MuscleMeat

Squatten

Extend

Competitive Bodybuilder
Waardering
0
Ik squat nu al een paar weken maar ik weet nu zeker dat ik iets fout doe. Soms als ik klaar ben met squatten kotm er zn stekende pijn bij mijn onderrug die best wel snel over is. Nu had ik ergens gelezen dat je juist wel of niet je onderrug moet krommen omdat tegen te gaan, en ik weet niet meer wat. Iemand tips?

Extend zei:
Ik squat nu al een paar weken maar ik weet nu zeker dat ik iets fout doe. Soms als ik klaar ben met squatten kotm er zn stekende pijn bij mijn onderrug die best wel snel over is. Nu had ik ergens gelezen dat je juist wel of niet je onderrug moet krommen omdat tegen te gaan, en ik weet niet meer wat. Iemand tips?
Je moet je rug hol houden, dan heb je nergens last van.

Onderrug hol houden, en goed je reet naar achter steken. In het begin gewoon met wenig gewicht ff de beweging onder de knie krijgen. Het beste is natuurlijk om iemand die r verstand van heeft eventjes met je mee te laten kijken!

je moet je rug idd hol houden, en proberen een btje recht op te houden, de stang moet in een rechte lijn op en neer gaan tijdens een squat. als de rug maar niet bol komt te staan, want dan gaat het fout. blijf wel opletten natuurlijk dat je knieen niet voorbij je tenen komen ;)

• Topic Starter Topic Starter
Bedankt, maar nu stel ik mezelf voor, men knieen niet voorbij men tenen, men rug recht en hol en de stang recht op men rug. Nu zie ik mezelf vallen... Hoe voorkom je dan in godsnaam dat je niet naar achter valt?

als je dus tijdens je bewegingen naar recht naar voren/boven kijkt blijft je rug beter hol.

Je knieen mogen toch best voorbij je tenen komen. Anders kun je echt niet diep genoeg squatten.

mijn knieen gaan ook net iets voorbij m'n tenen

als ik begin fixeer ik m'n ogen altijd op een denkbeeldig punt op ooghoogte en blijf tijdens de oefening gefixeerd op dat punt, helpt bij mij perfect om m'n evenwicht te houden..

is het trouwens niet ook slecht voor je nekwervels om die stang zo in je nek te leggen? ik heb wel eens de dag na een beentraining pijn aan die bovenste wervel...

dan leg je de stang verkeerd pascalletjuh, en voor de topic starter... als een geprobeerd wat wijden te gaan staan?

frietbakker zei:
dan leg je de stang verkeerd pascalletjuh, en voor de topic starter... als een geprobeerd wat wijden te gaan staan?

ja kan best want ik heb het niet altijd...maar dan leg ik hem dus te laag? opzich vind ik dat wel fijn liggen...

Nee, juist te hoog denk ik pascal. Nee nog niet geprobeerd wijder te staan, vanavond maar eens proberen! Allemaal thanks voor de tips :)

Die stekende pijn heb ik ook wel eens gehad ja, maar dan alleen bij de Smith. Bij los squatten heb ik nergens last van. Helaas hebben we geen rek, dus moet ik de Smith gerbuiken om zwaar te kunnen gaan.

Voelde het laats wel helemaal boven in mn benen. Dus waar je benen uit je bekken komen zeg maar, volgens mij heet dat de Hip Flexors. Sta ik dan fout?

je voeten naar buiten draaien; is beter voor je knieën anders klappen die inwaarts. Benen op heupbreedte zetten en terug naar boven komen wanneer je quads horizontaal zijn met de grond.

De baar moet je niet in je nek leggen, maar iets lager op je trapezespier.

pascalletjuhh zei:
is het trouwens niet ook slecht voor je nekwervels om die stang zo in je nek te leggen? ik heb wel eens de dag na een beentraining pijn aan die bovenste wervel...

Die stang leg je toch niet IN je nek, maar toch op het bovenste deel van je schouderbladen..of ben ik nu zo mis??

B.A. Baracus zei:
je voeten naar buiten draaien; is beter voor je knieën anders klappen die inwaarts. Benen op heupbreedte zetten en terug naar boven komen wanneer je quads horizontaal zijn met de grond.

De baar moet je niet in je nek leggen, maar iets lager op je trapezespier.

Ik kies voor full-squats omdat je daar je hams meer bij neemt :)

@Pascal: hier dit komt uit Spike's artikel over 40 stellingen.

Deejay_Spike zei:
Waar je de stang legt op de rug tijdens het squatten maakt niet uit

Dit maakt zeker wél uit! De plaats waar je de stang legt kan jouw prestiaties in de squat beïnvloeden, en die ook merkbaar verbeteren waanneer je de correcte plaats hebt gevonden.
Je hebt 2 bekende plaatsen waar je de stang kan leggen, high bar en low bar. Low bar is ter hoogte van je achterste delts, en high bar is wanneer de stang op je traps rust, onder de 7de wervel.
Je eigen lichaamsbouw en sport kan bepalen waar de stang het best ligt. Mensen die een korte romp hebben en lange benen zijn misschien beter af met high bar squats, en mensen met een lange romp en korte benen zijn waarschijnlijk beter af met low bar squats. Ook de sport kan invloed hebben. Zo squatten meeste powerlifters met de squat die laag op de bovenrug zit, omdat je zo meer druk zet op je heupen (hams, glutes en erectors), waardoor je meer kan squatten. Gewichtheffers daarentegen gebruiken veel meer de high bar squat, omdat dit hun beter helpt in de uitvoering van de snatch en de clean&jerk. Een onderzoek op dit gegeven toonde aan dat de low bar squatters meer squatten dan de high bar squatters, en er ook minder druk op de knieën van de low bar squatters werd uitgeöefend..
Ikzelf ben een voorstander van de low bar squats wanneer je normaal gebouwd bent en geen gewichtheffen doet. Het doel van de oefening dan is de sterke spieren zo goed mogelijk aanspreken om meer te kunnen heffen, en zo ook een betere hormonale respons te hebben.

Hier in deze threat staat nog het 1 en ander over de knieen voorbij je tenen onzin:

http://www.dutchbodybuilding.com/forum/showthread.php?t=6853&highlight=knieen+voorbij+tenen

nu heb ik er wel bij gezet dat mensen die geen gewichtheffen doen moeten proberen een neutralere postuur aan te nemen en het liefst met de schenen zo loodrecht mogelijk of recht boven de tenen. ik zeg dit omdat (hoe lang je het ook doet) veel mensen niet optimaal squatten en zodoende hun knieën meer zouden verkloten dan iets anders.

Terug
Naar boven