.
Goed dat jij er zo over denkt, ik zeg alleen dat ik al heel andere uitingen heb gehoord, dat lijk je niet te willen geloven?

Verder hoort islam wat mij betreft net zo min bij cultuur als het christendom. Ik sorteer het bij religie en religie hoort wat mij betreft niet bij cultuur maar bij achterlijkheid. Inclusief hoofddoekjes en burka's dus.

Dat wil de PVV helemaal niet, en dat weet je maar al te goed...de PVV wil de HELE Islam en iedereen die ook maar enigszins doet denken aan Islam over boord gooien.

En dat is een extreem groot verschil...en DAAR gaat het fundamentele debat over.

Je kan niet de vrijheden van een heel volk beperken (allochtoon en autochtoon) omdat je een paar elementen wil weren...en dat is wel wat de PVV voorstelt.

Hoofddoekjes hebben NIET intrinsiek iets te maken met radicale Islam.

Dat wil de PVV helemaal niet, en dat weet je maar al te goed...de PVV wil de HELE Islam en iedereen die ook maar enigszins doet denken aan Islam over boord gooien.

En dat is een extreem groot verschil...en DAAR gaat het fundamentele debat over.

Je kan niet de vrijheden van een heel volk beperken (allochtoon en autochtoon) omdat je een paar elementen wil weren...en dat is wel wat de PVV voorstelt.

Hoofddoekjes hebben NIET intrinsiek iets te maken met radicale Islam.
Als de PVV de hele islam wil verbieden in Nederland dan zeg ik dat dat onrealistisch is. Maar op zich zou ik het niet erg vinden als we er alles aan doen (uiteraard binnen de lijnen van wat überhaupt mogelijk is) om religie in te dammen.

Goed dat jij er zo over denkt, ik zeg alleen dat ik al heel andere uitingen heb gehoord, dat lijk je niet te willen geloven?

Ik wil dat best geloven...maar je reageert op mijn post. Ik vind het ontkennen van cultuur ook absoluut niet iets wat in te delen valt onder links of rechts of wat daar expliciet bij hoort.

Verder hoort islam wat mij betreft net zo min bij cultuur als het christendom. Ik sorteer het bij religie en religie hoort wat mij betreft niet bij cultuur maar bij achterlijkheid. Inclusief hoofddoekjes en burka's dus.

Ik denk dat religie absoluut onze cultuur gevormd heeft....zowel Islam als Christendom als Jodendom etc....maar ik wil de invloed en macht van religie in de maatschappij zo veel mogelijk beperken zonder mensen het recht te ontnemen er onderdeel van te zijn of er aan deel te nemen. Dat gaat dan vooral over de invloed ervan op regering en onderwijs waarbij het uitgangspunt is dat de vrijheid van de een die van de ander zo min mogelijk mag beperken en andersom.

Als de PVV de hele islam wil verbieden in Nederland dan zeg ik dat dat onrealistisch is. Maar op zich zou ik het niet erg vinden als we er alles aan doen (uiteraard binnen de lijnen van wat überhaupt mogelijk is) om religie in te dammen.

Alleen tornt dat aan de wervorven vrijheden waarvoor eeuwenlang gevochten is. Hoe achterlijk religie ook is, in de Westerse wereld geldt bijna overal een vrijheid van religie. De PVV wil vrijheden voor de 1 en niet voor de andere, dat is toch wel de puurste vorm van discriminatie. Als je hoofddoekjes verbiedt moet je ook het dragen van kruizen verbieden en Wilders kan het ook vergeten om met een keppeltje op een speech te geven.

Laatst bewerkt:

Daar ben ik het dan weer helemaal mee eens...

Ik vind echter wel dat de vrijheid van mensen om deel te nemen aan een religie gewaarborgd moet zijn en gekaderd aan de vrijheid van anderen...

