AndroidHealthClinic

Schema op basis van Westside Barbell

Is het je bedoeling om een schema te volgen gebaseerd op Westside of echt Westside? Want je reps en percentages komen niet overeen als je echt Westside volgt. Voor zowel je squat als press klopt je dynamic niet. Hun vervangen ook ongeveer 1 keer per maand hun max effort en/of dynamic door een repitition. Ik kan ook nergens zien hoe je je GGP invult. Als ook hoe je compenseert voor hun extra trainingen. Als je het op lange termijn wil gaan toepassen zou ik ook 9 weken waves gaan inplannen en niet enkel de 3 weken wave.

• Topic Starter Topic Starter
Is het je bedoeling om een schema te volgen gebaseerd op Westside of echt Westside? Want je reps en percentages komen niet overeen als je echt Westside volgt. Voor zowel je squat als press klopt je dynamic niet. Hun vervangen ook ongeveer 1 keer per maand hun max effort en/of dynamic door een repitition. Ik kan ook nergens zien hoe je je GGP invult. Als ook hoe je compenseert voor hun extra trainingen. Als je het op lange termijn wil gaan toepassen zou ik ook 9 weken waves gaan inplannen en niet enkel de 3 weken wave.

Gebaseerd op westside; ik ben niet geared en ik lifts ook niet in competitie.
Van wat ik trouwens lees van westside (ik heb op hun site elk artikel gelezen van de laatste jaren) kon ik nergens een lijn trekken in de percentages. Deze verschilden per persoon, per lifts, RAW/geared,... Voor mij is WSB vooral enkele basis regels/gedachten en veel minder zoveel sets en reps van die oefening-actig schema.
Maar je mag mij altijd een linkje geven naar wat jij denkt dat correct of beter is! schema is nog in opbouw dus alles is welkom.

GPP zou ik wss invullen met boxen, sprinten

@FortiusFitness; zal ik morgen eens doornemen ^^

Gebaseerd op westside; ik ben niet geared en ik lifts ook niet in competitie.
Van wat ik trouwens lees van westside (ik heb op hun site elk artikel gelezen van de laatste jaren) kon ik nergens een lijn trekken in de percentages. Deze verschilden per persoon, per lifts, RAW/geared,... Voor mij is WSB vooral enkele basis regels/gedachten en veel minder zoveel sets en reps van die oefening-actig schema.
Maar je mag mij altijd een linkje geven naar wat jij denkt dat correct of beter is! schema is nog in opbouw dus alles is welkom.

GPP zou ik wss invullen met boxen, sprinten

@FortiusFitness; zal ik morgen eens doornemen ^^

Ik heb er een seminar en verschillende webinars van gevolgd. Ik zit ook in een Facebook groep waar AJ simpson en andere die bij westside zelf trainen zelf antwoord geven op de vragen dus heb niet echt een link waar alles te vinden is. Zou je wel kunnen uitnodigen voor die groep als je dat wil. Wat percentages aangaat zijn ze wel precies voor de squat zonder bands zou het voor raw op 75-80-85 procent uitkomen voor een 3 week wave. Lifts zijn wel 12x2 , 12x2 en 10x2. Hiermee is het totale volume van week 1 en 3 gelijk. Je moet wel letten dat je ongeveer 0.8m per seconde kan aanhouden , ben je sneller=> hoger percentage , ben je trager=> lager percentage. Voor de bench is er geen enkel verschil tussen raw en geared aangezien zij hun percentage ook van een raw lift pakken ( meestal van de floor press al hebben sommige een andere voorkeur). Bij de bench geeft Louis zelf aan dat je hem niet hoeft te waven maar hij geeft ook een 9 week wave met bands en chains aan als optie. Is een beetje uittesten wat voor jou persoonlijk werkt.

AJ Simpson? Of AJ Roberts? ;)

Maar nodig me gerust uit! :)

• Topic Starter Topic Starter
Doen, daar staan de percentages in ;)

Zit ik er dan zoveel naast met mijn percentages?
Artikel staat 40-80% met 65% als sweetspot. Over bands wordt wel niks gezegd
mijn ranges zijn de volgende (door de bands geef ik steeds een % onderaan de beweging aan en een % helemaal locked).

Voor squat:

60-75
65-80
70-85 (enkel deze zou dan te hoog zijn en zou ik beter allemaal aanpassen naar zelfde percentages als de bench?)

Voor bench:

55-70
60-75
65-80

Voor DL werk ik zoals in het artikel staat met 1 rep.

Ik denk dat ik mss enkel dat percentage op de squat nog zal aanpassen. Zoals ik eerder zei zal ik waarschijnlijk nog wat moeten aanpassen als ik er wat ervaring mee heb.
Verder krijg ik van iedereen wel een andere mening ^^ en dat heb je net met Westside. Het zijn principes die je dan aanpast naar je doelen, sterkte/zwakte, geared, materiaal ter beschikking,...

De lage percentages zijn gericht op start kracht. Wat jij moet trainen is acceleratie kracht.

Dus voor SQ lijkt je al op de goede weg. Die 65% zonder bands en chains is namelijk zowel onderin als bovenin. Met bands en chains kun je bovenin een hoger percentage creëren. Dat is goed, want bovenin ben je ook sterker dan onderin.

85% is misschien wat hoog, maar probeer het gewoon. Zoals Pjay zegt; het gaat eigenlijk om de snelheid. Maar die kunnen veel mensen niet meten, dus gaan ze met %'s werken.

Daarnaast zou je de percentages in een week gelijk houden en per week met 2.5% verhogen in een wave van 3 weken. Daarna een andere wave starten met een ander gewicht, of andere accomodatie (bands/chains).

Bench is bij WSB vrijwel altijd 50% van je RAW bench of 40%-45% van je floorpress.

Hopelijk is het een beetje duidelijk geworden :)

Terug
Naar boven