AndroidHealthClinic

split of fullbody

marinos

Novice
Waardering
0
Lengte
1m70
Massa
60kg
Wat is het voordeel van 6 dagen in de week aparte spiergroepen trainen vs 3 of 2 keer in de week full body?

En stel dat je dan maandag fullbody, donderdag fullbody en zaterdag fullbody is dat dan over trainen? (omdat je spieren dan soms maar 1 dag rust hebben) En is het dan beter bij fullbody (3x in de week) om bijvoorbeeld minder herhalingen doet, dus 2x10 bij alle oefeningen?

Je pakt minder sets/spiergroep per training maar wel vaker per week.

Met een split pak je bv 12 sets voor rug, 1x per week.
Met een FB bv 4 sets voor rug, 3x per week.

Lees dit topic eens helemaal door: http://forum.dutchbodybuilding.com/f141/split-naar-full-body-272626/

Maandag, donderdag en zaterdag een full body kan prima, er zit immers zo ongeveer 48 uur tussen. Ik geloof dat het aantal herhalingen bij FB in de regel gelijk is met een normale split, dus ergens tussen 3x8-12. Het verschil is dat je bij een FB minder oefeningen per spiergroep doet, en je meestal meer richt op compound oefeningen (die meerdere spiergroepen aanspreken).

• Topic Starter Topic Starter
Dank voor de reactie's.
En stel nou dat je dan 3x in de week traint, maar geen vast trainingsschema gebruikt, dus elke keer andere oefeningen, verschillende gewichten en verschillende frequentie (ene keer 2x12 andere keer 3x8 enz. enz.), dan zou je elke keer spierpijn moeten hebben denk ik, waardoor je spieren de hele tijd geprikkeld worden om te groeien.

Of zit ik hier mis?

Spierpijn is geen indicatie van groei...

Spierpijn is geen indicatie van groei...

Nee, maar je snapt wel wat ik bedoel toch?;) Je spieren zullen zich elke keer moeten aanpassen, wat (denk ik) gepaard gaat met groei.

De andere kant van het verhaal, het kan natuurlijk ook een zooitje worden omdat je bepaalde spieren te veel traint en andere te weinig. Want je hebt zo geen overzicht en gebalanceerd schema.

Nee, maar je snapt wel wat ik bedoel toch?;) Je spieren zullen zich elke keer moeten aanpassen, wat (denk ik) gepaard gaat met groei.

De andere kant van het verhaal, het kan natuurlijk ook een zooitje worden omdat je bepaalde spieren te veel traint en andere te weinig. Want je hebt zo geen overzicht en gebalanceerd schema.

Maak dan een schema waarin de afwisseling vaststaat?

Dank voor de reactie's.
En stel nou dat je dan 3x in de week traint, maar geen vast trainingsschema gebruikt, dus elke keer andere oefeningen, verschillende gewichten en verschillende frequentie (ene keer 2x12 andere keer 3x8 enz. enz.), dan zou je elke keer spierpijn moeten hebben denk ik, waardoor je spieren de hele tijd geprikkeld worden om te groeien.

Of zit ik hier mis?

Zou ik niet doen. Afwisseling is goed maar je moet niet overdrijven. Je wilt immers wel groeien op een oefening, oftewel steeds meer gewicht verzetten. Tijdens een oefening komen er scheuren in je spieren>daarna herstellen ze zich>volgende keer sloop je ze nog harder>spier denkt shit: moet het nog sterker maken. Beetje basaal gezegd maar daar komt het wel op neer.

Op een gegeven moment loop je vanzelf vast en wordt het tijd voor wat nieuwe prikkels. Zelf hoor ik vaak dat men om de 8 weken wisselt. Zelf vind ik dat wat kort, maar dat verschilt per persoon. Ook hoef je niet perse je hele schema af te wisselen. Je kunt ook af en toe een oefening eruit gooien en een ander erin, of doe andere grips. Of zoals je zelf zegt experimenteren met meer reps, meer setjes.

Je pakt minder sets/spiergroep per training maar wel vaker per week.

Met een split pak je bv 12 sets voor rug, 1x per week.
Met een FB bv 4 sets voor rug, 3x per week.

Voor echt spiergroei is uitputting nodig. Ik denk iet dat veel mensen tot uitputting kunnen gaan 3 keer per week met bvb de rug. Of je moet echt bij hit blijven. 1 set voor iedere spieroep tot failure gaan 3 ker per week.
Fb is leuk voor kracht opbouw (voor een beginner ook wat massa). Split is meer voor massa bouw.

Voor echt spiergroei is uitputting nodig. Ik denk iet dat veel mensen tot uitputting kunnen gaan 3 keer per week met bvb de rug. Of je moet echt bij hit blijven. 1 set voor iedere spieroep tot failure gaan 3 ker per week.
Fb is leuk voor kracht opbouw (voor een beginner ook wat massa). Split is meer voor massa bouw.

Alsof je met een FB of een UB/LB geen massa kunt winnen...
En verklaar "uitputting"?