Kortom...mensen moeten de vrijheid hebben om eigen keuzes te maken....en de vrijheid hebben om te vinden, geloven en denken en dragen wat ze willen...zolang ze maar anderen niet (of realistischer: zo min mogelijk) in die vrijheid beperken of hun wil opleggen en binnen de grenzen van de wetten omtrent fatsoen opereren.

Ik wil dat best geloven...maar je reageert op mijn post. Ik vind het ontkennen van cultuur ook absoluut niet iets wat in te delen valt onder links of rechts of wat daar expliciet bij hoort.
Ik ben tevreden dat je de indruk die je in eerste instantie bij mij maakte, bij deze verduidelijk hebt.

Ik denk dat religie absoluut onze cultuur gevormd heeft....zowel Islam als Christendom als Jodendom etc....maar ik wil de invloed en macht van religie in de maatschappij zo veel mogelijk beperken zonder mensen het recht te ontnemen er onderdeel van te zijn of er aan deel te nemen. Dat gaat dan vooral over de invloed ervan op regering en onderwijs waarbij het uitgangspunt is dat de vrijheid van de een die van de ander zo min mogelijk mag beperken en andersom.
Het klopt dat religie onvermijdelijk een stuk onze cultuur beïnvloed heeft, maar ik ben duidelijk: religie zelf is geen cultuur. We hoeven het daarom ook niet te sorteren als een culturele verrijking als er nieuwe religies bijkomen en sterk groeien. Dat zie ik eerder als culturele achteruitgang. Tijd om te evolueren en ons te focussen op rationele denkpatronen. Op dit moment helpt de overheid mee aan de uitbouw van een islamitische zuil, terwijl men juist zeer kritisch, zeer terughoudend, zeer vijandig zou moeten staan tegenover elke nieuwe religie en elke groei ervan. Het linkse dogma staat helaas in de weg: alles wat vreemd is moeten we met open armen ontvangen en in de watten leggen. Onze Westerse cultuur is namelijk verwerpelijk, we "moeten respect" hebben voor vreemde religies en culturen, hoe achterlijk en ongewenst ze rationeel gezien ook mogen zijn. Ik spring niet op die trein. Ik denk dat de houding van de regering, binnen wat wettelijk mogelijk is, anders had kunnen zijn. Echter is dat moeilijk als je religieuze en linkse politiek nog steeds als traditie blijft houden in de Nederlandse en Belgische politiek.

Alleen tornt dat aan de wervorven vrijheden waarvoor eeuwenlang gevochten is. Hoe achterlijk religie ook is, in de Westerse wereld geldt bijna overal een vrijheid van religie. De PVV wil vrijheden voor de 1 en niet voor de andere, dat is toch wel de puurste vorm van discriminatie. Als je hoofddoekjes verbiedt moet je ook het dragen van kruizen verbieden en Wilders kan het ook vergeten om met een keppetlje op een speech te geven.
Progressie vereist ook dat je bepaalde zaken laat evolueren en opnieuw durft te bekijken/evalueren. Moeten we wel subsidies blijven voorzien voor religie? Moeten we het wel goedkeuren dat mensen religieus gekleed gaan in openbare functies? Moeten we het goed vinden dat scholen islamiseren? Dat op elke hoek van de straat een moskee komt? Zelfs de kerken kregen dat recht niet, één kerk centraal per gemeente was altijd de regel.

De PVV valt inderdaad te verwijten dat ze hypocriet zijn gezien hun Joods-Christelijke houding.

Het klopt dat religie onvermijdelijk een stuk onze cultuur beïnvloed heeft, maar ik ben duidelijk: religie zelf is geen cultuur. We hoeven het daarom ook niet te sorteren als een culturele verrijking als er nieuwe religies bijkomen en sterk groeien.

Ik denk dat de [vul religie in] weldegelijk een cultuur vormt voor die mensen de er onderdeel van zijn. Net als emo's, nazi's, punks etc. een subcultuur vormen....en net zoals in elke cultuur hebben ook deze culturen weer subculturen.

