Fitness Seller

Rugpijn

wimmos

Huge Freak
Waardering
198
Hoi,

Het wordt tijd dat ik hier even een thread over maak.. De laatste 2 jaar heb ik rugpijn gekregen als ik lang heb rechtgestaan of lang gewandeld. Voor ik trainde had ik dat nooit. Ik ben niet lang en ook niet zo zwaar, dus aan zo'n verandering ligt het niet, en ik geloof ook niet dat het rechtstreeks aan mijn deadlift of squat ligt want die techniek is OK.

Wat ik vermoed is dat ik in hyperlordose-houding sta.
Wannneer men het bekken naar voor kantelt ontstaat een holle rug. Als die lendeuitholling te groot is, spreekt men van “hyperlordose”, wat aanleiding kan geven tot chronische rugklachten.

Wat doe ik hier best tegen? De antagonisten van de glutei meer trainen? Maar zijn dat enkel de buikspieren? Kan mij moeilijk inbeelden dat die niet sterk genoeg zijn.

Ik dacht dat jij voor arts aan het leren was?

ask seagal, hij is fysiotherapeut.

heb ik ook als ik lang moet stilstaan

Fysio, ben er jaren voor heen geweest voor een hyperlordose en kyfose en mn houding is heel erg verbeterd.:)

• Topic Starter Topic Starter
Ik dacht dat jij voor arts aan het leren was?

Ik heb op 10 maanden het volgende bestudeerd tot in de puntjes: cardiologie, hematologie, pneumologie, nefrologie, urologie, arbeidsgeneeskunde, gezondsheidseconomie, gynaecologie, NKO, dermatologie, gastro intestinaal stelsel..

Kan niet alles tegelijk ;) Orthopedie is voor volgend jaar.
Ben jij trouwens ook geen fysio? :D

Ik heb er zelf ook last van.. Wist geen eens dat dit een aandoening is.

Zou dit bij mij kunnen komen omdat ik eigelijk nooit me buik goed getraint heb maar me rug wel?
En is dit te verhelpen door de buik hard te trainen?

Als je een hyperlordose hebt dan betekent het dat je bekken teveel voorovergekanteld staat, waardoor je buikspieren en korsetspieren als het ware uitgeschakeld worden. Je.m.erector spinea op lumbaal niveau raakt verkort en heeft dan een te hoge tonus (kan op zichzelf al rugklachten veroorzaken).De buik en rugsieren werken niet meer goed samen.
Op thoracaal niveau zie je vaak het omgekeerde, dus weinig vormspanning en een meer kyfotische houding. Het zwaarte punt qua gewicht komt dan voornamelijk op de laag lumbale wervels en omdat je spieren eigenlijk niet goed samenwerken worden je wervels enorm zwaar belast.
Daarnaast komt er meer spanning op de hamstrings en staan de knieen vaak op slot. Met andere woorden je hangt als het ware gewoon lekker in je rug en je knieen. Als je leert om je bekken wat meer naar achteren te kantelen kun je je buik en korsetsieren beter gebruiken en wordt je rug minder belast, daarnaast is het goed om je knieen licht gebogen te houden tijdens het lange staan, Je quadriceps nemen een deel van je lichaamsgewicht over en deze spieren zijn ook meer gebouwd voor statische belasting.

Het vervelende van een verkeerd aangeleerde houding is dat het heel moeilijk is om af te leren.(maar absoluut niet onmogelijk als je een goed bewegingsgevoel hebt) Je moet namelijk alle situaties in het dagelijks leven met betrekking tot je lichaamshouding onder de loep nemen. Met andere woorden moet je je bewegingsgedrag veranderen -->gedragsveranderingsproces

Als je er voor open staat dan kan ik je Mensendieck of Cesar therapie aanraden. Dit is net als fysiotherapie een reguliere therapie en wordt vergoed door alle verzekeringen. Het veranderen/verbeteren van je bewegingsgedrag in het alledaagse leven staat bij deze therapie centraal en is absoluut niet zweverig (alhoewel je wel even moet kijken wat iemands zijn interesse gebied is, want er zijn natuurlijk wel uitzonderingen)

---------- Toegevoegd om 19:31 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:24 ----------

Haha zie net dat dit al een behoorlijk oud bericht is en dat je uit Belgie komt.
Misschien heb je wat aan Pilatus, niet wat op de reuliere sportscholen gegeven wordt maar bij iemand die een 3 jarige (bachelor)opleiding heeft gedaan en ook met balletdansers werkt.

Hoop dat ondertussen je rugklachten minder zijn geworden

Terug
Naar boven