Alsof je met een FB of een UB/LB geen massa kunt winnen...
En verklaar "uitputting"?
Uitputting iedere set zo ver gaan tot je zelf geen herhaling meer kan maken, liefst nog met 2 exra forced reps. Met FB of ub lb kan je wel massa winnen maar dan moet je wel iedere set of iig één a twee van de setjes tot failure gaan want anders is de spier niet voldoende uitgeput om tot massa aan te zetten. Een beginner zal nog wel zonder uitputting van de spier massa aan zetten maar na een paar jaar houd dat ook op.

Ik kan het iig niet met FB want om 3 dagen per week tot uitputting gaan is wat te veel gevraagt zonder aas. Met split weet ik dat mijn getrainde spier pas na 5-7 dagen volledig hestel is. Als je na 50 uur al hersteld bent train je iig nie hard genoeg met een split schema.

Uitputting iedere set zo ver gaan tot je zelf geen herhaling meer kan maken, liefst nog met 2 exra forced reps. Met FB of ub lb kan je wel massa winnen maar dan moet je wel iedere set of iig één a twee van de setjes tot failure gaan want anders is de spier niet voldoende uitgeput om tot massa aan te zetten. Een beginner zal nog wel zonder uitputting van de spier massa aan zetten maar na een paar jaar houd dat ook op.

Ik kan het iig niet met FB want om 3 dagen per week tot uitputting gaan is wat te veel gevraagt zonder aas. Met split weet ik dat mijn getrainde spier pas na 5-7 dagen volledig hestel is. Als je na 50 uur al hersteld bent train je iig nie hard genoeg met een split schema.

Want zonder tot failure te gaan kweek je geen massa? :rolleyes:
Wat een bullshit.

Je kunt het wel zonder failure doen alleen moet je dan veel volumme gaan draaien om tot uitputting te komen van de spier watovereen komt met een soort van failure. En nee dat is geen BS ik spreek uit ervaring van mij zelf en van veel wedstrijd atleten en hun begeleiders. Maa rik zie dat jij 18 bent en dus nog veel over bodybuilding moet leren, maar dat geeft niet. Allesop zijn tijd 10 jaar geleden dacht ik namelijk net zo omdat mensen zonder echte kennis dit ook altijd riepen.

Je kunt het wel zonder failure doen alleen moet je dan veel volumme gaan draaien om tot uitputting te komen van de spier watovereen komt met een soort van failure. En nee dat is geen BS ik spreek uit ervaring van mij zelf en van veel wedstrijd atleten en hun begeleiders. Maa rik zie dat jij 18 bent en dus nog veel over bodybuilding moet leren, maar dat geeft niet. Allesop zijn tijd 10 jaar geleden dacht ik namelijk net zo omdat mensen zonder echte kennis dit ook altijd riepen.

:roflol:

Of split en full body combineren.
Stel dat ik bijvoorbeeld Donderdag full body doe, zaterdag lower body en maandag uper body.
Full body: gewoon alles
lower body: Is dat dan alleen benen, kuiten en buikspieren of zo?
uper body: rug , borst , schouders , biceps , triceps

Heb eigenlijk geen topic kunnen vinden met oefeningen en schema's voor uper en lower body, heeft iemand deze toevalig paraat?:P

6keer trainen = overtraining imo

Wanneer er goed rekening wordt gehouden met de supercompensatie kan 6 keer per week zeker je volume doen toennemen. Kijk bijvoorbeel naar het volumetrainingsprogramma dat Arnold Schwarzenegger populariseerde. Waarbij het lichaam 2 keer per week het hele lichaam trainde in 6 dagen.

Heb eigenlijk geen topic kunnen vinden met oefeningen en schema's voor uper en lower body, heeft iemand deze toevalig paraat?:P

Oefeningen voor UB/LB zijn meestal de gewone compounds met lichte isolatie.

Wanneer er goed rekening wordt gehouden met de supercompensatie kan 6 keer per week zeker je volume doen toennemen. Kijk bijvoorbeel naar het volumetrainingsprogramma dat Arnold Schwarzenegger populariseerde. Waarbij het lichaam 2 keer per week het hele lichaam trainde in 6 dagen.

Arnold is niet echt een goed voorbeeld voor de gemiddelde naturel.

ja want wat voor Arnold werkt met zijn meest gifted genen en anabolica werkt natuurlijk ook voor een doorsnee beginner :rolleyes:

ja want wat voor Arnold werkt met zijn meest gifted genen en anabolica werkt natuurlijk ook voor een doorsnee beginner :rolleyes:

Het gaat niet over het AAS gebruik, maar over de supercompensatie. (Het moment dat de spier weer geprikkeld kan worden)

Het gaat hierbij om een goede "compensatie" tussen herstel en training.
Wanneer het herstel van de spieren te langdurig is, kan dit invloed hebben op de gemaakte prestaties. Hetzelfde zal zijn wanneer de spier te kort hersteld.
Over het algemeen gaan we uit van 48 uur spierherstel. Dus na deze kan je de spier gewoon weer prikellen.

Terug
Naar boven