MuscleMeat

rippetoe

janseke

Cool Novice
Waardering
1
Lengte
1m71
Massa
70kg
Ik heb al veel gehoord over rippetoe maar ik heb een probleem met het schema
1. het zijn erg weinig oefeningen
2. traint dit wel je gehele lichaam?

1. goed gezien
2. ja

• Topic Starter Topic Starter
Moet/mag ik er dan nog extra oefeningen aan toevoegen of niet?
Ik ben geen absolute beginner meer ong 4 maanden bezig, hoelang zou ik het schema gebruiken? Ik neem aan tot ik geen progressie meer maak.

Laatst bewerkt:
je kan er dips en/of pull-ups aan toevoegen

Je mag er oefeningen aan toevoegen, pull ups en dips zijn dan goed zoals iWJ zegt.

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb dit van internet geplukt

Praktisch Beginnersprogramma
Maandag
3×5 Squat
3×5 Bankdrukken / Press (Wisselend)
Chinups: 3 sets totdat je niet meer kunt, of voeg gewicht toe als je meer dan 15 herhalingen haalt.

Woensdag
3×5 Squat
1×5 Deadlift

Vrijdag
3×5 Squat
Optrekken: 3 sets totdat je niet meer kunt, of voeg gewicht toe bij meer dan 15 herhalingen

Is dit in principe goed?

Vergeet je opwarmsetjes ook niet.

Het lijkt alsof die trainingen maar erg kort zullen duren, maar als je eerst fatsoenlijk opwarmt (steeds wat hoger gewicht), en je bij de werksets (de 3*5) heel diep gaat, zal je zien dat die training best nog wel veel tijd in beslag neemt.

En ik zou bij chin ups/dips niet boven de 10 herhalingen gaan. Hang er gewoon wat extra gewicht aan.

Ik heb dit van internet geplukt

Praktisch Beginnersprogramma
Maandag
3×5 Squat
Chinups: 3 sets totdat je niet meer kunt, of voeg gewicht toe als je meer dan 15 herhalingen haalt.

Woensdag
3×5 Squat
1×5 Deadlift

Vrijdag
3×5 Squat
Optrekken: 3 sets totdat je niet meer kunt, of voeg gewicht toe bij meer dan 15 herhalingen

Is dit in principe goed?

Ga maar naar 5x5 bij iedere oefening behalve de deadlift.

Ik zou bij vrijdag een row doen ipv optrekken.

Heb je het boek Starting Strength gelezen? Anders zou ik dit eerst doen voor je rippetoe begint. Je beide vragen worden daar zelfs in beantwoord.
Het schema dat je post klopt ook niet met het schema van rippetoe.
Het is een goed schema, maar je moet het ook goed doen! Dit wil zeggen dat je je voeding moet verzorgen (en een beetje moet verzwaren;)), goed moet rusten en zo weinig mogelijk trainingen overslaan. Lees er veel over, dit vermindert de kans op blessures. Misschien ook aan te raden om practical programming van mark rippetoe ook te lezen. Deze boeken kun je kopen op amazon. Als je toch serieus wil trainen is dit een goede investering.

Heb je het boek Starting Strength gelezen? Anders zou ik dit eerst doen voor je rippetoe begint. Je beide vragen worden daar zelfs in beantwoord.
Het schema dat je post klopt ook niet met het schema van rippetoe.
Het is een goed schema, maar je moet het ook goed doen! Dit wil zeggen dat je je voeding moet verzorgen (en een beetje moet verzwaren;)), goed moet rusten en zo weinig mogelijk trainingen overslaan. Lees er veel over, dit vermindert de kans op blessures. Misschien ook aan te raden om practical programming van mark rippetoe ook te lezen. Deze boeken kun je kopen op amazon. Als je toch serieus wil trainen is dit een goede investering.
QFT
Er zijn ook minder duurdere manieren als je online een beetje je weg kan vinden en snapt wat ik bedoel ;)

QFT
Er zijn ook minder duurdere manieren als je online een beetje je weg kan vinden en snapt wat ik bedoel ;)
Ik snap perfect wat je bedoelt;) maar als iets goed is, is het het waard om geld aan te spenderen. Die man verdient daar zijn brood mee. Je kan het downloaden om eerst eens te bekijken, en als je het goed vind kun je het kopen. Maar veel te weinig mensen redeneren zo.

Het is wel handig om te vermelden dat het boek in het engels is geschreven.
Maar het is inderdaad een top investering.
Ik gebruik het boek nu soms zelfs nog als naslagwerk.

ja dat moest ik er misschien bij vermelden.:)

Ik heb er uiteindelijk ook 5 gekocht via Amazon... paar vrienden waren ook geïnteresseerd :D

Terug
Naar boven