AndroidHealthClinic

skinnyfat - Hoe beginnen

Dat geldt als je met je Kcals boven je onderhoud gaat zitten, maar dat geld net zo voor vet en koolhydraten.
Daarom gaf ik als advies, kh omlaag en eiwitten omhoog om het te compenseren en het Kcal totaal gelijk/evenveel te houden.

Ik vat 'm, wat je dan teveel aan eiwitten consumeert wordt omgezet in brandstof in de hoop dat het geen vet wordt. Ietwat dure eventuele brandstof, maar er valt wat voor te zeggen.

50 gram vet in de vorm van meervoudig onverzadigd lijkt mij prima en meer dan voldoende. Waarom zou je meer willen?

Als je hard traint heb je meer koolhydraten nodig, geen vet lijkt mij. Maar, ik ben nieuwsgierig dus ben benieuwd naar je (Chris) ervaring.
Je hebt genoeg vet voor gezonde hormoonproductie nodig, voor dat doel geloof ik toch zeker ook verzadigde vetten en/of een bepaalde verhouding verzadigd-onverzadigd.

Energie voor training inderdaad uit kh of (duurder) eiwitten.

ik zit aan 200 gr eiwit en zit in een kleine "cut" dus is zeker mogelijk

Per dag eet ik zo'n:
150 gr kippewit of paardenvlees
200 gr kippenborstfilet
1 whey shake (30 gram)
1 blik tonijn (155 gram)

Mijn volkoren pasta bevat ook wel wat eiwit, nog wat melk bij het ontbijt en de shake.

Als je een laag budget hebt, ga dan gewoon voor een extra stuk kip of vis ipv shakes.
Alhoewel, ff uitgerekend: 1 blik tonijn = 1 euro, 2 kg shake = 66 dagen, shake is 36 euro, tonijn 66 euro...
maar voeding is altijd beter dan supplementen

er wordt hier aangehaald om ongeveer 2-2,5 graal eiwit per Kg lichaamsgewicht binnen te krijgen, voor mij komt dit uit op zon 200-250 gram...

hoe geraak je in godsnaam aan zo een aantal? stel dat ik standaard 70 gram eiwit kan halen uit mijn voeding ( ruwe schatting) zelfs dan nog zou ik 6 proteïne shakes per dag moeten consumeren? uitgaande van ongeveer 22g eiwit per portie.

Overigens, zijn proteïne shakes echt noodzakelijk? ik ben hier ietwat terughouden over ( heb verhalen gehoord over mensen die er net van bijkwamen in vetmassa) en ook is het redelijk prijzig voor een studentenbudget ( ik moet rond zien te komen met zon 50 euries in de week).

en stel dat ik dan toch proteïne shakes zou gaan gebruiken, gebruik ik die voor of na mijn training? ook als ik enkel cardio doe? en wat op rustdagen?

Minstens 1 liter melk, 5 hele eieren, 200g+ vlees, bak kwark + rest voeding en je zit al goed. Simpel.

50 gram vet in de vorm van meervoudig onverzadigd lijkt mij prima en meer dan voldoende. Waarom zou je meer willen?
Nee, nee, nee, nee, nee, nee, en nog is nee.

Als jij denkt dat 50 gram meervoudig onverzadigd vet goed voor je is, heb je echt geen flauw idee waar je over praat.
Goede vetten voor hormoon-, specifiek testosteronproductie zijn verzadigde vetten. Volvette zuivel is een fantastische bron van vet, zitten zo'n 400 verschillende vetzuren in. Verder zijn eieren, vlees, roomboter, kokosolie, extra vierge olijfolie, avocado's en nootjes goede bronnen. En OP, wees aub niet in de veronderstelling, zoals zoveel dbb-leden, dat pindakaas en pinda's goede bronnen van vet zijn.

En wat betreft de hoeveelheid, zorg dat je minstens de 1g per kg lichaamsgewicht passeert. Wat betreft essentiele vetten (ArA en DHA) heb je aan een aantal eieren genoeg, 5+ per dag moet volstaan. Hoef je ook geen visolie supplement te nemen.

Een teveel aan eiwit wordt omgezet in glucose en een teveel aan glucose wordt omgezet in vet.
Eiwit wordt niet in zinvolle hoeveelheden omgezet naar vet.

Oja, dit is dbb

nvm ik laat je wel gewoon in je waan

Daar staat toch echt hetzelfde als dat ik beweer.

Namelijk dat als er een eiwit overschot is dit wordt omgezet in glucose en een glucose overschot wordt omgezet in vet.

Dat ze in dit artikel beweren dat het vrijwel onmogelijk is da's een ander verhaal. Tal van onderzoeken spreken dit tegen.

Maar, je lijkt me heel slim dus wat denk jij dan dat er gebeurt met een kcal. overschot in de vorm van eiwitten en koolhydraten..?

En dan niet weer een link plaatsen, maar kort en bondige tekst graag.

Namelijk dat als er een eiwit overschot is dit wordt omgezet in glucose en een glucose overschot wordt omgezet in vet.

Dat ze in dit artikel beweren dat het vrijwel onmogelijk is da's een ander verhaal. Tal van onderzoeken spreken dit tegen.

Maar, je lijkt me heel slim dus wat denk jij dan dat er gebeurt met een kcal. overschot in de vorm van eiwitten en koolhydraten..?
ik spreek ook niet tegen dat een overschot aan eiwit via gluconeogenese naar glucose omgezet kan worden, en dat bij een kcal overschot glucose naar vet omgezet kan worden. Ik zei alleen dat, als je isoleert op eiwit, eiwit niet in zinvolle hoeveelheden naar vet wordt omgezet, zie eerste link.

