Fitness Seller

[Schema Semi-beginner] 3 x per week

stormjager

Novice
Waardering
0
Hallo Fanatiekelingen!

Ik lees al geruime tijd mee hier op het forum en post nu ook maar eens mijn schema ter 'validatie'. Mijn eerste post is een feit!

ERVARING
Ik ben inmiddels 2 maanden aan het trainen met een licht schema. Ik heb voorheen een flinke tijd fitness/krachttraining gedaan in de sportschool, maar dat was al enkele jaren geleden. Verwaarloosd dus. Nu na 2 maanden voel ik me krachtiger en fitter en wil dus door op een uitgebreider schema.
Ik ben 28 jaar, 1.90m lang en weeg 85kg. Vetpercentage zou ik niet weten, maar mag wel wat naar beneden schat ik.

VOEDING
Normaal eten doe ik altijd wel. Dus daar niet echt aanpassing in de zin van ineens extra kip of rijst gaan eten. Doorgaans eet ik 1x pasta, 1x rijst, 4x aardappelen en elke dag groente in een week. Per dag 2 stuks fruit en voldoende (> 3 liter) water. Meestal 8-10 plakken brood per dag met daarop kaas en vleeswaren. Verder ongeveer 0,75l zuivel per dag. Verder weinig tot geen slechte tussendoortjes. Weleens een keer patat (max 1x per 2 weken) of gewoon lekker chips en worst in het weekend (vrijdag / zaterdag).
Ik neem als extra voor én na de training 5g bcaa en tijdens de training 35g dextrose.

DOEL
Het doel is vooral om (droge) spiermassa te verwerven en gewoon de algehele fysiek vergroten.

MIDDELEN
Ik train thuis en heb een vrij complete halterbank (incline, decline, vlak) en losse dumbbells.

TIJD
Ik kan 3 dagen per week trainen. In mijn geval op maandag, woensdag en zaterdag.

SCHEMA
Mijn schema heb ik als Excelsheet, dus eenieder die het wenst te gebruiken: be my guest.

http://members.home.nl/e.dehaan/Trainingsschema%20Intermediate.xls

234623349.jpg

In het sheet kan je aangeven wat je resultaat van elke oefening geweest is. Doe dit voor elke week en na een tijd heb je een mooi overzicht van je progressie!

Ik noteer het zelf altijd in de kolom naast de oefening als : '20/20/20/20'. Dit betekent dat ik iedere set met 20kg heb uitgevoerd. Als ik die succesvol afrond zonder failure maak ik het vak altijd groen, maar dat moet eenieder zelf weten.

Voor de handigheid: ik heb elke oefening gelinkt naar exrx.net. Zo kan je snel even kijken of wat je doet wel correct uigevoerd is.

WAT WIL IK WETEN
Alle tips zijn welkom. Wat doe ik evt. 'verkeerd'? Wat zou beter kunnen? Etc. Ook zoek ik nog goede oefeningen voor de rug die met barbell/dumbbell te doen zijn. Suggesties?

Laatst bewerkt:
Waar is de proteïne in je maaltijden?
Voor de rug kan je ook gaan deadliften.

• Topic Starter Topic Starter
R4ph4el: Ik denk dat je daar wel een puntje hebt. Even wat research:

Ik ging er gemakshalve even vanuit dat de hoeveel aardappelen die ik eet (stuk of 5 per maaltijd), de melkproducten mij wel van de eiwitten voorzien.

Ervan uitgaande dat ik 1,5g / kg eiwit nodig heb, heb ik dus: 85 * 1,5 = plm. 128 gram eiwitten per dag nodig.

Dit dus het liefst verspreid over de dag (per 3 uur kan je lichaam 30 gram eiwitten nuttig verwerken, de rest wordt opgeslagen als vet)...

Dus 128 / 30 = ongeveer 4 x per dag 30 gram eiwitten nemen.. (ontbijt, lunch, avondeten, late-night?)

Het liefst onttrek ik deze eiwitten aan voedsel wat ik gewoon thuis heb (dus geen supplement). Iemand tips?

UPDATE:

DIT vond ik wel een nuttige bron van informatie omtrent producten en hun voedingswaarde.

Evenals DEZE trouwens voor de combinatie om extra hoge eiwitwaarden te krijgen.

Laatst bewerkt:
Je hebt eerder 1-1,5g / lbs nodig.
Dus: 80kg * 2,2 = 176lbs => 176lbs * 1,5g = 264g
Je hebt dus tussen 176 en 264gr/dag proteïne nodig.

nja je moet maar eens zoeken op 1 van de grote bodybuildingsites, het aantal dat jij eerst wou nemen is goed voor een sedentair persoon, maar als je je lichaam bombardeert met zware spiertrainingen heb je heus meer nodig

30 gr eiwit max per maaltijd is bull imo.

bicepscurlz voor de squats zegt al genoeg over het schema.

niet dat het zoveel uitmaakt als je nog maar net bezig bent...als je maar gewicht verplaatst

in principe is dat waar, maar WAAROM in hemelsnaam curlz voor squats?
Druist gewoon in tegen alle logica die ik rijk ben.
Prioriteiten zie je terug in de indeling van je week en dagschema, curlz ALWAYS lose. (tov squats)
En als ik dan kijk naar de belastingsverhouding curlz vs squats, neh... Not my piece of cake.

De squat is een relatief moeilijke oefening, die je aan wilt gaat leren als je lichaam al redelijk moe is....

de squat geeft een betere hormonale impuls, de squat zet zon 80% van je spieren aan het werk, de squat sterkt je strekgordel, de squat maakt gewoon een man van je! :D

in principe is dat waar, maar WAAROM in hemelsnaam curlz voor squats?
Druist gewoon in tegen alle logica die ik rijk ben.
Prioriteiten zie je terug in de indeling van je week en dagschema, curlz ALWAYS lose. (tov squats)
En als ik dan kijk naar de belastingsverhouding curlz vs squats, neh... Not my piece of cake.

De squat is een relatief moeilijke oefening, die je aan wilt gaat leren als je lichaam al redelijk moe is....

de squat geeft een betere hormonale impuls, de squat zet zon 80% van je spieren aan het werk, de squat sterkt je strekgordel, de squat maakt gewoon een man van je! :D

miss is het idd verstandiger hem er al op te wijzen, zie eens dat hij het over 2 jaar nog zo doet :)
ik zou elke beginner een 5x5-schema aanraden gewoon om de belangrijke compounds aan te leren

compounds aanleren doe je imo met (veel) singles, doubles en triples.

Beginners hebben imo weinig baat bij flinke massa toenames. kg of 5 tot 10 in het eerste jaar is mooi, makkelijk haalbaar en geeft tijd (en energie) voor, in mijn ogen, meer belangrijke zaken, als kracht, lenigheid en versterken van gewrichten.

• Topic Starter Topic Starter
@builderB:

Alle kritiek is welkom, waarvoor dank, maar geef dan eventueel ook even alternatieven/verbetervoorstellen. Een post afbranden is niet zo moeilijk, constructief commentaar leveren des te meer.

5-10kg is ongeveer ook het streven over een jaar bezien.

Terug
Naar boven