MuscleMeat

skinnyfat - Hoe beginnen

freecycle

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m98
Massa
96kg
goeiemiddag.

Ik ben 22 jaar, 1 meter 98 groot en een 102 kg. Ik ben niet moddervet maar mijn vet hoopt zich allemaal op aan mijn romp: mijn benen en armen zijn bijgevolg slank/gespierd maar heb een lekkere blubberbuik en manboobs.
Hier wil ik uiteraard graag vanaf.
een jaar geleden woog ik nog ongeveer 94 kg, de kilo's vliegen er dus bij.

Ik ben ongeveer anderhalve maand geleden begonnen met sporten.
Ik ga ongeveer 1 à 2 keer per week cardio lopen buiten ( 30 minuten/ 5-6 km)
en 1 tot 2 keer naar de sportschool waar ik eerst 20 minuten cardio doe en vervolgens 1,5 uur aan krachttraining doe.

Heb me vandaag voor de eerste keer opnieuw gewogen en helaas, 102,7 Kg... het gewicht blijft maar toenemen.

Wat doe ik verkeerd?

mvg

goeiemiddag.
Ik ben ongeveer anderhalve maand geleden begonnen met sporten.

Heb me vandaag voor de eerste keer opnieuw gewogen en helaas, 102,7 Kg... het gewicht blijft maar toenemen.

Wat doe ik verkeerd?

Misschien teveel af gaan op wat de weegschaal je 'vertelt' ipv de spiegel..?

Al het goed is krijg je er nu spiermassa bij en zal het vet heel langzaam minder worden. Dat je wat zwaarder wordt in het begin is imo dus niet vreemd.

En verder goed je voeding evalueren.

Als je VP naar beneden gaat, dan doe je het goed.

En gebruik de spiegel.

Even opspringen en wat nog nadeint moet je wegtrainen.

( laatste opmerking geldt niet voor vrouwen)

• Topic Starter Topic Starter
dat vetpercentage, hoe kan ik dat net teweten komen? Ik vind op internet enkele dingen zoals een vetkwab meten met een meetlat, maar dit lijken me niet echt heel betrouwbare methodes?

Stel je loopt 6 kilometer hard in 30 minuten met gewicht 102 kg zou je volgens de onderstaande tool 511 kcal verbanden.
http://www.looptijden.nl/hardlopen/calorieen

Dat is niet enorm veel, staat gelijk aan vijf matig gevulde scheppen whey, zo'n tien kleine appels of een paar bananen als we de onderstaande gegevens van gezondheidsnet.nl moeten geloven.

Top-10 fruit met meeste kcal (per portie)
  1. Avocado (170 kcal)
  2. Mango (105 kcal)
  3. Ananas (100 kcal)
  4. Kersen (105 kcal)
  5. Banaan (90 kcal)
  6. Druiven (80 kcal)
  7. Peer (60 kcal)
  8. Appel (60 kcal)
  9. Sinaasappel (55 kcal)
  10. Watermeloen (55 kcal)
Top-10 fruit minste kcal (per portie)
  1. Citroen (8 kcal)
  2. Passievrucht (20 kcal)
  3. Abrikozen (20 kcal)
  4. Lychee (20 kcal)
  5. Aardbei (25 kcal)
  6. Mandarijn (25 kcal)
  7. Grapefruit (25 kcal)
  8. Bessen (25 kcal)
  9. Nectarine (30 kcal)
  10. Kiwi (30 kcal)
Begin is goed, maar wil je afvallen kijk dan vooral naar je eetpatroon en doe meer cardio. Vergeet de krachtsport niet, want door meer spieren te hebben verbrand je meer kcal omdat die nu eenmaal energie nodig hebben.

Zou je kunnen plaatsen wat je eet? Zet daarbij dan ook hoeveel, dus zet niet alleen neer dat je bijvoorbeeld kip eet, of boterhammen, maar 100 gram gebakken kipfilet (in olijfolie), of 3 volkoren bruine boterhammen met pindakaas. Dan kunnen we je op basis van die gegevens een gedegen advies geven.

Meer cardio..?

Minder cardio en meer krachttraining zou ik adviseren. Cardio zit herstel (lees: spiergroei) in de weg, verbrand nauwelijks vet en je krijgt er honger van.

Intensieve KT en voeding aanpassen!

