Je kan niet een waarschuwingsschot precies 90graden t.o.v. van de grond afvuren, het werd gedaan in chaos... Bovendien houdt ie altijd z'n ballistische traject in de handen van een mens. Het lijkt mij zeeeeeer onwaarschijnlijk dat de kogel bij het omlaag komen een jongen die 30 meter verderop stond heeft doodgemaakt. De afstand zal veel waarschijnlijker meer dan 10x zo groot zijn als het waarschuwingsschot richting de hemel ging en komt dus nooit in de buurt weer op de grond. 1 van die agenten vertelt gewoon niet de waarheid en heeft (per ongeluk?) gewoon in de menigte geschoten.
Dat van die 30 meter was natuurlijk een voorbeeld onder precieze omstandigheden waarin precies omhoogwerd geschoten bij weinig wind ;P
In de realiteit gaat het er altijd anders aan toe.
De Nederlandse politie gebruikt als standaard wapen de Walther P5.
Bij dit wapen verlaat de kogel de loop met een snelheid van 360 meter per seconde.
Dat is 1296 oftewel 1300 kilometer per uur.
Als een agent een waarschuwingsschot lost dat niet loodrecht omhoog is, dan zal deze kogel idd een heel eind reizen voor dat hij weer neerkomt.
Dit zou dan dus ook betekenen dat de dood van de jonge geen bewijs is dat hij daadwerkelijk aan het rellen was.
Maarja, ik blijf het maar onzin vinden.
Als het lijk geschouwd word dan kunnen ze meteen zien met welke snelheid de kogel ongeveer de jongen zijn hoofd moet hebben geraakt, dus kunnen ze meteen aantonen of dit een direct hit was, of een verdwaalfde vallende kogel. Er zit immers natuurlijk een groot verschill tussen de kogel die je hoofd raakt met 1300 kilometer per uur, of een paar honderd kilometer per uur
Ik snap niet hoe achterlijk ze kunnen zijn dat dit niet zeker is, je ziet het toch meteen.