Ik ben het met je eens dat het niet noodzakelijkerwijs een verrijking is en dat religie een gevaar kan vormen voor de vrijheid van anderen....per definitie is religie intolerant... Daarbij wil ik het onderscheidt maken tussen religie en geloof...iedereen moet vrij zijn om te geloven wat hij of zij wil en ik vind het geen probleem als ze daar in hun kleding expressie aan geven.

Dat zie ik eerder als culturele achteruitgang. Tijd om te evolueren en ons te focussen op rationele denkpatronen.

Ik denk dat we inderdaad moeten evolueren....maar wel naar een samenleving waarin de macht meer wordt gebruikt om de vrijheid van iedereen te bewaken...en als religieuze instanties die vrijheid van anderen niet wensen te respecteren of zich er tegen verzetten dan denk ik dat ingegrepen moet worden. Niet door het geloof uit te bannen, maar door de instantie aan te pakken.

Op dit moment helpt de overheid mee aan de uitbouw van een islamitische zuil, terwijl men juist zeer kritisch, zee terughoudend, zeer vijandig zou moeten staan tegenover elke nieuwe religie en elke groei ervan.

Ok...gedeeltelijk mee eens. Maar/...zie verder

Het linkse dogma staat helaas in de weg: alles wat vreemd is moeten we met open armen ontvangen en in de watten leggen. Onze Westerse cultuur is namelijk verwerpelijk, we "moeten respect" hebben voor vreemde religies en culturen, hoe achterlijk en ongewenst ze rationeel gezien ook mogen zijn.

Ik denk niet dat dit het linkse dogma is. Links dogma is dat religie opium is voor de massa. Links wil al sinds eeuwen religie aan banden leggen....als het aan links gelegen had was er geen buitengewoon onderwijs geweest waarin religieuze scholen zouden bestaan, maar was er gewoon standaard onderwijs geweest.

Ik denk dat dit het gelijkheidsprincipe is die door conservatieve religieuze (om even van de term links-rechts af te stappen) elementen is geintroduceerd voor bescherming van hun eigen religieuze positie. Meestal zijn die elementen te vinden bij (traditioneel) rechts....en ook nu bij bijvoorbeeld de PVV (Judeo-Christelijke cultuur vastleggen in de Grondwet), maar ze zitten deels ook aan de linker kant van het spectrum.

Zowel links-midden als rechst-midden houden vast aan dit principe en passen dat toe op de maatschappij in het geheel....en dus ook op nieuwe religies.

Als we dat principe afschaffen dan is er geen religieus onderwijs meer...en kan je dit reduceren tot keuze vak binnen het onderwijs systeem en er dus
controle op uitvoeren.

Ik vind trouwens so wie so dat je mensen in hun waarde moet laten...zolang zij ook jou in je waarde laten.

Ik spring niet op die trein. Ik denk dat de houding van de regering, binnen wat wettelijk mogelijk is, anders had kunnen zijn. Echter is dat moeilijk als je religieuze en linkse politiek nog steeds als traditie blijft houden in de politiek.

De traditie om apart religieus onderwijs toe te staan is zeker niet links....en juist op die status wordt nu wel de maatschappij ingericht.

Progressie vereist ook dat je bepaalde zaken laat evolueren en opnieuw durft te bekijken/evalueren. Moeten we wel subsidies blijven voorzien voor religie?

Nee...

Moeten we het wel goedkeuren dat mensen religieus gekleed gaan in openbare functies?

Ja...zolang ze hun beroep naar behoren uitoefenen en kunnen uitoefenen.

Moeten we het goed vinden dat scholen islamiseren?

Ik zie niet dat scholen Islamiseren...ik begrijp dus niet wat je er mee bedoelt. Ik zie wel dat er Islamitische scholen worden opgericht...en dat vind ik al even wenselijk...maar ook niet meer of minder...dan protestantse, katholieke of joodse scholen.

