XXL Nutrition

split of fullbody

Mwah als ik heftig train is 48 uur te kort.
BVB een rug dagje van mij.

BOR 4 setjes tot failere
Machine row 3 setjes tot failure
Chinnen 4 setjes tot failure
Latpulldown 3 setjes tot failure
Deadlift 4 setjes laatste setje tot failure

Als ik 48 uur weer deze training doe kan ik niet het zelfde gewicht meer hanteren of meer gewicht er op gooien of meer reps maken. Wacht ik 7a8 dagen en ik kan meer gewicht pakken of ik kan meer reps maken met het zelfde gewicht.

Soms doe ik wel eens minder of meer gewicht en dan pak ik meer of minder setjes reps.
Maar meestal ga ik tot failure en dan doe ik nog 2 a 3 forced reps of 1a2 rest/pauze setjes 15 sec na de werkset.

BOR 4 setjes tot failere

Als ik 48 uur weer deze training doe kan ik niet het zelfde gewicht meer hanteren of meer gewicht er op gooien of meer reps maken. Wacht ik 7a8 dagen en ik kan meer gewicht pakken of ik kan meer reps maken met het zelfde gewicht.

Soms doe ik wel eens minder of meer gewicht en dan pak ik meer of minder setjes reps.
Maar meestal ga ik tot failure en dan doe ik nog 2 a 3 forced reps of 1a2 rest/pauze setjes 15 sec na de werkset.

Damn...

BOR 4 setjes tot failere

Zucht*

Intensief trainen met gewichtsbelasting beschadigd het spierweefsel. Deze beschadigingen vormen de impuls voor de spier om nieuwe eiwitten op te bouwen.
Niet alleen om het verloren gegane aan te vullen, doch evenzeer om iets extra's op te bouwen om een volgende maal beter opgewassen te zijn tegen de belasting. Het opbouwen van die extra spiereiwitten in de vorm van myofibrillen, noemen we supercompensatie. Zowel het herstel van het spierweefsel tot het uitgangsniveau als de gewenste supercompensatie zijn alleen mogelijk wanneer het organisme voldoende gelegenheid hiervoor krijgt.
Het herstel na de training kan in tweecomponenten worden ondergescheiden.

* herstel van het gehele lichaam (algemeen herstel)
* herstel van de getrainde spiergroep(en) (lokaal herstel)

Voor het algemeen herstel is in de regel niet meer dan een halve dag nodig. Mits men voldoende rust neemt.
Voor het lokaal herstel en de supercompensatie moet meer tijd worden uitgetrokken.
Voorbijgaand aan individuele verschillen (bij de een gaat het aanmerkelijk sneller als bij de ander) kunnen we de tijd die nodig is voor herstel en supercompensatie van een getrainde spiergroep stellen op zo'n 48 tot 72 uur. In de praktijk wil dat zeggen dat een intensief getrainde spiergroep niet binnen twee dagen opnieuw zwaar belast moet worden. Na 96 uur (4 dagen) wordt het extra opgebouwde spiereiwit weer afgebroken. Willen we deze afbraak voorkomen dan dient er dus niet meer dan vier dagen te verlopen tussen de trainingen voor een spiergroep.

BOR 4 setjes tot failere

Exact mijn rugtrainingdag, alleen andere volgorde...werkt goed niet?:cool:

Ik doe daarna nog schouders, maar die ga ik verschuiven naar de volgende dag denk ik.

Laatst bewerkt:
Willen we deze afbraak voorkomen dan dient er dus niet meer dan vier dagen te verlopen tussen de trainingen voor een spiergroep.

Nogal kort door de bocht, niet?
Als het is zoals jij stelt is iedereen die met een split traint, fout bezig.

Ik denk dat een juiste verhouding tussen rust en training inderdaad een belangrijke factor is bij het vergroten van je spiermassa. Ik zeg echter niet dat het een must is bij het vergroten van de spier.

adriaan, je verkoopt echt een hoop stront.
Na 96 uur (4 dagen) wordt het extra opgebouwde spiereiwit weer afgebroken. Willen we deze afbraak voorkomen dan dient er dus niet meer dan vier dagen te verlopen tussen de trainingen voor een spiergroep.
Dus als ik maandag borst doe, moet ik absoluut weer vrijdag borst trainen anders ga ik spieren verliezen.

Please, gtfo

adriaan, je verkoopt echt een hoop stront.

Dus als ik maandag borst doe, moet ik absoluut weer vrijdag borst trainen anders ga ik spieren verliezen.

Please, gtfo

Voor de duidelijkheid, ik verzin deze theory van supercompensatie niet zelf! Hij is wetenschappelijk onderzocht.
En als je kan lezen kan je zien dat ik niet ontken dat spiermassa buiten de supercompensatie wel degelijk mogelijk zal zijn.
Overigens spiereiwitten is niet per definitie je spiermassa.

Affijn ieder zo zn ding, maar ik hou me deels vast aan de theory van supercompensatie. If you like it or not.

Maar licht het dan niet aan de intensiteit van een trainig die bepaald waneer de supercompensatie plaats vind?

Kan het zijn dat je ook meer intensiteit en vollume kan draaien zodat er meer dan 72 uur herstel nodig is? Ik denk namelijk dat die indicatie van 72 uur maar voor een bepaalde intensiteit en vollume geld.

Jah dus dat kan... Wat een onzin om je precies aan de 48 of 72 uur te houden.
Luister naar je lichaam dan weet je zeker hoeveel rust nodig is.

Kan indd wel maar dan moet ik wel lichter gaan trainen dan hoe ik nu train anders breek ik meer af dan dat ik opbouw merk ik.

• Topic Starter Topic Starter
Heeft iemand een leuk split schema voor 4 a 5 dagen sporten? Kwam zelf [Link niet meer beschikbaar] tegen, wat vinden jullie daarvan?

Opzich maakt die afbraak na 4 dagen niet uit omdat je met de zware compound oefening alles tog wel blijft prikkelen waardoor die 4 dagen er niet toe doet.

Jah maar ik kan dan die dag ook geen zelfde gewichtn en herhalingen hanteren.

Terug
Naar boven