XXL Nutrition

Schema: Overtraining of niet?

Nixke

Cool Novice
Waardering
15
Lengte
1m79
Massa
80kg
Ik vroeg me af of dit schema overtraining is en daarom graag jullie meningen:rolleyes:

Dag 1: (maandag): Chest,Triceps
Dag 2: (dinsdag): Back, Biceps
Dag 3: (woensdag) Shoulders, Legs, Traps

Dag 4: (donderdag): Chest,Triceps
Dag 5: (vrijdag): Back, Biceps
Dag 6: (zaterdag) Shoulders, Legs, Traps

Dag 7: (Zondag) Rustdag

overtraining bestaat imo niet. Denk wel dat het verstandig is om wat te wisselen in je programma zodat je meer rust krijgt

Kan prima zoals je t doet. En als je het gevoel krijgt dat je rust nodig hebt pak je een dag (of een paar dagen, of een week) rust (of je deload ofzo).

Even kijken hoe je dat met je borst doet nadat je schouders naar de k*t heb getraind, maar moet kunnen hoor. Ik pak elke spiergroep behalve benen ook 2x per week. (En schouders niet vanwege blessures en sowieso niet nodig)

---------- Post toegevoegd 3 May 2013 om 23:37 ----------

Knap, want een overtraining is zelfs aan te tonen in je bloed

Ga je met zon schema en als normaal persoon die ook school/werk heeft niet voor elkaar krijgen

Zou idd schouders verdelen over borst en rug dagen

Niet waarschijnlijk nee, maar dat insinueerde ik ook niet

Wat mick, denk ik, bedoelde is dat overtraining, zoals het vaak wordt gebruikt door luie fl**kers, niet bestaat. Van 5 keer per week, of 6 of 7 keer, een uurtje of misschien 2 uurtjes per keer ga je absoluut niet overtrained raken. Ook niet als je je benen elke dag traint.
Als je bij wijze van spreken dag in dag uit jezelf helemaal naar de klote traint, de klok rond buffelt met een bijl in het bos, niet voldoende slaapt en voeding niet naar behoren is kan je wel overtrained raken. En die "echte" manier van overtraining is inderdaad ook aan te tonen, en kan zelfs dodelijk zijn als er niks aan gebeurt.

---------- Post toegevoegd 4 May 2013 om 00:03 ----------

Niet waarschijnlijk nee, maar dat insinueerde ik ook niet

Flinke benen trouwens, goed bezig!

Zou benen alleen aanpakken zonder een andere spiergroep.

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt voor alle reacties.

Ben tot 't besluit gekomen dat ik dit schema binnenkort ga uit proberen en kijken hoe me lichaam erop reageerd, me voeding, rust en alles is allemaal in orde dus moet goed komen :)

Zal de schouders eventueel nog verdelen bij borst/rug dagen :)

Jouw schema is best te doen, zelf volg ik ook dit schema. Je moet je natuurlijk niet elke workout kapot trainen hee want dan ga je nergens komen. Bij mij werkt dit schema perfect, ik zit bijna elke dag in de gym en heb nog geen last gehad van overtraining ofzo.. Als je voeding natuurlijk op orde zit en genoeg rust hebt.

als je geen raad gaat opvolgen moet je ook geen vragen stellen. Dit is overduidelijk teveel, zelfs voor een beginner. Mij niet gelaten dat je zulke schema's wil doen, beginners willen meer in de gym zitten dan wat anders en das imo geen probleem. Dat je gains eronder lijden zul je later wel beseffen als je het haalt tot 'later'.

Zo lang de parameters die de trainingsprikkel/last bepalen in evenwicht zijn met voldoende rust en je vermogen tot herstel, kan bijna ieder schema goed resulaat geven zonder overtraind te raken.

Dat kan dus varieren van:

- Alle spieren 1x per week, tot alle spiergroepen 3x per week of zelfs nog vaker.
- Drie trainingsdagen per week tot 5-6 dagen in de week.
- Eén Trainingsessie per dag, tot soms zelfs 2 a 3 sessies per dag.

Wat ik probeer duidelijk te maken is dat ik alleen maar een enigszins zinvol antwoord kan geven op je vraag, als ik meer informatie krijg.