Dat op elke hoek van de straat een moskee komt? Zelfs de kerken kregen dat recht niet, één kerk centraal per gemeente was altijd de regel.

Misschien in Belgie...maar in Nederland was het afhankelijk van de grootte van de gemeente en was er ook nog een katholiek, protestants of joods gebedshuis al naar gelang de verdeling van de inwoners in die gemeente.

En dan hebben we in het zuiden van het land op bijna elke hoek nog wel een katholiek kapelletje of iets dergelijks...

De PVV valt inderdaad te verwijten dat ze hypocriet zijn gezien hun pro-christelijke houding.

Idd...

Nederlandse cultuur.. Nederlandse eet gewoontes. Nederlandse klederdracht. Nederlandse vrijheid van meningsuiting. Veiligheid.

Nederlandse eetgewoontes? Leg eens uit?

Ok...maar de rest is duidelijk:

1) Klederdracht is al decennia aan het afnemen...we kleden ons steeds diverser en klederdracht (die overigens ALLEMAAL in het bezit zijn van hoofddoekjes....ik wijs je er maar even op) wordt alleen nog gedragen in bepaalde gemeenten op bepaalde momenten door bepaalde mensen. NIets mis mee...maar het is eigenlijk geen onderdeel meer van de cultuur maar meer van ons historisch erfgoed.

2) Vrijheid van meningsuiting ... we hadden in Nederland altijd een vrij grote hoeveelheid vrijheid ten opzichte van het buitenland. Die vrijheid van meningsuiting wil je nu echter beknotten...want je wil anderen beperken in hun vrijheid van meningsuiting.

3) Veiligheid? Is dat Nederlandse cultuur? Ik zie dat ook in heel veel andere culturen...en soms nog wel verder gevorderd dan in Nederland. Maar laten we even het uitgangspunt van veiligheid nemen...veiligheid betekend dat we veilig kunnen leven en dat we rechtsbescherming genieten om willekeur tegen te gaan...

Die rechtsbescherming wil je opheffen.

Als we het zo bekijken...op deze drie punten...wil jij 66% van onze cultuur zelf schenden.

Hmmm.....think about it.

Iets wat in de moslimlanden heel anders is. Je moet hier niet in hele gewaden gaan lopen. Je moet hier niet je mond houden, omdat je anders een racist bent. Je moet je hier niet onveilig gaan voelen opstraat..

Wij zijn geen Moslim land, wij zijn geen Duitsland, wij zijn geen rest van de wereld...wij zijn Nederland.

En we moeten helemaal niets...behalve wat in de wet staat. En daar hoort
bij dat als jij denkt dat je racistische opmerkingen kan gaan maken...anderen het recht hebben om daar keihard tegen in te gaan.

Maar wat ik nou niet kan begrijpen, is dat o.a jij. Het voor de buitenlanders op kan nemen. Dat jij bijvoorbeeld de stijging van de zeespiegel met een centimeter erger vind, dan alle onrust in het land zelf.

Omdat buitenlanders niet het probleem zijn.

Ik vind de onrust voornamelijk overtrokken, opgeklopt, irrationeel en aangezwengeld...dat neemt niet weg dat er absoluut problemen zijn.

En die problemen liggen voornamelijk in wat de overheid in de afgelopen 24 jaar heeft gedaan met de inrichting van de maatschappij op het gebied van bezuinigingen, privatiseringen en kapitalisering van onze maatschappij...door decennia bottom-line politiek te bedrijven en alleen te kijken naar economische ontwikkeling in plaats van maatschappelijke evolutie.

En ik vind dat alle voorstellen van de PVV...een schending zijn van onze cultuur en tradities, niet doordacht zijn, averechts werken en onze maatschappij, onze cultuur en ons land behoorlijk wat schade zullen toebrengen.

Waar haal je de energie vandaan TPH1976 :)

Terug
Naar boven