AndroidHealthClinic

Rijst..Gekookt of ongekookt?

rini1986

Novice
Waardering
0
Hallo,

Ik lees hier vaker in posts en voedingsschema's bijv. 125gr of 150gr rijst..
Bedoelen ze hier nou gekookte rijst of ongekookte rijst?
Want 150gram ongekookte rijst wordt best een berg nadat je het gekookt hebt.

Greets

ongekookt natuurlijk lijkt me.. anders heb je het niet over 150 gr rijst, maar is een groot deel van het gewicht water.

Wat betreft rijst ga ik altijd uit van het ongekookte gewicht.

Kipfilet vind ik een ander verhaal. Als je dat in de pan gooit blijft er altijd minder van over.

ongekookt

leer zoeken,vraag is al tig keer gevraagd

Ik weeg alles na bereiding

Ik doe gewoon alles wat vocht aankomt tijdens het bereidingsproces, aan het koken vooraf berekenen (rijst), en alles wat vocht verliest tijdens het proces weeg ik pas na het koken. (vlees).

Ik weeg alles gekookt/gebakken. Ik maak de rijst voor een aantal dagen klaar en is het dus nadien niet echt handig hoeveel je gekookte rijst dan moet nemen. Ik heb de EKV-waarde aangepast van de rijst en pasta. 100gr rijst droog brengt ongeveer 300gr gekookt op. De EKV van gekookte rijst is dus 3 x zo laag als ongekookt.

Ik weeg alles gekookt/gebakken. Ik maak de rijst voor een aantal dagen klaar en is het dus nadien niet echt handig hoeveel je gekookte rijst dan moet nemen. Ik heb de EKV-waarde aangepast van de rijst en pasta. 100gr rijst droog brengt ongeveer 300gr gekookt op. De EKV van gekookte rijst is dus 3 x zo laag als ongekookt.

Heb natuurlijk geen idee hoe nauwkeurig jij bent, maar ik zou vooral rijst zo niet doen om de volgende redenen:

- Hoeveel vocht er in de rijst uiteindelijk zit kan verschillen.
- Als je rijst bewaard, dan wordt het droog, hoe ouder de rijst hoe droger en hoe minder vocht er in zit.

Ik zou de rijst voor dat je het kookt wegen en dan daarna gelijk in porties verdelen. Stel je hebt 500 gram ongekookte rijst nodig voor een week, dit kook je dan en verdeel je daarna in porties. Zo kan je er nooit naast zitten.

200g langgraan rijst ongekookt = 440g gekookt
500g capellini ongekookt = 1350g gekookt

Als je rijst bewaard, dan wordt het droog, hoe ouder de rijst hoe droger en hoe minder vocht er in zit.

Dat dacht ik vandaag ook toen ik de 4 dagen oude rijst op mijn bord schepte. Smaakte bijna even droog als ongekookte rijst... :rolleyes: Mijn methode wordt dus minder nauwkeurig naargelang de week vordert :p

Schema vlug aanpassen ;)

Ik zou de rijst voor dat je het kookt wegen en dan daarna gelijk in porties verdelen. Stel je hebt 500 gram ongekookte rijst nodig voor een week, dit kook je dan en verdeel je daarna in porties. Zo kan je er nooit naast zitten.

Of je kookt gewoon apart per keer en niet in grote hoeveelheden voor een week lang; is nog precieser;)

Terug
Naar boven