XXL Nutrition

Staatsschuld

RichardV

Colossal Veteran
Waardering
155
Ik las laatste ergens dat wwij een staatsschuld hebben van 240 miljard euro.
Veel landen nog veel meer.

Slaat dit dan nog ergens op of wat?
Wanneer is NL failliet? Rente kunnen we niet eens betalen heb ik begrepen, dus word alleen maar meer.

Hoe gaan ze hiermee om?
En wie leent ons die 240 miljard?

Zo iets vaags dit.

Ik heb zelf nooit economie of handel gehad, dus weet over dit soort shit echt nul, maar ik schrok wel van dat bedrag.
Ha dniet verwacht dat wij zoiets hebben.

Mede omdat de rijkere westerse landen nog wel eens een staatsschuld van een amr land wegschelden.

Ik las laatste ergens dat wwij een staatsschuld hebben van 240 miljard euro.
Veel landen nog veel meer.

Slaat dit dan nog ergens op of wat?
Wanneer is NL failliet? Rente kunnen we niet eens betalen heb ik begrepen, dus word alleen maar meer.

Hoe gaan ze hiermee om?
En wie leent ons die 240 miljard?

Zo iets vaags dit.

Ik heb zelf nooit economie of handel gehad, dus weet over dit soort shit echt nul, maar ik schrok wel van dat bedrag.
Ha dniet verwacht dat wij zoiets hebben.

Mede omdat de rijkere westerse landen nog wel eens een staatsschuld van een amr land wegschelden.

zoals Nederland met de 5 miljard staatsschuld van Curacao doet!

alleen is Curacao een stuk kleiner dus per inwoner de lasten hoger

NL: 240 miljard/ 16 miljoen inwoners = 15 duizend euro per persoon
Curacao: 5 miljard/ 130 duizend inwoners = 38.5 duizend gulden per persoon
1 euro = 2.35 gulden
dus 38.5 duizend/ 2.35 = 16 duizend 375 euro per persoon

echt veel verschil is het niet, maar voor Curacao helpt het het land wel weer omhoog te krijgen!

betere scholing en slimmere politieke kneusjes moeten de rest doen!
:D

Bij deze scheld ik de schuld van NL kwijt.

Kan dannu de benzine wat omlaag?

Moet je eens de staatsschuld van Amerika opzoeken; volgens degenene die de economie bestuderen zouden zij binnenkort wel failliet gaan; geen land wil ze meer geld lenen omdat ze het niet meer terug kunnen betalen.
Maar Nederland kan het langzaam terug betalen.
Inkomsten overheid > uitgaven overheid

Er blijft dus geld over (bij bezuinigen) zodat we weer terug kunnen betalen.

EricR, kom d'r maar in

Er is o.a. veel geld beleend door middel van obligaties. De zogenaamde staatsleningen.

Nederland als totaal moet je verder als een bedrijf zien, de staatsschuld aflossen is wel belangrijk maar het is net zo belangrijk om het vermogen te hebben je schulden af te lossen. Aflossen staatsschuld zou niet altijd prioriteit hoeven te hebben, als je Bruto Nationaal Product stijgt neemt ook je vermogen om af te lossen toe. Daarom kan je in mindere jaren beter je economie een boost proberen te geven door o.a. lastenverlichting dan alleen hameren op aflossen staatsschuld. Maar goed Zalm denkt daar heel anders over, ook al liet hij onder Balkenende de schuldquote eerst weer oplopen daar waar Paars die juist sterk had teruggedrongen.

We kunnen de rente overigens wel betalen en zelfs de schuldquote laten afnemen. Het doel is voorlopig om naar 40% schuldquote te gaan t.o.v. BNP.

Vreemd, ik dacht altijd dat de staatsschuld van Nederland zo laag was en dat er geld zat is. Het is vooral die van België die dramatisch hoog is, is al jaren zo en zal wellicht nog vele jaren zo zijn.

Je moet kijken naar de schuldquote, aan absolute getallen heb je niet veel.

Oh hier heb ik het:

In België bedroeg de staatsschuld eind mei 2006 ruim 279,94 miljard euro, of ongeveer 92 procent van het BBP.

e5581508e42498c96e96bab78f4526b2.png

De Nederlandse staatsschuld bedroeg eind december 2006 211,6 miljard (211.600.000.000) euro.

Toch zo'n 68 miljard meer in België dus...

Schuldquote Belgie is dan vrij dramatisch eigenlijk. Oorzaak, Wallonie.

dan zitten ze flink boven de 60% die de emu stelt.

Schuldquote Belgie is dan vrij dramatisch eigenlijk. Oorzaak, Wallonie.
Ja dat kan moeilijk anders.

Trouwens:

Men kan schuld zien als het uitstellen van belastingbetaling naar een latere datum, want uiteindelijk kan de staat het grootste deel van zijn uitgaven enkel dekken door het heffen van belastingen.
Leuk dan, belastingsdruk is nu al bijna hoogste in de wereld, en nog is het niet genoeg. Allemaal dankzij Wallonië dat economisch gezien naar de klote is en dus weinig bijdraagt aan belastingen...

ik zeg oversluiten die staatsschuld, moet toch veel goedkoper kunnen

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Hoe komen ze aan al die schulden eigenlijk? Mijn geschiedenisleraar zei een keer dat dit ook een groot deel te maken heeft met de kosten nog van de opbouw na de 2e wereldoorlog? Iemand?

Hoe komen ze aan al die schulden eigenlijk? Mijn geschiedenisleraar zei een keer dat dit ook een groot deel te maken heeft met de kosten nog van de opbouw na de 2e wereldoorlog? Iemand?

Die kosten vielen relatief gezien mee. Pas in de jaren 80 is in Nederland de schuldquote sterk toegenomen. O.a. door tegenvallers die niet waren ingecalculeerd maar ook door tegenvallende aardgasbaten. In feite ook een miscalculatie aangezien die gekoppeld is aan de volatiele olieprijs.

Schulden zijn het product van tekorten op de begroting, op een gegeven moment valt er gewoon niet meer te snoeien en kan je nog steeds een tekort hebben.

Zijn er trouwens ook landen die geen staatsschuld hebben??

Lijst van landen naar staatsschuld - Wikipedia

Libanon op 2: het land dat notabene van Belgie (19de plaats) financiele steun heeft gekregen, het moet niet gekker worden. Of er landen zijn zonder staatsschuld? Wellicht, geen idee van een lijst. Van Noorwegen weet ik het.

Wij zitten dus al bijna op 40%. Gaat lekker dan. Als de norm 60% is, zouden we toch wel iets hoger kunnen zitten, maja dat is weer een staaltje korte-termijn-denken van me, van heb ik jou daar.
Gaat het wel met je? Huh?

Wij zitten dus al bijna op 40%. Gaat lekker dan. Als de norm 60% is, zouden we toch wel iets hoger kunnen zitten, maja dat is weer een staaltje korte-termijn-denken van me, van heb ik jou daar.
Gaat het wel met je? Huh?

Dit is BNP (Bruto Nationaal Product), dat ligt hoger dan het BBP (Bruto Binnenlands Product). Gemeten naar het BBP zitten we op een quote van 51% ongeveer.

Terug
Naar boven