Fitness Seller

Schema advies: Invalide jongen (fysio/medici mensen hiero?)

Ano_1978_15

Ripped Bodybuilder
uitgeschakeld
Waardering
5
Hopelijk zijn hier wat fysiotherapeuten,medici op dit forum die hier naar willen kijken:

Een maatje van me is een ongeveer 2 jaar geleden door een auto ongeluk toch wel ''zwaar'' invalide geworden (hij zal een 23-24 jaar oud zijn nu). Een X aantal weken in een comateuze toestand geweest (ten delen bewust gehouden). Heel veel doorstaan en moeten vechten en hij is toch al een heel eind gekomen vinden we met zijn allen hier. Maar hij is er (nog lang) niet.

Hij sport al enige tijd met zijn vader (eigenlijk niet echt met begeleiding) ter aanvulling op zijn revalidatie bij een plaatselijke (kleine) sportschool. Waar hij van een afstand een beetje begeleid wordt. Ook heb ik min of meer begrepen dat hij eens in de zoveel tijd zwemt.

Hij doet zover ik van hem begrepen min of meer alle apparaten al dan niet met hulp. Kan heel moeilijk lopen (met hulp/hulpmiddellen). Praten gaat ook heel moeilijk. En ook gelaatstrekken en mimiek is hier en naar nog een hekelpuntje. Verder is er in zijn bewegingen ook nog veel verbetering nodig. Het gaat allemaal behoorlijk stacatto/schokkerig zeg maar.

Hij wil wat andere dingen in de sportschool doen en zegt alle apparaten zon beetje te doen, behalve losse oefeningen (dumbbells,banden,kettlebells, schijven enz).

Heb gezegd dat ik voor hem wat interessante oefeningen (die verandwoord,nuttig en toch veilig lijken) zou uitzoeken en dat lukt me wel aardig. Gewoon netjes per spiergroep. Ook o.a. dat zijn stabilisatoren dan wat meer uitgedaagd worden.

Hij lijkt geen directe zenuwbanen beknellingen of echte dergelijke neuronen blokkades te hebben. Het gaat zover ik weet allemaal tergend langzaam,onsamenhangend, ongecontroleerd en staccato zeg maar. Hij schijnt nog wel best krachtig te zijn verder. Praten gaat nog (erg) moeilijk en langzaam. Verder zit hij dik 80-85% in een rolstoel zon beetje.

De oefeningen die ik bedoel zijn gewoon simpel,basic, maar toch interessant verder en zijn categorie: 1-10 kilo oefeningen wat betreft (dumbbells,plates enz). Set/rep range heb ik gezet op: 2-3 sets p. oefening. Reps: 15-25 zon beetje.

Mijn vraag aan jullie (hopelijk medici,fysio enz):
Mis ik nog iets? Nog iets waar ik rekening mee moet houden? iets wat ik over het hoofd zie? Kunnen deze mensen bijvoorbeeld ook oefeningen boven shouderhoogte doen? Enz.

Heb hem duidelijk gezegd (ook op schrift) dat hij ten alle tijden tav het ''schamatje'' (meer oefeningen die interessant kunnen zijn, thats it) dit moet voorleggen aan zijn behandeld arts(en)/fysio's.

Wil hem graag helpen en een klein duwtje in de rug geven.
Hoor het graag.

mooi gebaar man, ben zelf geen fysio oid dus zou het echt niet weten maar echt goed wat je doet. En ook echt goed van je maat dat die gewoon doorgaat, hier heb je echt wilskracht voor nodig! Heel veel succes man!

Zorg dat ie zoveel mogelijk op veilige machines werkt. Dat is 't enige wat ik je kan adviseren. Als een oefening te zwaar voor hem wordt, wil je niet dat er iets mis gaat...

Q

Kan je hem niet beter naar een sportarts of sportfysiotherapeut sturen?

Hier bij ons in de gym komt ook geregeld een invalide jongen met een begeleider. Ik heb er totaal geen verstand van wat verstandig is, maar ik zie hem vaak veel oefeningen met cables doen en dat gaat aardig goed, dus dat is misschien iets om over na te denken, verder kan hij ook met hulp op bijvoorbeeld de pec deck en een aantal andere apparaten, maar als ik jouw verhaal zo hoor is jouw maatje er wel een stuk slechter aan toe dan die jongen bij ons, maar ik ken natuurlijk de insides niet.

Super goed dat je dit voor hem uitzoekt!
Mijn post is vooral ff om een extra reactie hier te hebben (veel reacties schijnt mensen naar een post te lokken en dat lijkt voor dit topic heel goed!)

Zou het zelf echt niet weten helaas wou alleen ff laten weten dat ik het heel cool vindt dat je dit doet!

@Joost Adelaar, misschien kun je die jongen bij jullie gym eens vragen of hij tips heeft?

Is hij niet onder behandeling bij een revalidatiearts?
Het lijkt me verstandig professionele hulp te zoeken, niets ten nadele van je goede bedoelingen.

idd, het één hoeft het ander niet uit te sluiten.

waar woont hij? ik weet wel een paar goeie revalidatiecentra te zitten

• Topic Starter Topic Starter
thanx voor de goede reacties. Lullige is dat het erop lijkt dat zijn echt verstandelijk vermogen (denken,herinneren,beredenatie enz) nog voor 90-95% zelfde was als ervoor. Dus je denkt nog bijna met de volle 100% alleen praat je niet lekker en beweeg je flink ruk. Das het frustrerende. Hij zegt dat hij het idee heeft dat er nog veel meer in zit. En ik wil dat ie op z'n minst kijkt (met begeleiding/hulp) of dat te onderzoeken valt...

Zoals aan gegeven wil ik dat ie eerst met de oefeningtjes naar een fysio/medici/behandeld arts gaat alvorens hij zelf begint.

Hij gaat (natuurlijk) niet te zwaar; want dat is voor de komende maanden en maanden in ieder geval alles tussen de 1 en 8 kilo of zo p. dumbbell of schijfje.
Op een denk 1-2 sets per oefening voor het begin op een langere rep range.

Zoek graag nog wat meningen van mensen die er veel van weten. Vroeger(?) wist 3XL nog al heel veel (0nderbouwd). Zo'n mensen...

Terug
Naar boven