Fitness Seller

Squatten echt nodig

dave2007

Dutch Bodybuilder
Waardering
23
Een vraagje over squaten. Met deze oefening kom ik gewoon weg niet op gang, maak geen enkele progressie. Deadliften vind ik daarentegen echt een fijne oefening. Kun je squatten skippen en vervangen door leg press en leg curl (en andere beenoefeningen) en toch je been en bilspieren goed ontwikkelen? Ik weet dat je met squatten je hele lijf aanpakt t/m buikspieren aan toe.

Naar mijn mening is squatten essentieel voor een goede ontwikkeling van je benen.

Je kan wel 5 isolatie oefeningen doen, maar squatten is toch de basis ;)

Progressie is niet het belangrijkst (als je het hier teminste over het gewicht heb). Zorg gewoon voor een juiste uitvoering, 8-10 reps, en zorg dat je alles uit je setjes haalt, dan komen de resultaten vanzelf.

Hoeveel gewicht pak je?
Voedingsschema?
Trainingsschema?
Heb je een trainingspartner?

etc.. belangrijk!

Een vraagje over "squatten">squaten. Met deze oefening kom ik gewoon weg niet op gang, maak geen enkele progressie. Deadliften vind ik daarentegen echt een fijne oefening. Kun je squatten skippen en vervangen door leg press en leg curl (en andere beenoefeningen) en toch je been en bilspieren goed ontwikkelen? Ik weet dat je met squatten je hele lijf aanpakt t/m buikspieren aan toe.

Doe je 3x je eigen lichaamsgewicht, dan zou je weleens aan je absolute max daarvan kunnen zitten. Alles daaronder: je doet iets verkeerd of je doet je best niet.

Er is geen ware vervanging voor squats.

Doe je 3x je eigen lichaamsgewicht, dan zou je weleens aan je absolute max daarvan kunnen zitten. Alles daaronder: je doet iets verkeerd of je doet je best niet.

Haha, mooi verwoord!

OT: In principe in geen enkele oefening 'verplicht'. Maar als je squat wilt vervangen, zul je al minstens de volgende oefeningen moeten doen om in de richting van hetzelfde effect te komen:

Leg press, leg extension, leg curl, hyperextension en iets voor je abs.

front squat

beetje overdreven :P we zijn niet allemaal ronnie coleman
Misschien niet. Maar iedere man kan 2x zijn eigen gewicht kniebuigen. Misschien niet als je een been mist, maar dat is dan ook het enige excuus. Vandaar dus mijn opmerking. Want ik zie hier toch wel eens mensen klagen over geen resultaat met kniebuigen, en dan zie je dat ze al een jaar met 70 kg trainen. Ja, dan kan ik me voorstellen dat je geen vooruitgang boekt. Een trap oplopen met twee treden tegelijk is dan letterlijk zwaarder.

Dus als TS momenteel 200+ buigt, dan moet ik mijn bek houden. Anders blijf ik bij mijn standpunt.

if you want to squat moaar you need to squat moaarr

Hoe is je uitvoering van de squat? Let je wel op een goede houding?

Want squaten is (persoonlijk) een hele relaxte oefening, lekker die bovenbenen afbeulen.
En na het squaten amper de trap af kunnen lopen zonder je je benen voelt trillen.. heerlijk!

Misschien niet. Maar iedere man kan 2x zijn eigen gewicht kniebuigen. Misschien niet als je een been mist, maar dat is dan ook het enige excuus. Vandaar dus mijn opmerking. Want ik zie hier toch wel eens mensen klagen over geen resultaat met kniebuigen, en dan zie je dat ze al een jaar met 70 kg trainen. Ja, dan kan ik me voorstellen dat je geen vooruitgang boekt. Een trap oplopen met twee treden tegelijk is dan letterlijk zwaarder.

Dus als TS momenteel 200+ buigt, dan moet ik mijn bek houden. Anders blijf ik bij mijn standpunt.

Bedoel je met dat buigen weer een andere oefening? Zo ja welke? Zo nee, ik squat nu 100 kg, ben begonnen met alleen de stang. Dat is nu 2 maanden geleden. Ik zou dan dus volgens jou nu al ongeveer 143 kg moeten kunnen met mijn gewicht? Of is dat wat ik straks iig zou moeten kunnen?

Hoe is je uitvoering van de squat? Let je wel op een goede houding?

Want "squatten">squaten is (persoonlijk) een hele relaxte oefening, lekker die bovenbenen afbeulen.
En na het "squatten">squaten amper de trap af kunnen lopen zonder je je benen voelt trillen.. heerlijk!

Hoe kan je dat nu een relaxe oefening noemen :/ Ga je op autopiloot ofzo, want ik moet mij erg concentreren dat ik aan alles denk om het zo goed mogelijk uit te voeren!

Bedoel je met dat buigen weer een andere oefening? Zo ja welke? Zo nee, ik squat nu 100 kg, ben begonnen met alleen de stang. Dat is nu 2 maanden geleden. Ik zou dan dus volgens jou nu al ongeveer 143 kg moeten kunnen met mijn gewicht? Of is dat wat ik straks iig zou moeten kunnen?

Kniebuigen is het officieele Nederlandse woord voor squat.

En ja, het is wat je ooit zal kunnen, niet wat je de eerste keer gelijk moet kunnen. Sommigen zullen het snel halen, anderen langzaam, nog weer anderen helemaal nooit omdat ze het niet kunnen opbrengen om zwaar genoeg te trainen. Maar met 2x je lichaamsgewicht zitten we heeeeeel voorzichtig.

Als iemand net 1x zijn lichaamsgewicht doet en geen progressie meer maakt, dan is het 100% zeker dat er iets fundamenteel verkeerd gedaan wordt. Dan kan je wel van oefening veranderen, maar blijkbaar weet TS niet hoe je in het algemeen problemen moet aanpakken. Wat als leg press hetzelfde probleem oplevert? Nog maar van oefening wisselen? Succesvol trainen is leren om problemen op te lossen. Als je dat jezelf aanleert, komen de resultaten vanzelf.

ps. Goede progressie voor slechts 2 maanden!

Kunnen je benen groeien zonder squat? Ja
Groeien ze veel beter met squat? Ja

Goed squaten is mijn inziens heel moeilijk. Heb er zelf grote moeite mee: hoe zet ik mn voeten, hoe zet ik mijn benen, hoe diep zak ik... Krijg zelf heel snel last van mijn knieen als ik de nuances iets anders leg dan "normaal". Bovendien heb ik door die focus aardig wat moeite met 1¼x mij lichaamsgewicht.
Vind daarom wat dj_phreak zegt wat ongenuanceerd. Als ik 100kg doe, doe ik echt wel mijn best. Dat doe ik ook als ik 260kg legpress (verhoudingen zijn zoek).
Maar ben het gedeeltelijk wel met hem eens: als je niet meer vooruit gaat (welke oefening dan ook), doe je iets verkeerd of zit je aan je max. Situaties als blessures en kwetsbaarheden ed buiten beschouwing gelaten.

Terug
Naar boven