Fitness Seller

Squat volume en intensiteit

Ik werk altijd via het percentage schema, het objectieve schema dus. Daarbij valt me op dat de eerste sets altijd relatief een eitje zijn, maar de zwaarte ook hier weer eens letterlijk in de laatste setjes zit. Wanneer ik de allerlaatste set volledig kan volmaken weet ik dat een te laag gewicht gekozen heb. Als streven hou ik aan dat ik maximaal 2 reps minder dan beoogd mag missen. Daarbij is de uitvoering en niet failure van belang. Als ik een oefening technisch niet meer goed uit kan voeren, train ik niet meer wat ik wilde trainen stop ik ook.

Oftewel
12 reps --> Laatste set minimaal 10
6 reps --> Laatste set minimaal 4
4 reps --> Laatste set minimaal 3

Als je 16 sets doet voor 1 lichaamsdeel dan ga je echt niet elke set 1-2 reps weg van failure. Zo voelt het maar het is flinke tijdverspilling. Als je 1 set echt goed doet kan je daarna niet nog 15 andere doen met dezelfde intensiteit. 1-2 reps van failure is dat die laatste rep tergend langzaam gaat en dat je nog net de bar kan racken.

Als je 16 sets doet voor 1 lichaamsdeel dan ga je echt niet elke set 1-2 reps weg van failure. Zo voelt het maar het is flinke tijdverspilling. Als je 1 set echt goed doet kan je daarna niet nog 15 andere doen met dezelfde intensiteit. 1-2 reps van failure is dat die laatste rep tergend langzaam gaat en dat je nog net de bar kan racken.

Het scheelt dat ik altijd compound exercises doe, en full body volg dus vrijwel nooit aan 16sets per lichaamsdeel kom

Ik zie het meer zo. Dat als je de bar rackt terwijl je er nog 1-2 had gekund, dat je dan zoveel reps van failure afzit.

Terug
Naar boven