XXL Nutrition

Squatten echt nodig

Kniebuigen is het officieele Nederlandse woord voor squat.

En ja, het is wat je ooit zal kunnen, niet wat je de eerste keer gelijk moet kunnen. Sommigen zullen het snel halen, anderen langzaam, nog weer anderen helemaal nooit omdat ze het niet kunnen opbrengen om zwaar genoeg te trainen. Maar met 2x je lichaamsgewicht zitten we heeeeeel voorzichtig.

Als iemand net 1x zijn lichaamsgewicht doet en geen progressie meer maakt, dan is het 100% zeker dat er iets fundamenteel verkeerd gedaan wordt. Dan kan je wel van oefening veranderen, maar blijkbaar weet TS niet hoe je in het algemeen problemen moet aanpakken. Wat als leg press hetzelfde probleem oplevert? Nog maar van oefening wisselen? Succesvol trainen is leren om problemen op te lossen. Als je dat jezelf aanleert, komen de resultaten vanzelf.

ps. Goede progressie voor slechts 2 maanden!

Aha, goed dat ik dit weet. Ik wist zelf al niet welk einddoel ik zou moeten hebben met de squat. Ik ga dan nu die 2 keer lichaamsgewicht aanhouden. Dat zal ook steeds veranderen, want in die 2 maanden ben ik ook 7 kilo zwaarder geworden :)

Je kunt ook nog gaan voetballen

Hoe kan je dat nu een relaxe oefening noemen :/ Ga je op autopiloot ofzo, want ik moet mij erg concentreren dat ik aan alles denk om het zo goed mogelijk uit te voeren!

Hoelang squat jij al?
In het begin is het natuurlijk allemaal ff wennen en kijken hoe het moet, en waar moet je op letten enz.
Maar na een tijd squaten dan gaat het toch gewoon steeds beter en beter?

Goed "squatten">"squatten">squaten is mijn inziens heel moeilijk. Heb er zelf grote moeite mee: hoe zet ik mn voeten, hoe zet ik mijn benen, hoe diep zak ik... Krijg zelf heel snel last van mijn knieen als ik de nuances iets anders leg dan "normaal". Bovendien heb ik door die focus aardig wat moeite met 1¼x mij lichaamsgewicht.
Goed kniebuigen is inderdaad veel moeilijker dan het op het eerste gezicht lijkt.

Vind daarom wat dj_phreak zegt wat ongenuanceerd. Als ik 100kg doe, doe ik echt wel mijn best. Dat doe ik ook als ik 260kg legpress (verhoudingen zijn zoek).
Ongenuanceerd is my middle name. :D Maar dat jij je best doet geloof ik graag. Alleen is dat nooit het hele verhaal. Persoonlijk voorbeeld: ik heb met bankdrukken ooit bijna 5 jaar stil gestaan op hetzelfde gewicht. Ik deed zo erg mijn best dat ik er ontstoken schouderkapsels aan overhield. Maar omdat ik inzet niet combineerde met inzicht was het resultaat nul komma nul.
Dus in jouw geval: je zegt dat er een enorm verschil is tussen je leg press en je squat. Weet je al waarom? Wat ben je aan het doen om er achter te komen waar het probleem ligt? Want dat er ergens een zwakke schakel is, dat is duidelijk. Dan is het net zoals met alles: zoekt, en gij zult vinden. Vind het probleem, los het op, en niet alleen kan je dan meer kniebuigen, maar je hebt ook nog eens jezelf aangeleerd kritisch naar alle facetten van je trainen te kijken. Een manier van denken die je daarna op alle oefeningen kunt toepassen om beter te worden.

Dus in jouw geval: je zegt dat er een enorm verschil is tussen je leg press en je squat. Weet je al waarom? Wat ben je aan het doen om er achter te komen waar het probleem ligt? Want dat er ergens een zwakke schakel is, dat is duidelijk. Dan is het net zoals met alles: zoekt, en gij zult vinden. Vind het probleem, los het op, en niet alleen kan je dan meer kniebuigen, maar je hebt ook nog eens jezelf aangeleerd kritisch naar alle facetten van je trainen te kijken. Een manier van denken die je daarna op alle oefeningen kunt toepassen om beter te worden.

Disbalans tussen de verschillende bovenbeenspieren en een soort vergroeing waardoor je een patella femoraal-achtig syndroom krijgt. Lang veel last van gehad. Ben nu blij dat ik benen aardig kan trainen, zeker omdat de dokter ook heeft gezegd dat aansterken van die spieren de oplossing is. Ben me nu dus eerst aan het focussen op quads (legpress, leg extension). Hams lopen goed door SL deadlift. Als ik echt totaal geen klachten meer heb zal ik weer voorzichtig gaan squaten (doe t nu helemaal niet meer), zit nu een hoop angst in door het verleden...
Komt wel goed, alleen uitkijken voor overbelasting.

Squat nu 2/3 maanden en ik ga ook al op autopiloot zo moeilijk is het nou okalweer niet.

In het begin gewoon weinig gewicht zodat je goed op je uitvoering kan letten daarna gewoon steeds iets meer gewicht erop en knallen maar!

Vind squat en bench press persoonlijk de meest relaxte oefeningen.

imo kan je hem skippen maar het is toch een erg goeie oefening ;)

The Squat
Down this road, in a gym far away,
A young man was heard to say,
“ No matter what I do, my legs won’t grow.”
He tried leg extensions, leg curls, and leg presses, too.
Trying to cheat, these sissy squats he’d do.
From the corner of the gym where the big men train,
Through a cloud of chalk and the midst of pain,
Where the noise is made with big Forty-Fives,
A deep voice bellowed as he wrapped his knees.
A very big man with legs like trees.
Laughing as he snatched another plate from the stack,
Chalking his hands and in a monstrous bark,
Said,”Boy, stop lying and don’t say you’ve forgotten,
The trouble with you is you ain’t been
SQUATTIN’.”

squatten is het meest lekkerste en effectiefst oefening dat er bestaat ;)

The Squat
SQUATTIN’.”

cool! karma!

The Squat
SQUATTIN’.”

True, true!

Dat de goed uitgevoerde squat een goede oefening is is duidelijk. Ik vindt echter de leg press - maar dan met 1 been tegelijk - een fijnere oefening om te doen voor puur de benen. Squats doe ik vaak (2 op de 3 keer) wanneer ik een been dagje heb, de 1-legged-legg-press (zeg maar eens tien keer achter elkaar!) doe ik altijd.

Een vraagje over "squatten">squaten. Met deze oefening kom ik gewoon weg niet op gang, maak geen enkele progressie. Deadliften vind ik daarentegen echt een fijne oefening. Kun je squatten skippen en vervangen door leg press en leg curl (en andere beenoefeningen) en toch je been en bilspieren goed ontwikkelen? Ik weet dat je met squatten je hele lijf aanpakt t/m buikspieren aan toe.

Ik heb nog nooit goed ontwikkelde benen gezien van iemand die nooit een vorm van Squats heeft gedaan.

Maar bij squat druk je toch niet puur het stang gewicht , ook druk je je eigen lichaamsgewicht omhoog :p.

Is ademhalen echt nodig?

Nog zo'n retorische vraag...

ik squat niet, me benen groeien als kool.. idem deadlift.. EN bench.. alles groeit zonder die shit.. Yooowiiieeee!!

---------- Toegevoegd om 15:36 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 15:35 ----------

Ik heb nog nooit goed ontwikkelde benen gezien van iemand die nooit een vorm van Squats heeft gedaan.

in me spiegel zie ik da.. :rolleyes:

Terug
Naar boven