MuscleMeat

Riem

rivelino

Ripped Bodybuilder
Waardering
73
Als ik ga squatten of deadliften gebruik ik altijd een riem, omdat ik het niet helemaal vertrouwde met mn rug en ik geen risico's wil nemen met mijn rug.

Maar mijn instructeur heeft me er al 5/6x op gewezen dat je beter geen riem kan gebruiken. Hij zei als je de oefening gewoon goed uitvoert kan je die riem wegpleuren. Het belemmert jezelf alleen maar.

Maar wat vinden jullie, is deadliften zonder riem echt zoveel beter. Of moet je gewoon geen risico's nemen en die riem gewoon altijd omdoen.

Laatst bewerkt:
In principe is het beter om zonder te gaan. Maar als jij het gevoel hebt dat je die riem echt nodig hebt.. tja.. simpel toch..

Ik vind squatten met riem fijner dan deadliften met riem. Bij deadliften zit ie snel in de weg en zit ook niet strak meer wanneer ik 'doorzakt'.

Sterke core die goed in balans is blijft idd altijd de basis.

Eindelijk een instructeur in de sportschool die goed advies geeft :D ...

Het is idd beter om zonder riem te trainen, daar gaat het trouwens toch om?
Je spieren en kracht trainen, met die riem aan belast je de spieren van je onderrug minder, dus train je ze minder hard en moet je eigenlijk meer gewicht gaan nemen om je onderrug evengoed te trainen als je zou doen zonder riem.

Je hoeft je niet teveel zorgen te maken om je te blesseren aan je onderrug (zeker niet bij squat) als je let op je techniek en je traint met een normale intensiteit kan er niet veel gebeuren.

Riemen zijn trouwens zwaar overrated, bij ons in de sportschool worden ze zelfs gebruikt voor bicepcurls..:rolleyes:

Eindelijk een instructeur in de sportschool die goed advies geeft :D ...

Het is idd beter om zonder riem te trainen, daar gaat het trouwens toch om?
Je spieren en kracht trainen, met die riem aan belast je de spieren van je onderrug minder, dus train je ze minder hard en moet je eigenlijk meer gewicht gaan nemen om je onderrug evengoed te trainen als je zou doen zonder riem.

Je hoeft je niet teveel zorgen te maken om je te blesseren aan je onderrug (zeker niet bij squat) als je let op je techniek en je traint met een normale intensiteit kan er niet veel gebeuren.

Riemen zijn trouwens zwaar overrated, bij ons in de sportschool worden ze zelfs gebruikt voor bicepcurls..:rolleyes:
Is dit echt zo? Ik dacht dat 3XL ooit 'es een keer met een onderzoek aankwam waaruit bleek dat je onderrugspieren meer deden met een riem aan. Misschien omdat je meer lift ofzo.. Ik weet 't niet meer precies.

Ik gebruik m'n riem ook pas bij zware squats (80%> 1RM) en ik gebruik 'em niet meer bij deadlifts. Ik haal er toch niks uit bij deadlifts en zit alleen maar in de weg.

Is trainen met een riem nou echt zoveel slechter?

Hmmm, zou dat onderzoek wel eens willen zien.

Ik kan je niet zeggen of het gebruik van een riem echt een slechte invloed zal geven op je deadlifts en squats, want dit weet ik niet.
Het is echter veel nuttiger om te trainen zonder en je traint jezelf ook beter, je leert zelf het gewicht stabiliseren, bij een riem krijg je hulp.

Echter in sommige gevallen zoals trainen voor strongman etc. kan het gebruik van een riem handig zijn omdat je soms teveel belastende oefeningen doet voor onderrug en hij daardoor niet bij alle oefeningen nog evengoed kan assisteren.

Al bij al ben ik gewoon een voorstander van squaten en deadliften zonder riem,
het werkt bij mij zelfs nadelig op de hoeveelheid gewicht dat ik kan nemen.

Ah bedankt voor het opzoeken :).
Interessant artikel, wel jammer dat het onderzoek vrij onvolledig is.
De reden waarom de onderrug belast wordt is wel een heel andere reden dan de reden waarom je zou denken dat de onderrug juist meer belast wordt.

Ik leid uit het artikel af dat het vooral te weten is aan het strak aantrekken van de riem dat er meer activiteit gemeten wordt tijdens het squaten. Had hier zelfs nooit bij stilgestaan. Ik veronderstelde altijd dat het feit dat je je onderrug gemakkelijker kan rechthouden door dat de riem het moeilijker maakt om hem te buigen, de enige parameter was die meespeelde.

Anderzijds wordt er wel een ander punt aangehaald waarom squaten en deadliften met een riem meer kans op blessures kan geven.

Denk dat de topicstarter wel het meeste heeft aan dit artikel als reden om niet (of wel) een riem te gebruiken.

Ik ga eens rondsurfen om te kijken of er al nieuwere artikels zijn over het nut van een riem.

ik ben voorstander van mijn eigen persoonlijke riem:)
een supersterke core dus:)
hier heb je veel meer aan en maakt je ook veel sterker:)
kijk maar eens naar die mannen met armen van 50cm die geen zak patatten van de grond kunnen heffen:)
groeten

Gewoon zonder .

ik train ook zonder, maar er zijn inderdaad mannen die erbij zweren..

goed dat er een artikel geplaatst werd..

Ik train altijd zonder

Als je voor iedere flapscheet een riem moet gebruiken is er toch iets mis.

Bij mij op de sportschool lopen een paar gasten rond die gedurende de gehele training met een riem rondlopen. Daar zie ik dan totaal het nut niet van in!

Ik ook niet, maar wat dat aangaat zie ik wel mer zaken in de sportschool waar ik het nut niet van in zie :D

Ik heb nog nooit een belt gedragen.

Ik train tot nu toe steeds zonder riem, maar zit eraan te denken om m'n pr squats en dl's met riem te doen. Klopt het dat je met riem je rug beter kan rechthouden omdat je zo je buik stevig tegen de riem kan uitzetten?

Mensen die steeds zonder trainen, wat is jullie max squat en dl? En merken jullie niet dat je rug bij de zwaarste pr's echt krom begint te staan?

230 max dl
155 max back squat.. 145 max front squat

En nee, nooit problemen met rug bij max attempts.. Zowiezo niet bij squats.. bij die deadlift was ie wel licht rond.. maar 220 die ik daarvoor had gepulled was met perfecte vorm.. die 230 was gewoon een alles of niets poging.. was eigenlijk te zwaar.

Terug
Naar boven