Omdat, zie tweede link, in het grote geheel de grote van je kcal overschot zorgt voor het aanzetten van vet. Je kan dit niet op een bepaalde macro aanwijzen, net als je niet het begin van een cirkel kunt aanwijzen. Meer eiwit verlaagt kh en vet oxidatie, meer kh verlaagt vet oxidatie, vet kan direct als vet worden opgeslagen. Zo balanceert de boel elkaar uit. Het zijn simpelweg verschillende energiesubstraten, een overschot aan energie wordt als reserve (vet) opgeslagen.

En dan niet weer een link plaatsen, maar kort en bondige tekst graag.

Volgensmij snap jij de doel van TS niet.
Hij wilt graag vet verliezen, en zou dus moeten cutten wat inhoud een Kcal te kort creëren.
Jij zegt, dat bij een kcal overschot ook eiwitten worden opgeslagen als vet, maar dat is voor TS niet van toepassing als hij onder zijn behoefte gaat eten. Hij zal hoger in eiwitten moeten zitten om zijn spieren te beschermen en extra te voeden tijdens zijn cut.

Ik heb alleen aan willen geven dat als men teveel eiwitten consumeert (meer dan zinvolle hoeveelheden :)) dat deze eiwitten dan worden omgezet in glucose (brandstof). Dat is ook niet erg, maar als er voldoende brandstof aanwezig is zal dit tenslotte worden omgezet in vet.

Als TS idd onder behoefte gaat eten dan is het geen punt, daar heb je gelijk in ;)

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
hehe, jullie discussie heeft me aangezet om zelf wat op te zoeken en ik denk dat ik wel min of meer weer snap wat de bedoeling is:

een calorie tekort creëren, echter wel zorgen dat ik zeker genoeg eiwitten binnenkrijg zodat het verlies zich niet voordoet in de spiermassa: vooral wat minder koolhydraten eten.

heb zoals hier aangeraden de app: my fitnesspal gedowload en is echt super handig echter zit ik met 1 probleem. Bij de lunch zit ik al ver boven mijn dagelijkse hoeveelheid cholesterol en heb ik voor 32% aan vetten gegeten. Dit komt vooral door de 2 eieren die ik heb gegeten. hoewel hierboven werd aangeraden om 5 eieren te eten lijkt me dit dus duidelijk te veel van het goede?
Van de hoeveelheid vet die ik binnenkreeg ziet het zo uit: 26g vet totaal waarvan 6g verzadigd, 7g onverzadigd en 0g transfer

Enkel wat betreft de training ben ik nog onzeker: enkelen beweren méér cardio, anderen beweren zo goed als stoppen met cardio en méér KT. wat is het nu?

klopt volgende redenering? : Dat als ik toch cardio doe, ik wat meer koolhydraten moet eten zodat ik zeker niet mijn eiwitten ga aanspreken voor energie?

overigens zit ik te denken om met dit schema te beginnen voor KT: http://stronglifts.com/5x5/
en dan nog wat buikspieroefeningen dit 3x per week en dan 2x per week cardio ( lopen, zwemmen, ...) eventueel met nog wat lichte cardio na de KT.

Laatst bewerkt:

Ik heb alleen aan willen geven dat als men teveel eiwitten consumeert (meer dan zinvolle hoeveelheden :)) dat deze eiwitten dan worden omgezet in glucose (brandstof). Dat is ook niet erg, maar als er voldoende brandstof aanwezig is zal dit tenslotte worden omgezet in vet.

Vet wordt opgeslagen en uiteindelijk netto niet verbrand omdat er genoeg andere stoffen te verbranden zijn, die stoffen worden in de praktijk nooit in relevante mate daadwerkelijk omgezet naar vet.

Voorkomt dus een hoop zorgen over high/low carb/protein diets want het komt gewoon neer op kcal in vs out en je minima aan macros halen.

---------- Post added at 14:20 ---------- Previous post was at 14:08 ----------

hehe, jullie discussie heeft me aangezet om zelf wat op te zoeken en ik denk dat ik wel min of meer weer snap wat de bedoeling is:

een calorie tekort creëren, echter wel zorgen dat ik zeker genoeg eiwitten binnenkrijg zodat het verlies zich niet voordoet in de spiermassa: vooral wat minder koolhydraten eten.
Genoeg eiwitten en vetten. Als die op het minimum zitten dan kun je dus alleen nog in koolhydraten minderen. En ook die wil je bijvullen voor prestaties, of dat nou elke dag is of per x dagen moet je maar proberen, uitzoeken, en zelf beslissen.

Zolang je de minimum hoeveelheden eiwit en vetten haalt kun je in elke macro minderen voor het kcal tekort.

Enkel wat betreft de training ben ik nog onzeker: enkelen beweren méér cardio, anderen beweren zo goed als stoppen met cardio en méér KT. wat is het nu?

klopt volgende redenering? : Dat als ik toch cardio doe, ik wat meer koolhydraten moet eten zodat ik zeker niet mijn eiwitten ga aanspreken voor energie?
Cardio is niet absoluut nodig maar wel goed voor je en kan je helpen doelen te bereiken. Decide for yourself.. leef je uit:

http://www.completehumanperformance.com/improving-strength-speed-and-power.html
http://www.completehumanperformance.com/so-you-want-to-run-endurance-training-for-strength-athletes-part-1.html
http://www.completehumanperformance.com/so-you-want-to-run-part-2.html

overigens zit ik te denken om met dit schema te beginnen voor KT: http://stronglifts.com/5x5/
en dan nog wat buikspieroefeningen dit 3x per week en dan 2x per week cardio ( lopen, zwemmen, ...) eventueel met nog wat lichte cardio na de KT.
Good to go.

Terug
Naar boven