XXL Nutrition

spinning the way to go?

Dan was het geen spinning. Heel veel fitnesscentra gebruiken de naam spinning wel maar geven het niet. Spinning is een gedeponneerd merk van Johnny G.
Kans is dus groot dat je wel onder de naam spinning een les gekregen hebt maar dat het eigenlijk indoorcycling is. Indoorcycling is de verzamelnaam van al die concepten zoals RPM, Spinning, AALOcycling, Cirqels,...

Eigenlijk zijn die fitnesscentra strafbaar ;)

• Topic Starter Topic Starter
Zijn er een hele hoop dan!
De enige sportschool die zig er wel netjes aan oud is dus waar ik hier spin in Praag, die noemt het netjes indoor cycling!

spinning is denk het best om conditie op te bouwen en als je op je hartslag spint kun je het ook als cardio traning zien maar dan moet je niet zo zwaar gaan dus minder weerstand en meer snelheid dan moet het toch zeker wel lukken
succes ermee

Pfff... nou ben ik het écht even kwijt (een paar uur niet online geweest)
Ik hou er van om na KT nog 45 min mee te doen met spinnen (indoor cycling of whatever), beetje staan, zitten, harder, zachter, isoleren etc.
Thuis op m'n hometrainer doe ik ongeveer een snelheid van 20 (omwentelingen), besef wel dat ik dat een uurtje moet volhouden, niet zoals nu een half uurtje.

Maar wat verbrand ik nou? Wat ik binnen krijg qua eten is me helder, wat ik verbrand voor geen meter. Ik mag dus niet die Kcal-meter op m'n hometrainer geloven? (350 Kcal na een half uur ongeveer)
Wat ik met KT verbrand is me ook al vaag, dus wanneer ik nou eindelijk (nou ja, ben pas 3 weken écht bezig) m'n vetpercentage ga zien dalen is me ook een raadsel...

En ja die 70% regel: je verbrand dan RELATIEF het meeste vet.. dus niet netto meer dan als je een hogere intensiteit gebruikt.

quote]

Klopt helemaal, stel je verbrand bij lagere intensiteit 300kcal in de verhouding 50% vet en 50% koolhydraten dan verbrand je 150 vet en 150 koolhydraten.

Als je nu op een hogere intensiteit 600kcal verbrand in de verhouding 40% vet en 60% koolhydraten dan verbrand je dus RELATIEF minder vet, maar onder de streep wel meer 40% van 600 is namelijk 240g vet en 360g koolhydraten.

Genoemde grammen en kcal zijn voorbeelden.

En ja die 70% regel: je verbrand dan RELATIEF het meeste vet.. dus niet netto meer dan als je een hogere intensiteit gebruikt.

quote]

Klopt helemaal, stel je verbrand bij lagere intensiteit 300kcal in de verhouding 50% vet en 50% koolhydraten dan verbrand je 150 vet en 150 koolhydraten.

Als je nu op een hogere intensiteit 600kcal verbrand in de verhouding 40% vet en 60% koolhydraten dan verbrand je dus RELATIEF minder vet, maar onder de streep wel meer 40% van 600 is namelijk 240g vet en 360g koolhydraten.

Genoemde grammen en kcal zijn voorbeelden.

Hoe kom je aan die verhoudingen? Dat vind ik veel interessanter om te weten...

Zoals ik zei zijn de genoemde verhoudingen voorbeelden. Het kan ook zo zijn dat het in het echt 45/55 is of iets in die geest.
Ik probeer alleen uit te leggen hoe het zit met relatief en absoluut

Ok, het geintje relatief en absoluut ken ik al - ik dacht dat het werkelijk ergens op sloeg...
Voor je het weet is het nl. precies andersom...

Nee op hogere intensiteit ligt het percentage van koolhydraten verbranding hoger omdat het lichaam snelle energie leveranciers (glycogeen) nodig heeft. Glycogeen geeft sneller energie af aan het lichaam (sprinten) maar is ook eerder op.. (sneller uitgeput raken) daarna kan je nog wel door sporten maar op lagere intensiteit (vet verbranding)

Je zal nooit eerst 100% koolhydraten en dan 100% vet verbranden, het is altijd een combinatie van die 2

Aerobe en Anaerobe

De termen aeroob en anaeroob worden door sporters veel gebruikt. Maar wat is aeroob en anaeroob? Welke energiesystemen heb je? Waarom en hoe train je deze energiesystemen?

Om maar met de deur in huis te vallen de vertalingen:
"aeroob" betekent zuurstof, "an" betekent zonder, "anaeroob" betekent dus zonder zuurstof.
Hierbij hebben we het dan over verbranding en om specifieker te zijn, de verbranding van brandstof in de spieren.

De brandstoffen die de spieren kunnen gebruiken zijn:
creatinefosfaten (CP’s), koolhydraten, vetten en eiwitten.