Ik ga ongeveer 1 à 2 keer per week cardio lopen buiten ( 30 minuten/ 5-6 km)

en 1 tot 2 keer naar de sportschool waar ik eerst 20 minuten cardio doe en vervolgens 1,5 uur aan krachttraining doe.

Probeer 3-4x per week naar de sportschool te gaan voor telkens een uur intensieve krachttraing eventueel gevolgd door stady state cardio met een hartslag van +/- 60% van max.

haha, is het nu meer of minder cardio dat ik moet doen?

in ieder geval ben ik nog bezig met cardio op te bouwen, 1 maand terug liep ik 2-3 km, 2 dagen terug heb ik er voor het eerst 7 gelopen. Die vooruitgang zie ik al wel!

heb even nagedacht over wat ik gisteren heb gegeten en denk dat ik op een doorsnee dag ongeveer 2500-3000 calorieën binnenkrijg. ( ik ben student dus daar komen nog wel regelmatige avonden bij met een hoge bierconsumptie; die ga ik proberen te minderen)

Na enig opzoekwerk zie ik dat ik ongeveer 1700 calorieën moet gebruiken wil ik kilo's verliezen en ben dus begonnen met een soort dieet-dagboek bij te houden om bewuster te worden van wat ik eet. ( een chocolaatje tussendoor begint al rap te tellen)

dit is wat ik tot nogtoe vandaag heb gegeten:

ontbijt:

Beleg: salami ( wou voor kip gaan maar die was op) : 60 kcal
2 sneden brood: 170 kcal
Appel: 60 Kcal

lunch:

slaatje met 2 tomaten, sla en 70 gram tonijn uit blik en wat yoghurtdressing: ongeveer 200 kcal
1 ei met 1 ui en 1 snede brood ( gebakken in een halve el olijfolie): nog eens ongeveer 200 kcal

zit nu dus op ongeveer 700 kcal voor ontbijt + lunch

* heb overigens mijn vetpercentage even berekent met zon tool op internet ( weinig accuraat maar misschien wel goed als richtlijn voorlopig) kwam uit op 25,6 %

Laatst bewerkt:
Weet je je caloriebehoefte al? Zoniet, bereken die eerst eens d.m.v. deze calculator -> http://www.caloriecalculator.nl/bmi-caloriebehoefte/

Ik neem aan dat je ook een ''slimme telefoon'' (smartphone) hebt. Download de app ''myfitnesspal'' , daarin kan je zien hoeveel calorie (koolhydraten, eiwitten enz.) hebt binnen gekregen.

Zoals gezegt, ga intensive kracht training doen 3/5x per week en daarnaast 3x 30 minuten cardio per week is zeker voldoende. Cardio is meer om een groter kcal tekort te krijgen, je vet verbranding te stimuleren en je conditie te verbeteren. Qua voeding zou ik niet alleen Kcal's tellen, maar ook kijken of je voldoende vetten (1g per lichaamsgewicht) en eiwitten (2/2,5g per lichaamsgewicht) binnenkrijgt. Daarna zou ik de rest opvullen met koolhydraten.
Probeer het bier echt te laten staan.
Verder een goed eetschema maken, een goed trainingschema en alles is mogelijk! :)

Sorry ben nog maar net bezig met fitness maar heb gelezen dat cardio goed is voor conditie en gewicht verlies maar ook dat teveel cardio ook spieren verbrandt dus welk resultaat wil jij ?

Ik ben sinds vorig jaar aan het afvallen van 143 kg tot 110 kg door rouwe groente en fruit met gestoomde kip en vis en eieren en nu sinds 1 maand elke dag (3 of 4 keer) korte (10 tot 20 minuten) intense oefeningen tot de spieren niet meer kunnen dan rust en na een paar uur die cyclus weer op nieuw (weet niet of dit gezond is en of het de beste resultaat heeft)

Ik wou eerst afvallen tot een bepaald gewicht en dan de rest omzetten in spier en aftrainen tot een gezond en fit resultaat ik weet niet wat jij in gedachte hebt.

er wordt hier aangehaald om ongeveer 2-2,5 graal eiwit per Kg lichaamsgewicht binnen te krijgen, voor mij komt dit uit op zon 200-250 gram...

hoe geraak je in godsnaam aan zo een aantal? stel dat ik standaard 70 gram eiwit kan halen uit mijn voeding ( ruwe schatting) zelfs dan nog zou ik 6 proteïne shakes per dag moeten consumeren? uitgaande van ongeveer 22g eiwit per portie.