Het is daarom belangrijk dat je in zo'n voorbeeld ook zaken aangeeft als:

- Hoeveel oefeningen je per spiergroep dacht te gaan doen?
- Grootte Volume? (aantal werksets per oefening)
- Hoe groot is de Intensiteit waarmee je traint? (% van het maximale gewicht wat je aankunt op een oefening)
- Ben je van plan tot absoluut falen te gaan in je sets?
- Zo ja op alle sets of bijvoorbeeld alleen de laatste set van een oefening?

etc.

Wat mick, denk ik, bedoelde is dat overtraining, zoals het vaak wordt gebruikt door luie fl**kers, niet bestaat. Van 5 keer per week, of 6 of 7 keer, een uurtje of misschien 2 uurtjes per keer ga je absoluut niet overtrained raken. Ook niet als je je benen elke dag traint.
Als je bij wijze van spreken dag in dag uit jezelf helemaal naar de klote traint, de klok rond buffelt met een bijl in het bos, niet voldoende slaapt en voeding niet naar behoren is kan je wel overtrained raken. En die "echte" manier van overtraining is inderdaad ook aan te tonen, en kan zelfs dodelijk zijn als er niks aan gebeurt.

---------- Post toegevoegd 4 May 2013 om 00:03 ----------

Flinke benen trouwens, goed bezig!

Dit precies bedoelde ik! Thanks voor de ondersteuning

Probeer anders:

ma: Chest/triceps
Din: Rug/biceps
Wo: Legs(eventueel buik erbij)
Do: Chest/triceps
Vrij: Rug/biceps
Zat: Schouders/buik/onderarmen
Zon: Rust

Laatst bewerkt:
Knap, want een overtraining is zelfs aan te tonen in je bloed

Niet persé direct naar jou gericht. Maar ik wordt zo moe van het woord overtraining. Dit hype wordje wordt zo gemakkelijk rond gegooid. Met 2 dagen rust tussen dezelfde spier trainen ga je echt niet overtrainen als je niet 50 sets per spier ofzo doet.

Overtrainen zal je niet met dit schema. Eerste twee weken kunnen wel erg zwaar zijn mentaal en fysiek maar daarna wen je eraan. Volg zelf een vergelijkbaar schema. Waarom sommige mensen denken dat zulke schema's te zwaar zijn is simpelweg omdat ze het niet lang genoeg volhouden.

Niet persé direct naar jou gericht. Maar ik wordt zo moe van het woord overtraining. Dit hype wordje wordt zo gemakkelijk rond gegooid. Met 2 dagen rust tussen dezelfde spier trainen ga je echt niet overtrainen als je niet 50 sets per spier ofzo doet.

Overtrainen zal je niet met dit schema. Eerste twee weken kunnen wel erg zwaar zijn mentaal en fysiek maar daarna wen je eraan. Volg zelf een vergelijkbaar schema. Waarom sommige mensen denken dat zulke schema's te zwaar zijn is simpelweg omdat ze het niet lang genoeg volhouden.
Juist omdat ik altijd in de veronderstelling was dat je een overtaining niet zomaar kon krijgen, zou ik het nooit herkend hebben. Totdat ik dusdanig hard achteruit knalde, en meerdere malen erop gewezen werd. En tjah hoewel mijn kracht afnam (squat van 130 naar max 50), ik doodop was, vetter werd, wou ik het absoluut niet zien (laat staan geloven). Want ja... ik wist wel beter, en mij zou zoiets niet gebeuren :o
Maar geloof me, als je hetgeen waar je anderhalf jaar voor werkt ziet verdwijnen in een paar maandjes, juist omdat je keihard je best doet, dan is dat erg pijnlijk.

Ben het met je eens dat het te snel genoemd wordt hoor, daar niet van. Je krijgt het ook niet zomaar voor elkaar. Als ik niet zo lang op dieet was geweest en meer rust had gehad, was het ook niet gebeurt: er spelen altijd meerdere facetten mee. Maar de mensen die het écht krijgen, krijgen het niet doordat ze te makkelijk opgeven.

Het is achterlijk om bij alles te gaan gillen dat het een overtraining kan zijn, absoluut. Maar het is net zo goed erg jammer om te gaan zeggen dat zoiets niet kan. Het kán wel, en is gewoon aan te tonen in het bloed. Maar het is zeer onwaarschijnlijk voor de ts, gebeurt niet in een paar maandjes, en zelfs bij de zwaarste schema's spelen er meer facetten (al dan niet gebreken) mee. Zullen we het daar gewoon op houden?

Terug
Naar boven