Deze brandstoffen kunnen spieren gebruiken om je lichaam te laten bewegen. Afhankelijk van de soort inspanning wordt er gebruik gemaakt van één of meer van deze brandstoffen. Bij elke vorm van verbranding komt het erop neer dat deze stoffen in de spieren worden verbrand om energie vrij te maken. Bij aerobe verbranding gebruiken de spieren zuurstof om de brandstof helemaal op te branden. Bij anaerobe verbranding gebruiken de spieren geen zuurstof en hierbij kan ‘afval’ ontstaan. Dit afval wordt melkzuur genoemd.

Waarom gebruikt het lichaam dan niet altijd aerobe verbranding, vraagt u zich waarschijnlijk af? Dat komt doordat bij anaerobe verbranding er veel sneller energie voor het bewegen vrij kan worden gemaakt dan bij aerobe verbranding, omdat het lichaam dan (voldoende) zuurstof vanuit de longen naar de spieren moet vervoeren.

Bij een sprint van 10 tot 15 seconden gebruiken de spieren voornamelijk creatinefosfaten. Dit kan men onder het anaerobe systeem beschouwen, want bij deze verbranding wordt geen zuurstof gebruikt. Na 15 seconden zijn de creatinefosfaten in de spieren op en hebben de spieren een andere brandstof nodig.

Bij een intensieve inspanning van langer dan 15 seconden gebruikt men voor het grootste gedeelte koolhydraten. Hierbij worden de koolhydraten niet volledige verbrand, omdat er geen zuurstof in het verbrandingsproces gebruikt wordt. Hierbij komt melkzuur vrij.

Bij lange, rustige afstanden gebruiken de spieren voornamelijk vetten voor de verbranding. Hierbij gebruiken de spieren wel zuurstof en komt er geen melkzuur vrij. Hierbij kunnen de spieren ook nog kiezen voor de verbranding van koolhydraten, maar dan worden de koolhydraten wel volledig verbrand en komt er dus geen melkzuur vrij.

Heeft het lichaam geen creatinefosfaten en koolhydraten meer en blijf je de spieren intensief belasten, dan gaan de spieren eiwitten verbranden. Dit kan schadelijk zijn voor je spieren, want deze zijn opgebouwd uit eiwitten en worden dan dus afgebroken

Aerobe en Anaerobe

De termen aeroob en anaeroob worden door sporters veel gebruikt. Maar wat is aeroob en anaeroob? Welke energiesystemen heb je? Waarom en hoe train je deze energiesystemen?

Om maar met de deur in huis te vallen de vertalingen:
"aeroob" betekent zuurstof, "an" betekent zonder, "anaeroob" betekent dus zonder zuurstof.
Hierbij hebben we het dan over verbranding en om specifieker te zijn, de verbranding van brandstof in de spieren.

De brandstoffen die de spieren kunnen gebruiken zijn:
creatinefosfaten (CP’s), koolhydraten, vetten en eiwitten.

Deze brandstoffen kunnen spieren gebruiken om je lichaam te laten bewegen. Afhankelijk van de soort inspanning wordt er gebruik gemaakt van één of meer van deze brandstoffen. Bij elke vorm van verbranding komt het erop neer dat deze stoffen in de spieren worden verbrand om energie vrij te maken. Bij aerobe verbranding gebruiken de spieren zuurstof om de brandstof helemaal op te branden. Bij anaerobe verbranding gebruiken de spieren geen zuurstof en hierbij kan ‘afval’ ontstaan. Dit afval wordt melkzuur genoemd.

Waarom gebruikt het lichaam dan niet altijd aerobe verbranding, vraagt u zich waarschijnlijk af? Dat komt doordat bij anaerobe verbranding er veel sneller energie voor het bewegen vrij kan worden gemaakt dan bij aerobe verbranding, omdat het lichaam dan (voldoende) zuurstof vanuit de longen naar de spieren moet vervoeren.

Bij een sprint van 10 tot 15 seconden gebruiken de spieren voornamelijk creatinefosfaten. Dit kan men onder het anaerobe systeem beschouwen, want bij deze verbranding wordt geen zuurstof gebruikt. Na 15 seconden zijn de creatinefosfaten in de spieren op en hebben de spieren een andere brandstof nodig.

Bij een intensieve inspanning van langer dan 15 seconden gebruikt men voor het grootste gedeelte koolhydraten. Hierbij worden de koolhydraten niet volledige verbrand, omdat er geen zuurstof in het verbrandingsproces gebruikt wordt. Hierbij komt melkzuur vrij.

Bij lange, rustige afstanden gebruiken de spieren voornamelijk vetten voor de verbranding. Hierbij gebruiken de spieren wel zuurstof en komt er geen melkzuur vrij. Hierbij kunnen de spieren ook nog kiezen voor de verbranding van koolhydraten, maar dan worden de koolhydraten wel volledig verbrand en komt er dus geen melkzuur vrij.

Heeft het lichaam geen creatinefosfaten en koolhydraten meer en blijf je de spieren intensief belasten, dan gaan de spieren eiwitten verbranden. Dit kan schadelijk zijn voor je spieren, want deze zijn opgebouwd uit eiwitten en worden dan dus afgebroken

Kijk - hier heb ik wat aan!
Gruwelijk dank!

Terug
Naar boven