Fitness Seller

Smithmachine squat slecht?

Framedrop

Ripped Bodybuilder
Waardering
160
Lengte
1m93
Ik las gisteren het e-book van stuart mcRobert over de noodzaak van goede techniek bij het trainen, en bij het deel over aquaten stond erbij dat het squatten in de smithmachine slecht is voor je door extra druk op de onderrug en dergelijke, plus dat de beweging omhoog neit natuurlijk is.
Wij hebben in de sportschool geen squatrack, en een mogelijkheid voor een andere gym is er ook niet aangezien er verder alleen maar echte healthcenters in de buurt zijn. Kunnen jullie mij vertellen of dit echt een lichaamsbreker is op de langere termijn of dat t wel meevalt? Ik was al lang blij dat ik eindelijke kon beginnen met squatten.

Het is niet optimaal. Je squat in de lijn en houding waarin het apparaat je forceert, niet waarin je zelf het beste staat of presteert. Is er geen andere manier waarop je kan squatten? Ik dacht dat TheNose het in zijn oude gym gewoon tussen twee bankjes deed, daar was ook geen squatrek.

Bij mij in de sportschool hebben we ook geen squat rek en met mijn eerdere ervaring met een smith machine (bil spier gescheurt) druk ik eerst de stang met gewichten omhoog uitstoten dan in mijn nek en dan squaten. Werkt ook prima maar boven de 100kg word het moeilijk uitstoten..:)

• Topic Starter Topic Starter
het probleem is inderdaad dat de geimprobiseerde manier ook niet altijd mogelijk is omdat alle idioten, vooral op maandag en woensdag, allemaal tegelijk massaal hun borst moeten trainen. en t is vrij druk altijd. Plus t feit dat ik slecht weet hoe ik t gewicht in mn nek zou moeten krijgen. ik ben ent begonnen emt de oefening en doe nog maar ene kilotje of 70, maar zelfs dat lijkt me vrij zwaar om in je nek te krijgen. ik train ook voornamelijk alleen, dus heb ook niet echt iemand om m dr bij te helpen.

Dan wordt het een lastig verhaal. Maar hoe doe je andere oefeningen dan zonder een goed rack? Oefeningen zoals barbbell rows, deadlifts, overhead presses etc? Of doe je die oefeningen gewoon van de grond?

Bedankt mannen! Ik zal het eens proberen :) karma voor jullie

Dan wordt het een lastig verhaal. Maar hoe doe je andere oefeningen dan zonder een goed rack? Oefeningen zoals barbbell rows, deadlifts, overhead presses etc? Of doe je die oefeningen gewoon van de grond?

Doe ze inderdaad vanaf de grond, en meot eerlijk zeggen dat ik er nooit bij stil heb gestaan dat dat misschien wel helemaal niet goed is. de meeste filmpjes die ik zag waren vanaf de grond, dus daar ging ik vanuit. verder beschrijvingen gelezen hier, en daar werd t volgens mij ook gewoon vanaf de grond gedaan. ik train nu volgens t schema in de '2 leuke artikels waarom fullbody beter is als split' oid. dus deadliften is er ff uit.

Ik zal binnenkort eens ene logje amken met vragen over mn trainingsschema.

Alvast bedankt voor de tips!

Bedankt mannen! Ik zal het eens proberen :) karma voor jullie

Doe ze inderdaad vanaf de grond, en meot eerlijk zeggen dat ik er nooit bij stil heb gestaan dat dat misschien wel helemaal niet goed is. de meeste filmpjes die ik zag waren vanaf de grond, dus daar ging ik vanuit. verder beschrijvingen gelezen hier, en daar werd t volgens mij ook gewoon vanaf de grond gedaan. ik train nu volgens t schema in de '2 leuke artikels waarom fullbody beter is als split' oid. dus deadliften is er ff uit.

Ik zal binnenkort eens ene logje amken met vragen over mn trainingsschema.

Alvast bedankt voor de tips!

Vanaf de grond is prima hoor met die oefeningen, maar ik vind het zelf altijd fijn om voor een rack te staan. Heb je altijd een plek waar ten minste geen mensen vlak langs je gaan lopen ofzo.

Bij een fullbody schema zou ik trouwens altijd deadliften, maar dat is mijn mening :)

ik heb ze ook geprobeerd in een smith maar das totaal niet te doen. ik voelde meteen zelf dat het geen natuurlijke beweging was.
Je moet loodrecht met rug naar beneden dan en das echt geen leuk gevoel in je onderrug. Als je naar de filmpjes van Rippetoe kijkt zie je ook dat je een hipdrive moet doen, iets wat je in een smith niet kan. kvond het ook irritant om die bar te uit de houder te halen op een smith. Met de bar achter je en goed op je rug ffkes omhoog gaan en die bar keren is ook niet alles.

er zijn tegenwoordig toch genoeg smiths die voor de rollbar nog een extra bar heeft met een vangen of haken

vb: [Link niet meer beschikbaar]

tis welliswaar geen perfect vervangmiddel voor een squatrack maar je zou er toch al iets met kunnen.

ze een basic squat rack of een free rack kost voor een gym toch geen kloot. Ik vraag me toch af wat voor een opleiding die manne krijgen soms als ze de squat al vergeten. Zelf voor een "cardiogym", moeste al die vrouwen wat squaten zouden ze minder klagen over hun spekreet.

en idd onderrug niet vergeten :p

Bij de Smith-squat moet je je voeten ook gewoon een eindje naar voren zetten (zo'n 30 cm van de stang af). Op die manier krijg je geen geforceerde squat, maar een andere soort squat (lijkt imo wel een beetje op de hack squat). Op zich goeie oefening voor je benen, hoor. Natuurlijk blijft de gewone squat wel de grootste basisoefening.

hmm ja ik squat ook met een smith machine en heb vaak pijn in mijn rug bij het omhoog gaan. niet chill dit.

ik krijg meestal pijn in mmn rug bij de laatste set, en als ik klaar ben en met de volgende oefening begin. mijn techniek is verder volgens mij redelijk in orde, en laat ook vaak even iemand meekijken om te controleren.

mischien toch neit zo goed voor je, maar die legpress ben ik ene beetje zat.
op onze smithmachine zitten iig geen haken waar je een gewone barbell in kan leggen.

in de smith zeker je voeten wat naar voren plaatsen zodat je een minder geforceerde houding hebt bij het squaten. Ik doe mijn squats ook nog steeds met smith

Een squat in een smith heet geen squat, maar een legpress.

Hmm, heb je een neckpress bankje?
Bij ons is er een stukje ruimte tussen de hoofdsteun en de stang, daar kan ik met mijn hoofd door en kan ik de stang in mijn nek nemen. Dan doe ik 3 stappen achteruit, daar staan dan 2 bankjes, mocht 't fout gaan... Is prima te doen, maar handig is anders.

squatten in de smith is idd erg k*t:D

Terug
Naar boven