AndroidHealthClinic

spiermassa behouden

Gast 146692

Novice
uitgeschakeld
Waardering
2
Ik ben een vrouw/meisje van 17 jaar. Ik begon ongeveer twee jaar geleden met fitnessen en het resultaat wat ik nu geboekt het vind ik eigenlijk wel prima zo. Vrienden zeggen ook dat ze me mooi gespierd vinden, maar dat het niet meer moet worden. Ik ben het hier mee eens, maar vraag me af hoe ik mijn spiermassa kan behouden zonder echt verder te groeien. Ik wil zeker wel blijven sporten, maar wil gewoon niet gespierder worden.. Misschien een beetje rare vraag maar hoe behoud ik het resultaat wat ik nu geboekt heb?

Ik ben een vrouw/meisje van 17 jaar. Ik begon ongeveer twee jaar geleden met fitnessen en het resultaat wat ik nu geboekt het vind ik eigenlijk wel prima zo. Vrienden zeggen ook dat ze me mooi gespierd vinden, maar dat het niet meer moet worden. Ik ben het hier mee eens, maar vraag me af hoe ik mijn spiermassa kan behouden zonder echt verder te groeien. Ik wil zeker wel blijven sporten, maar wil gewoon niet gespierder worden.. Misschien een beetje rare vraag maar hoe behoud ik het resultaat wat ik nu geboekt heb?

Door met enige frequentie (1x per week bijv.) exact datgene te blijven doen wat je op dit punt van ontwikkeling heeft gebracht.

• Topic Starter Topic Starter
Door met enige frequentie (1x per week bijv.) exact datgene te blijven doen wat je op dit punt van ontwikkeling heeft gebracht.

bedankt voor je reactie. Wat zou ik daarnaast kunnen doen dan? Ik sport nu 5x in de week
maandag: bicep, schouder en borst
dinsdag: benen
woensdag: tricep en rug
donderdag: rust
vrijdag: benen
zaterdag: upper body
zondag: rust

als ik nu 1 keer per week ga, sport ik maar 3 keer in de week. Vind dit zelf eigenlijk wel weinig en hou niet zo van cardio. Heb jij een goede aanrader als vervanging?

Zolang je niet boven onderhoud eet ga je niet meer groeien

bedankt voor je reactie. Wat zou ik daarnaast kunnen doen dan? Ik sport nu 5x in de week
maandag: bicep, schouder en borst
dinsdag: benen
woensdag: tricep en rug
donderdag: rust
vrijdag: benen
zaterdag: upper body
zondag: rust

als ik nu 1 keer per week ga, sport ik maar 3 keer in de week. Vind dit zelf eigenlijk wel weinig en hou niet zo van cardio. Heb jij een goede aanrader als vervanging?

Het fijne van het eenmaal bereikt hebben van een bepaald niveau, is dat het in verhouding veel minder moeite kost om het te behouden.
In principe is 1 a 2 keer per week, bijvoorbeeld in de vorm van een fullbody schema, meer dan genoeg.

Mocht je toch te veel energie hebben en/of je gaan vervelen, dan kun je in principe ook bovenstaande blijven doen.

Zo lang je maar steady state blijft qua trainingsgewichten, hoeveelheid volume (oefeningen/werksets) en niet te veel eet blijf je gewoon op hetzelfde niveau.
Immers, het lichaam krijgt dan geen extra prikkels meer waardoor verdere groei in kracht en massa niet nodig is.
Dat is waar het om draait, je lichaam geen 'reden' geven om zich verder aan te passen aan progressieve overbelasting.

Laatst bewerkt:
  • Topic Starter Topic Starter
@harpep @Drunkenmaster bedankt voor jullie reactie! Ga mijn bovenlichaam een keer per week trainen zodat ik het vast hou. Mijn benen nog twee keer per week, want die lopen nog iets achter, kan ik daar ook meer mijn focus op leggen.

Gewoon op onderhoud blijven eten zal genoeg moeten zijn lijkt me zo

En gewichten niet verhogen.

Terug
Naar boven