Overigens, zijn proteïne shakes echt noodzakelijk? ik ben hier ietwat terughouden over ( heb verhalen gehoord over mensen die er net van bijkwamen in vetmassa) en ook is het redelijk prijzig voor een studentenbudget ( ik moet rond zien te komen met zon 50 euries in de week).

en stel dat ik dan toch proteïne shakes zou gaan gebruiken, gebruik ik die voor of na mijn training? ook als ik enkel cardio doe? en wat op rustdagen?

Laatst bewerkt:
x

Laatst bewerkt:
Macros berekenen obv percentages vind ik echt niet goed. Met bijvoorbeeld 15% van 3000kcal kom je op 50gr vet uit wat voor bijna iedereen (zonder aas) veel te weinig zou zijn, hoewel het misschien wel even goed gaat als je veel lichaamsvet hebt. Dan zou ik dat er wel nadrukkelijk bij vermelden omdat het later echt bijgesteld moet worden zeker als je hard traint, sport, of bij lager vet% uitkomt.

Beter is je minimale vet en proteine in grammen te berekenen obv je massa en dan de rest van je energiebehoefte opvullen met koolhydraten of wat je maar wilt. Factor 0.9 voor vet en inderdaad 2.0 voor proteine vind ik goede, hoewel dat niet precies nodig hoeft te zijn.

Voor spiermassa is uit studies minder dan 2*VVM genoeg gebleken, en zelfs met de helft daarvan kun je vooruit, maar er zijn indicaties dat herstel en neurotransmitters baat hebben bij nog veel hogere hoeveelheden zoals 3*VVM of meer. Eiwitten vullen ook goed, dus het kan deel uitmaken van je strategie tegen honger. Je moet het maar een beetje afwegen, ook vanuit praktisch oogpunt.

Met bijvoorbeeld 15% van 3000kcal kom je op 50gr vet uit wat voor bijna iedereen (zonder aas) veel te weinig zou zijn,

omdat het later echt bijgesteld moet worden zeker als je hard traint, sport,

50 gram vet in de vorm van meervoudig onverzadigd lijkt mij prima en meer dan voldoende. Waarom zou je meer willen?

Als je hard traint heb je meer koolhydraten nodig, geen vet lijkt mij. Maar, ik ben nieuwsgierig dus ben benieuwd naar je (Chris) ervaring.

Nee, normaal neem je 1kg eiwit per lichaamsgewicht, om je spieren niet af te breken, maar daarvan gaat ook niks groeien. 2/2,5 g per lichaamsgewicht zou ik zeker aanhouden als je gaat sporten en wilt afvallen.
Ga ja daar onder zitten, ga je 100% spier afbreken. Waarom zo hoog in koolhydraten gaan? Dat remt alleen maar de vet verbranding. Ts wilt graag afvallen, dan neem ik vet aan en geen spier.
Meeste eiwit kun je halen uit; vis, rood vlees, eiwitten gekookt of gebakken, kip, dit zijn al producten die je dagelijks binnen krijgt. Wat je te kort komt, kun je evt. Opvullen met eiwitshakes.

Vali, weet jij wat er gebeurt met al die eiwitten die overblijven nadat je lichaam een gedeelte heeft gebruikt voor opbouw en herstel..?

Voor zover ik heb gelezen heeft een teveel eiwit gebruik geen verdere effecten of bijwerkingen.

---------- Toegevoegd om 18:42 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:37 ----------

Als jij daar wel eens wat over hebt gelezen of gehoord, mag je mij een link sturen over het gevolg van teveel eiwit gebruik. En over teweinig vetten, vetten bevatten meerdere vitamines die je lichaam dagelijks nodig heeft. We hebben het dan over onverzadigde vetten.

Een teveel aan eiwit wordt omgezet in glucose en een teveel aan glucose wordt omgezet in vet.

Dat geldt als je met je Kcals boven je onderhoud gaat zitten, maar dat geld net zo voor vet en koolhydraten.
Daarom gaf ik als advies, kh omlaag en eiwitten omhoog om het te compenseren en het Kcal totaal gelijk/evenveel te houden.

Terug
Naar boven