Fitness Seller

salmonella

Bezoekers in dit topic

scholten

Dutch Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
19 okt 2003
Berichten
258
Waardering
0
wat zijn de kenmerken als je salmonella in je lichaam hebt?
 
Salmonella is een beweeglijk staafje. Salmonella leeft bij 5 tot 45°C, waarbij 37°C de optimum temperatuur is. De pH waarbij Salmonella kan leven ligt tussen pH 5 en 9.

D.E. Salmon zocht naar veroorzaker van de varkenspest en ontdekte Salmonella. Het eerste beschreven ziektegeval is van een jongeman uit Duitsland (1888), die rauw vlees at en stierf.

Er zijn twee typen ziekten te onderscheiden, gastro-enteritis en typheuze koorts.

De kenmerken van Gastro-enteritis zijn:


incubatie: 5 tot 72 uur. De symptomen worden meestal binnen 12 en 36 uur zichtbaar na een infectie en houden meestal 2 tot 3 dagen aan.
duur: tot enkele maanden
symptomen: diarree, buikpijn, lichte koorts, misselijkheid en overgeven.
Meestal zijn er 1 miljoen cellen nodig om een infectie te veroorzaken, echter bij groepen met minder weerstand kan dat aantal veel lager liggen.
Hoewel de symptomen relatief snel over gaan, kan iemand die geïnfecteerd is nog maanden lang drager zijn van Salmonella. Het gebruik van antibiotica heeft geen positieve invloed op het verloop van de ziekte. Het aantal geregistreerde gevallen per jaar in Nederland is 6 tot 7 duizend.

De kenmerken van thypheuze koorts zijn:

incubatietijd: 7 tot 28 dagen, afhankelijk van de beginbesmetting
duur: tot enkele weken
symptomen: misselijkheid, hoofdpijn, hoge en aanhoudende koorts, buikpijn en algehele malaise.
Aangenomen wordt dat er een lage begin besmetting al voldoende is om ziekte te veroorzaken.
De koorts kan wekenlang aanhouden. Na ongeveer 10 dagen kan het organisme in bloed en urine aangetoond worden. Een patiënt is na een ziekte nog voor enkele maanden, tot in sommige gevallen enkele jaren, drager van het organisme.

Salmonellose bij mensen en dieren wordt meestal veroorzaakt door de consumptie van besmet water of voedingsmiddelen. Secundaire besmetting kan optreden via de faecaal-orale route (het eten van met ontlasting besmet voedsel), bijvoorbeeld tussen dieren bij intensieve veehouderij of in een ziekenhuis. Veel dieren kunnen drager zijn van het organisme zonder zelf ziek te zijn, maar vormen op die manier een belangrijke besmettingsbron.

Verdacht voedsel is varkensvlees, kip, rauwe melk, eieren, melk, besmet water.
 
hoe groot is de kans dat je dit van eieren krijgt?ik voel me nou niet zo goed, ik heb laatst een ei opgegeten waar een klein barstje in zat.dom eigenlijk om dit op te eten? maar ik ben niet misselijk , ik denk dat ik gewoon de grip heb,dat hoop ik teminste.ik kijk het nog even een paar dagen aan :sad: hopen dat het over gaat.anders ben ik niet blij:shake:
 
scholten zei:
hoe groot is de kans dat je dit van eieren krijgt?ik voel me nou niet zo goed, ik heb laatst een ei opgegeten waar een klein barstje in zat.dom eigenlijk om dit op te eten? maar ik ben niet misselijk , ik denk dat ik gewoon de grip heb,dat hoop ik teminste.ik kijk het nog even een paar dagen aan :sad: hopen dat het over gaat.anders ben ik niet blij:shake:

:rolleyes:

rauwe eieren zijn zo al geen aanrader, laat staan met een gebarsten schaal...
 
bart82 zei:
:rolleyes:

rauwe eieren zijn zo al geen aanrader, laat staan met een gebarsten schaal...

jah maar zijn wel een goede bron om te groeien. En admin had toch eerst n recept gegeven dat 'Arnold's massabom' heette en die bestond ook uit rauwe eieren. Of is alleen het eigeel dat salmonella kan beavatten? Of ook het eiwit (witte deel).
 
klempic zei:
jah maar zijn wel een goede bron om te groeien. En admin had toch eerst n recept gegeven dat 'Arnold's massabom' heette en die bestond ook uit rauwe eieren. Of is alleen het eigeel dat salmonella kan beavatten? Of ook het eiwit (witte deel).

er gaat echt niet veel van de voedingswaarde verloren tijdens het koken, bakken, zie dus niet in waarom je ze persé rauw zou eten...

en dat alleen het eigeel salmonella kan bevatten is een fabeltje
 
bart82 zei:
er gaat echt niet veel van de voedingswaarde verloren tijdens het koken, bakken, zie dus niet in waarom je ze persé rauw zou eten...

en dat alleen het eigeel salmonella kan bevatten is een fabeltje

ja maar tijdsbesparing is immens en verder:
- hoef je niet te koken
- af te wassen
- kan heg lekkr mengen met andere belangrijke voedingsmiddelen, bijv. melk, whey, crea enz. n echte massabom dus

koken of bakken duurt altijd zo lang en ben meestal te lui om dat te doen. Natuurlijk na een zware hardcore training.
 
Back
Naar boven